panda666 skrev:
Min personliga åsikt är att rwd är mycket lättare att köra under alla säsonger, förstår verkligen inte hur folk kan säga att framhjulsdrift är säkrare då det stämmer inte. Bakhjulsdrift är mycket säkrare tycker jag själv, det är mycket mer kontroll när bakdelen får sladd än framdelen som det blir med fwd. Kört en massa rwd bilar både me och utan antisladd och för mig är det ingen skillnad, kör man lugnt på vinter så är det noll problem. Precis som med vilken bil som helst bara man kör lugnt o fint. _Mycket mycket lättare att köra i snön och is me rwd än fwd tycker ja själv.
Jovisst, du har rätt - men......
Det gäller bara oss som kan(hm?) och tycker det är roligt att KÖRA bil.
Men det gäller inte alla.
Speciellt alla "fjortisar" och "fjortisinnor" med nytaget körkort som INTE KÖR utan åker med lagligt bakom ratten.
För dem är det säkrast med understyrd bil så att de krockar rakt fram.
Roligast på vintern är det med en riktig bil som har fördelningslåda där man kan spela mellan bak och fyrhjulsdrift.
Bland det roligaste man kan ha, med kläderna på, är plogad isbana på sjö och en 4x4-bil.
Gärna "fulldiffad" och otillåtet långa dubbar.
Kul att studera de här bilarna med "automatisk" fyrhjulsdrift som pendlar mellan understyrt och överstyrt beroende på raka eller kurva.
Provkörde för några år sedan en XC90 på is.
Levde nästan upp till epitetet som FORD åsatte 105E.