Mercedes S124 250TD Oregelbundet tickande

Bauten
15 november 2020 · 36 Inlägg

Tjena, bilen är då en S124 Dieselsugis, OM602.912, upptäckte för någon dag sedan ett nytt tickande ljud, som vanligt..

Tyckte att jag hörde något annorlunda tickande ljud för någon dag sedan så jag bestämde mig för att göra en oljeservice. Kollade runt på vilken olja som rekommenderades i dessa bilarna så det blev en 10w-40 Mineralolja.

Om man kallstartar bilen på morgonen så tickar det ingenting, inget annorlunda mot vad en gammal diesel brukar göra, men kör man sen en liten runda och stannar så uppkommer det ett tickande, som låter i kanske 3 sekunder, sen försvinner det i kanske 3 sekunder och sen kommer det tillbaka igen, så håller det på hela tiden. Men dessa intervallerna ändras ibland, så då kanske tickar i 3 sekunder och är uppehåll i 10. Och sen ibland så kan det ticka en liten längre stund innan det blir uppehåll.

Försökte lyssna vart de kom ifrån men det låter inte riktigt som att det kommer ifrån motorn direkt, inget jag kan garanter dock. Men om man lägger sig under bilen så låter det som mest, precis som att det skulle komma ifrån avgasröret i höjd med växellådan nästan. Lyssnar jag bak vid studröret så kan jag lixom också höra det därifrån, precis som att man hör det genom hela.

Har kännt ifall man kan känna det på röret eller om man kan hålla på lite olika ställen varsom för att få det o tystna men lyckas inte hitta någonting, håller på att bli galen.

För övrigt går bilen precis som vanligt.

Någon som har någon idé?

Tack på förhand.

Sitt ner i "Båten"
pa70
15 november 2020 · 1 Inlägg

beroende på miltal 20k plus kan det vara generatorns frikoppling. många bilar idag har det, svagt klickande på tomgång endast.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang