Hej, håller på och renoverar orginalmotorn till Volvon.
Motorn har gått 18000 mil och är därför i bra skick överlag, men den blårök då och då och läckte olja när den togs ur.
Cylinderloppen såg riktigt bra ut, i princip ingen vändkant alls. Däremot har troligtvis topplockspackningen gått vilket gjort att det stått vatten i cylinder tre, denna såg smått ärgad ut. Kanske orsaken till blåröken?
För att bedöma om det bara var ytligt gick jag på med fina stenar, efter en kort körning ser det ut enligt bilder nedan.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/87/86977/86977-a5ed6172f02214c9b01fceebbedec534.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/87/86977/86977-972dd5df18ca0a036bd227f10316dda3.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/87/86977/86977-dd6c985a2b12503d625ad3e1204d55c8.jpg]()
Kolvar och cylindrar är märkta "C".
Mätte upp kolvarna med mikrometer till 88,83mm vardera.
Är detta räddbart med grövre stenar, eller är det borr som gäller?
Det handlar givetvis om toleranser men tänkte be er om generellt råd innan jag går vidare.