Porer i cylindervägg, Volvo B20

NysoO
11 oktober 2020 · 18 Inlägg

Hej, håller på och renoverar orginalmotorn till Volvon.
Motorn har gått 18000 mil och är därför i bra skick överlag, men den blårök då och då och läckte olja när den togs ur.

Cylinderloppen såg riktigt bra ut, i princip ingen vändkant alls. Däremot har troligtvis topplockspackningen gått vilket gjort att det stått vatten i cylinder tre, denna såg smått ärgad ut. Kanske orsaken till blåröken?

För att bedöma om det bara var ytligt gick jag på med fina stenar, efter en kort körning ser det ut enligt bilder nedan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/87/86977/86977-a5ed6172f02214c9b01fceebbedec534.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/87/86977/86977-972dd5df18ca0a036bd227f10316dda3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/87/86977/86977-dd6c985a2b12503d625ad3e1204d55c8.jpg

Kolvar och cylindrar är märkta "C".
Mätte upp kolvarna med mikrometer till 88,83mm vardera.

Är detta räddbart med grövre stenar, eller är det borr som gäller?
Det handlar givetvis om toleranser men tänkte be er om generellt råd innan jag går vidare.

Volvo 142 "Gulan" (1970)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
11 oktober 2020 · 4 917 Inlägg

Jag själv håller på med 2 olika projekt och känner igen detta..
Nu är det ingen bil ,utan en simpel evighetsmaskin, kallad klippo..
Tycker det ser ut som en borr måste användas i ditt fall, pgr av porerna..Kan det vara bortåt 30 hundradelar som måste bort för att det ska bli bra..
Kan du inte söka lite på skrotar så slipper du kanske en massa jobb..
Min skada i loppet är uppifrån och ner, så det skiljer sig där..
Om det ska borras så ska du väl ha lite större ringar..?
Har du tänkt använda grövre stenar kommer du ändå att få hålla på ett BRA tag tror jag, med tanke på att mitt problem/skada inte är så djupt att man känner det med nageln nu, och jag har slipat i MÅNGA timmar..
Men du tycker kanske om att slipa..tongue

Senast redigerat av axxet (11 oktober 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
NysoO
11 oktober 2020 · 18 Inlägg

axxet skrev:
Jag själv håller på med 2 olika projekt och känner igen detta..
Nu är det ingen bil ,utan en simpel evighetsmaskin, kallad klippo..
Tycker det ser ut som en borr måste användas i ditt fall, pgr av porerna..
Kan du inte söka lite på skrotar så slipper du kanske en massa jobb..
Min skada i loppet är uppifrån och ner, så det skiljer sig där..
Om det ska borras så ska du väl ha lite större ringar..?
Har du tänkt använda grövre stenar kommer du ändå att få hålla på ett BRA tag tror jag, med tanke på att mitt problem/skada inte är så djupt att man känner det med nageln nu, och jag har slipat i MÅNGA timmar..

Tack. Har funderat på ett reservblock men man har ju ingen aning om vad motorerna är i för skick så det är ju risk för massor av söktid och borrning oavsett. Målet är att bilen inte skall ryka och om cylindrar är ovala och liknande är det ändå risk för borrning. I detta fallet är jag rätt säker på att cylindrarna har bra form men med dessa porer i cylinder tre.

Om det skall borras så åtgår det kolvar och ringar i överdimension, så det drar ju med sig en del kostnader.

Man känner, men knappt, porerna med fingrarna.

Volvo 142 "Gulan" (1970)
Marcus_89 Biltokig elektriker
11 oktober 2020 · 3 352 Inlägg

På första bilden ser det rätt grovt ut. Så det är nog tyvärr borrning, ö.d kolvar och nya ringar som gäller. Men det positiva är ju att du får det fräscht och rätt toleranser på det hela. Så kommer det inte orsaka några problem sen smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang