Chiptrim Ford Focus 2014 1.5 TDCi

Johanmil
14 november 2020 · 5 Inlägg

Hej! Är helt ny här så ber om ursäkt om tråden ligger på fel ställe.

Jag har en Ford focus 2014 års modell 1.5 TDCi 95hk. Är väldigt nöjd men skulle vilja ha lite mer kraft i den. Min fråga är för er kunniga vad ni anser om chiptrim? Fördelar/nackdelar? Risker?

Tack på förhand!

/Johan

Daark
15 november 2020 · 20 Inlägg

Fördelar är att den kommer vara lite snabbare.

Nackdelar är att saker kan paja snabbare. GDM har bra rykte och kan säkert ge din bil några hästar till. Kommer förmodligen dra mer soppa för du vill gasa mer liberalt också

Senast redigerat av Daark (15 november 2020)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 november 2020 · 13 673 Inlägg

dom brukar bli märkbart snabbare..    min polo 1.6tdi är optimerad 135hk och 310nm numera om jag inte minns fel  orginal 90hk 230nm    skillnaden är stor men det blir ju så klart endå ingen raktet..

ser ingen anledning att inte göra det..

självklart ökar slitaget med ökad effekt men det är marginellt och inget man kommer märka av.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Johanmil
15 november 2020 · 5 Inlägg

Growe skrev:
dom brukar bli märkbart snabbare..    min polo 1.6tdi är optimerad 135hk och 310nm numera om jag inte minns fel  orginal 90hk 230nm    skillnaden är stor men det blir ju så klart endå ingen raktet..

ser ingen anledning att inte göra det..

självklart ökar slitaget med ökad effekt men det är marginellt och inget man kommer märka av.

Ja okej!
Det låter ju extremt lockande, lite trött på mina slöa 95hk haha..
Har du tips på vart man kan göra det? Och hur lagligt är det?
Har googlat en del men otroligt skilda svar.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 november 2020 · 13 673 Inlägg

Johanmil skrev:

Growe skrev:
dom brukar bli märkbart snabbare..    min polo 1.6tdi är optimerad 135hk och 310nm numera om jag inte minns fel  orginal 90hk 230nm    skillnaden är stor men det blir ju så klart endå ingen raktet..

ser ingen anledning att inte göra det..

självklart ökar slitaget med ökad effekt men det är marginellt och inget man kommer märka av.

Ja okej!
Det låter ju extremt lockande, lite trött på mina slöa 95hk haha..
Har du tips på vart man kan göra det? Och hur lagligt är det?
Har googlat en del men otroligt skilda svar.

det är inte lagligt..  den måste registreringsbesiktas inom en månad..  men det är så klart omöjligt att göra det.  pga avgasreglerna.   

sen vem som vet när man gjorde den eller om man gjort den är ju inte skit lätt att veta så klart...


mitt tips är att du kollar upp företaget så det verkligen finns ett registrerat företag och att dom har försäkringar ifall dom fuckar upp något.

finns många skumma fifflare som man riskerar att bli lämnade med en icke fungerande bil för att dom klantar sig. 


i örebro trakten vet jag en duktig optimerare.  men iövrigt har jag noll koll smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 november 2020 · 17 380 Inlägg

Det bästa är väl att mappa bilen på en större firma som ser vad gränsen för just den maskinen går. Då finns det inga spår heller som skulle ställa till det. Och man slipper vara rädd för att maskin flyger i luften pga felaktigt turbotryck.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Johanmil
15 november 2020 · 5 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Det bästa är väl att mappa bilen på en större firma som ser vad gränsen för just den maskinen går. Då finns det inga spår heller som skulle ställa till det. Och man slipper vara rädd för att maskin flyger i luften pga felaktigt turbotryck.

Tänker du hos typ motoroptimering.se då?😊

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 november 2020 · 17 380 Inlägg

Johanmil skrev:

Hybrid_ skrev:
Det bästa är väl att mappa bilen på en större firma som ser vad gränsen för just den maskinen går. Då finns det inga spår heller som skulle ställa till det. Och man slipper vara rädd för att maskin flyger i luften pga felaktigt turbotryck.

Tänker du hos typ motoroptimering.se då?😊

Något i den stilen. Vi optimerade en MB A45 AMG för ett tag sedan (den var lite småpigg redan från början men jävlar i havet...)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang