Nästa resa till Månen?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 oktober 2020 · 17 345 Inlägg

Sett på nyheter att USA planerar en tripp till månen år 2025. Kina kan vi inte veta heller. Men sådant har vi hört förr! Så frågan?

Vad tror ni? När kommer nästa landning med folk ombord att ske? Det var ju ett tag sen senast.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Cuefa Ain't no place like home...
27 oktober 2020 · 4 628 Inlägg

Jag tror nog att det kommer ske inom 5 år faktiskt.
Det känns som onödiga pengar med svält o pandemier som kanske hellre skulle kunna botas och utrotas, men bara de pengar som Elon Musk lägger på rymdfärder är ju hiskeliga summor.
Så nog kommer vi dit igen, allt.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Rensvinf
27 oktober 2020 · 528 Inlägg

Det beror väl på vad du menar med resa till månen?  Raket skickade vi dit senast förra året av både Kineserna och Indien.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
27 oktober 2020 · 13 983 Inlägg

Cuefa skrev:
Jag tror nog att det kommer ske inom 5 år faktiskt.
Det känns som onödiga pengar med svält o pandemier som kanske hellre skulle kunna botas och utrotas, men bara de pengar som Elon Musk lägger på rymdfärder är ju hiskeliga summor.
Så nog kommer vi dit igen, allt.

Håller med dig!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
27 oktober 2020 · 4 917 Inlägg

Vad farao ska vi till månen för, när Mars hägrar..
Det är några tjommar , ja 200 000 , som vill vara med på envägsresan som skulle gå om några år..
För undertecknad är det INTE aktuellt dock..tongue

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Brådhis * Voff voff *
27 oktober 2020 · 10 203 Inlägg

Rensvinf skrev:
Det beror väl på vad du menar med resa till månen?  Raket skickade vi dit senast förra året av både Kineserna och Indien.

Resa innebär som ord att det sker en mänsklig förflyttning. wink

Senast redigerat av Brådhis (27 oktober 2020)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
mb_pucken
27 oktober 2020 · 5 082 Inlägg

Vore häftigt att landa människor på månen denna gång för alla vet väll att månlandningen bara var iscensatt för att vinna mot ryssarna ;-)

Klart vi ska dit och se oss omkring igen. Visst att det kostar en massa pengar osv men det läggs ändå en väldigt massa pengar på konstiga och onödiga saker runt om i världen.
Skulle tro att det genererar en del pengar också genom forskning och utveckling m.m

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
27 oktober 2020 · 4 917 Inlägg

Mars kommer att nås relativt enkelt..
Men nästa objekt utanför blir nog inte så lockande om man inte kan komma upp i BETYDLIGT högre hastigheter..
För vem farao vill sitta innestängd i en kapsel i flera år..?
Och ännu mer ointressan blir det om det blir en envägsresa..
Månen är så simpelt i jämförelse, det tar ju BARA 3 dagar..

Senast redigerat av axxet (27 oktober 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 oktober 2020 · 17 345 Inlägg

Rensvinf skrev:
Det beror väl på vad du menar med resa till månen?  Raket skickade vi dit senast förra året av både Kineserna och Indien.

#1 "När kommer nästa landning med folk ombord att ske? ". Exakt så.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Utmarks-Loke
27 oktober 2020 · 5 791 Inlägg

Ja, vad fan skall vi i rymden att göra, är det inte bättre att rusta upp Sverige så det blir bra att bo kvar här?

clabbe14
27 oktober 2020 · 75 Inlägg

Att det tydligen finns vatten där kan nog påskynda det hela, men när är ju värre att gissa. Är inte bara att gå ut och starta raketen och dra iväg, men inom tio år är en vild gissning från mig.
/Hälsningar Claes

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
27 oktober 2020 · 4 917 Inlägg

Den gången vi ska lämna solsystemet för färd till annat solsystem, inte förrän då är vi RIKTIGT p g, så att säga..
Och det kommer troligen att ta något 100 år, eftersom vi måste upp i riktigt höga hastigheter och därmed mycket stora risker..
Kollision med en klump på 100 kg och det är goodbye..
Så vi ska nog hålla oss till månen ..

Senast redigerat av axxet (27 oktober 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 oktober 2020 · 17 345 Inlägg

axxet skrev:
Den gången vi ska lämna solsystemet för färd till annat solsystem, inte förrän då är vi RIKTIGT p g, så att säga..
Och det kommer troligen att ta något 100 år, eftersom vi måste upp i riktigt höga hastigheter och därmed mycket stora risker..
Kollision med en klump på 100 kg och det är goodbye..
Så vi ska nog hålla oss till månen ..

Tror inte mänskligheten existerar i sin nuvarande form om 100 år.
Det räcker nog med några gram... (Och ja, vi pratar massa innan någon flippar ur)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Brådhis * Voff voff *
27 oktober 2020 · 10 203 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Ja, vad fan skall vi i rymden att göra, är det inte bättre att rusta upp Sverige så det blir bra att bo kvar här?

Får en känsla av att just den biten inte intresserar varken amerikanerna, ryssarna eller kineserna...?

Senast redigerat av Brådhis (27 oktober 2020)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Utmarks-Loke
27 oktober 2020 · 5 791 Inlägg

Brådhis skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Ja, vad fan skall vi i rymden att göra, är det inte bättre att rusta upp Sverige så det blir bra att bo kvar här?

Får en känsla av att just den biten inte intresserar varken amerikanerna, ryssarna eller kineserna...?

De har egna länder att rusta upp. Och ärligt talat krävs det inte så mycket innan det är trevligare än i stenöknen på Månen.

Brådhis * Voff voff *
27 oktober 2020 · 10 203 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

Brådhis skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Ja, vad fan skall vi i rymden att göra, är det inte bättre att rusta upp Sverige så det blir bra att bo kvar här?

Får en känsla av att just den biten inte intresserar varken amerikanerna, ryssarna eller kineserna...?

De har egna länder att rusta upp. Och ärligt talat krävs det inte så mycket innan det är trevligare än i stenöknen på Månen.

Ja, fast eftersom vi (Sverige...) inte ska till månen är det ju inte på bekostnad av några bostadsprojekt här...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Huston Avstängd
27 oktober 2020 · 6 Inlägg

Kommer aldrig åka till månen. Månen är inget ställe man kan åka till.

Brådhis * Voff voff *
27 oktober 2020 · 10 203 Inlägg

Huston skrev:
Kommer aldrig åka till månen. Månen är inget ställe man kan åka till.

"Huston" we have a problem...?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Utmarks-Loke
27 oktober 2020 · 5 791 Inlägg

Brådhis skrev:

Utmarks-Loke skrev:

Brådhis skrev:

Får en känsla av att just den biten inte intresserar varken amerikanerna, ryssarna eller kineserna...?

De har egna länder att rusta upp. Och ärligt talat krävs det inte så mycket innan det är trevligare än i stenöknen på Månen.

Ja, fast eftersom vi (Sverige...) inte ska till månen är det ju inte på bekostnad av några bostadsprojekt här...

https://sv.wikipedia.org/wiki/Esrange

Brådhis * Voff voff *
27 oktober 2020 · 10 203 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

Brådhis skrev:

Utmarks-Loke skrev:

De har egna länder att rusta upp. Och ärligt talat krävs det inte så mycket innan det är trevligare än i stenöknen på Månen.

Ja, fast eftersom vi (Sverige...) inte ska till månen är det ju inte på bekostnad av några bostadsprojekt här...

https://sv.wikipedia.org/wiki/Esrange

Ja? Jag är fullt medveten om Esrange och vad dom gör. Skicka folk ut i rymden är inte en av dom sakerna. Inte heller skickar dom någonting till månen. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang