2463
Sök

944-91 med b230FB går ryckigt.

4 Inlägg
4 november 2020
Trådstartare
Hej har kollat många olika trådar och försökt förstå vad som är felet. När motorn blir varm så hackar den kan man säga. Om man försöker gasa snabbt eller medelfort så rycker den. Motorn låter bra och jag har kontrollerat luftmassmätaren och det är inget fel på den. Det låter som att det är något med avgassystemet men jag vet inte. Skulle uppskatta hjälp, och fråga om du behöver veta mer om bilen

5 910 Inlägg
4 november 2020
Hur länge sen byttes rotor, fördelare och tändkablar?
Efter 20+år brukar det vara hög tid att byta dessa vilket ofta resulterar i en motor som går avsevärt jämnare.

Forummoderator
18 347 Inlägg
4 november 2020
simlar skrev:
Hur länge sen byttes rotor, fördelare och tändkablar?
Efter 20+år brukar det vara hög tid att byta dessa vilket ofta resulterar i en motor som går avsevärt jämnare.

Kan ta en liknelse från förr. På tidigt 90-tal köpte jag en gammal Renault 19 kombi som vi, ett par kompisar, skulle ha som semesterbil ett par veckor. Den gick "lite lustigt". Lämnade in den på verkstad där de bytte just brytare (fanns på denna), och diverse tänddelar. Fick tillbaka en helt ny bil! Den gick som en dröm! Användes av mig som pendlarbil över vintern till om med.

Efter denna upplevelse har jag alltid varit snabb med att byta allt som har med tändning att göra på gamla bilar om de inte uppför sig som de ska. Det har gjort gott. Dessutom brukar bränsleförbrukningen sjunka en del.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

4 Inlägg
4 november 2020
Trådstartare
ok tack för svar, ska kolla

6 252 Inlägg
4 november 2020
Tändkablarna var nästan det enda jag bytte på min gamla 245 med B230F som jag hade ett år ungefär. Just den var svårstartad när det var kallt och fuktigt väder, men dåliga tändkablar kan yttra sig på lite olika sätt. Gäller att få tag på bra tändkablar bara, det finns billiga att köpa som är sämre än de gamla slitna.
Senast redigerat av Utmarks-Loke (4 november 2020)

Sök