Trimmade bilar - Försäkring

Utmarks-Loke
22 oktober 2020 · 5 841 Inlägg

trubbelturbo skrev:
Ponera att man har en ombyggd/trimmad bil och orsakar en olycka med denna, exempelvis krockar med en annan bil.

Skulle mitt försäkringsbolag kunna kräva mig på ersättning för skadorna på den bil jag krockar med? (alltså de skador som trafikförsäkringen täcker). Med tanke på att den bil jag faktiskt kör skiljer sig ganska mycket tekniskt sett ifrån den bilen som jag har försäkring för så att säga?

I det läget kan det löna sig att ha en riktigt bra advokat, för det är inte solklart hur det blir.

caromania Forummoderator
23 oktober 2020 · 9 296 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

trubbelturbo skrev:
Ponera att man har en ombyggd/trimmad bil och orsakar en olycka med denna, exempelvis krockar med en annan bil.

Skulle mitt försäkringsbolag kunna kräva mig på ersättning för skadorna på den bil jag krockar med? (alltså de skador som trafikförsäkringen täcker). Med tanke på att den bil jag faktiskt kör skiljer sig ganska mycket tekniskt sett ifrån den bilen som jag har försäkring för så att säga?

I det läget kan det löna sig att ha en riktigt bra advokat, för det är inte solklart hur det blir.

Grejen är att regelverket inte är helt otydligt och på vår sida. Jag kan lova att fb inte inleder någon teknisk undersökning på en bil som är ”lite trimmad” med BPU-trim om den är inblandad i en vanlig trafikolycka. Däremot så har kraftigt modifierade bilar eller ombyggda bilar inte i trafiken att göra. För vår skull. Såvida de inte är registreringsbesiktigade med ändringarna.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang