Besiktning utan bakruta.

herr_shaibel
25 januari · 4 Inlägg

Hej, har en Volvo 850 som måste besiktigas, men bakrutan är borta. Hittar inga hinder för besiktning på hemsidorna, men är inte säker. Kan jag besiktiga en bil utan bakruta?

Bassiehof
25 januari · 1 477 Inlägg

Du andas in avgaser utan bakruta.

granadadr
25 januari · 6 442 Inlägg

sät för en papp/plastkiva med silvertejp,, men 3 bromsljuset måste synas wink

herr_shaibel
25 januari · 4 Inlägg

Så inget hinder? Övre bromsljusen sitter i spoilern på bakluckan.

Bassiehof
25 januari · 1 477 Inlägg

herr_shaibel skrev:
Så inget hinder? Övre bromsljusen sitter i spoilern på bakluckan.

Det var inte vad han ovanför skrev.

granadadr
25 januari · 6 442 Inlägg

herr_shaibel skrev:
Så inget hinder? Övre bromsljusen sitter i spoilern på bakluckan.

nää inget krav på att man ska se ut genom bakrutan,, KAN kanske vara problem om den är en del i krocksäkerheten,, annars nää

Bassiehof
25 januari · 1 477 Inlägg

granadadr skrev:

herr_shaibel skrev:
Så inget hinder? Övre bromsljusen sitter i spoilern på bakluckan.

nää inget krav på att man ska se ut genom bakrutan,, KAN kanske vara problem om den är en del i krocksäkerheten,, annars nää

Du menar en limmad ruta som förstärker karossens stabilitet?

herr_shaibel
25 januari · 4 Inlägg

Tack för svar.

granadadr
25 januari · 6 442 Inlägg

Bassiehof skrev:

granadadr skrev:

herr_shaibel skrev:
Så inget hinder? Övre bromsljusen sitter i spoilern på bakluckan.

nää inget krav på att man ska se ut genom bakrutan,, KAN kanske vara problem om den är en del i krocksäkerheten,, annars nää

Du menar en limmad ruta som förstärker karossens stabilitet?

ja smile

Bassiehof
25 januari · 1 477 Inlägg

granadadr skrev:

Bassiehof skrev:

granadadr skrev:

nää inget krav på att man ska se ut genom bakrutan,, KAN kanske vara problem om den är en del i krocksäkerheten,, annars nää

Du menar en limmad ruta som förstärker karossens stabilitet?

ja smile

SIPS Fönsterdekal för montering på insidan av BAKRUTAN på Volvo 740, 940, 850, 960. Monteras i bilens bakruta på modeller utrustad med Volvos system SIPS, Side Impact Protections System.

Så bakrutan på äldre Volvon är en del av SIPS.

Brådhis * Voff voff *
25 januari · 6 342 Inlägg

Bassiehof skrev:

granadadr skrev:

Bassiehof skrev:

Du menar en limmad ruta som förstärker karossens stabilitet?

ja smile

SIPS Fönsterdekal för montering på insidan av BAKRUTAN på Volvo 740, 940, 850, 960. Monteras i bilens bakruta på modeller utrustad med Volvos system SIPS, Side Impact Protections System.

Så bakrutan på äldre Volvon är en del av SIPS.

Hur drar du den slutsatsen? Dekalen satt där för att visa, som reklam, att bilen har SIPS.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Bassiehof
25 januari · 1 477 Inlägg

Brådhis skrev:

Bassiehof skrev:

granadadr skrev:

ja smile

SIPS Fönsterdekal för montering på insidan av BAKRUTAN på Volvo 740, 940, 850, 960. Monteras i bilens bakruta på modeller utrustad med Volvos system SIPS, Side Impact Protections System.

Så bakrutan på äldre Volvon är en del av SIPS.

Hur drar du den slutsatsen? Dekalen satt där för att visa, som reklam, att bilen har SIPS.

Som sagt, limmad bakruta. En del av krockskyddet. Sen 1995 är det dessutom helbilsgodkännande så att besikta en sån utan bakruta är inte aktuellt.

Brådhis * Voff voff *
25 januari · 6 342 Inlägg

Bassiehof skrev:

Brådhis skrev:

Bassiehof skrev:

SIPS Fönsterdekal för montering på insidan av BAKRUTAN på Volvo 740, 940, 850, 960. Monteras i bilens bakruta på modeller utrustad med Volvos system SIPS, Side Impact Protections System.

Så bakrutan på äldre Volvon är en del av SIPS.

Hur drar du den slutsatsen? Dekalen satt där för att visa, som reklam, att bilen har SIPS.

Som sagt, limmad bakruta. En del av krockskyddet. Sen 1995 är det dessutom helbilsgodkännande så att besikta en sån utan bakruta är inte aktuellt.

Nästan... Helbilsgodkännande infördes från år 1995 och blev ett krav 1998. Som jag förstått det är det olika när bilmodellerna fick det. S/V40 fick det från start 1996 medan 940 tex aldrig fick det. Eftersom 850 slutade tillverkas innan 940 misstänker jag att 850 inte heller någonsin fick det. S/V/C70 hade det för övrigt också från start 1997.

Hursom, rutan är en del av bilen och är därför bra att ha. Dekalen på bakrutan har dock inget med det att göra, det är samma ruta på bilar med och utan SIPS.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Bassiehof
25 januari · 1 477 Inlägg

Brådhis skrev:

Bassiehof skrev:

Brådhis skrev:
Hur drar du den slutsatsen? Dekalen satt där för att visa, som reklam, att bilen har SIPS.

Som sagt, limmad bakruta. En del av krockskyddet. Sen 1995 är det dessutom helbilsgodkännande så att besikta en sån utan bakruta är inte aktuellt.

Nästan... Helbilsgodkännande infördes från år 1995 och blev ett krav 1998. Som jag förstått det är det olika när bilmodellerna fick det. S/V40 fick det från start 1996 medan 940 tex aldrig fick det. Eftersom 850 slutade tillverkas innan 940 misstänker jag att 850 inte heller någonsin fick det. S/V/C70 hade det för övrigt också från start 1997.

Hursom, rutan är en del av bilen och är därför bra att ha. Dekalen på bakrutan har dock inget med det att göra, det är samma ruta på bilar med och utan SIPS.

940 hade SIPS 1995. Det vet jag för att en släkting köpte en sån ny. Poängen med limmade rutor är som någon annan i tråden påstod att de är en del av krockskyddet, dvs SIPS på äldre Volvo.

https://youtu.be/KWMWRkc7N_M

Modellen i klippet är från före faceliften 1995, så SIPS fanns tidigare än helbilsgodkännandet.

Senast redigerat av Bassiehof (25 januari )

Brådhis * Voff voff *
25 januari · 6 342 Inlägg

Bassiehof skrev:

Brådhis skrev:

Bassiehof skrev:

Som sagt, limmad bakruta. En del av krockskyddet. Sen 1995 är det dessutom helbilsgodkännande så att besikta en sån utan bakruta är inte aktuellt.

Nästan... Helbilsgodkännande infördes från år 1995 och blev ett krav 1998. Som jag förstått det är det olika när bilmodellerna fick det. S/V40 fick det från start 1996 medan 940 tex aldrig fick det. Eftersom 850 slutade tillverkas innan 940 misstänker jag att 850 inte heller någonsin fick det. S/V/C70 hade det för övrigt också från start 1997.

Hursom, rutan är en del av bilen och är därför bra att ha. Dekalen på bakrutan har dock inget med det att göra, det är samma ruta på bilar med och utan SIPS.

940 hade SIPS 1995. Det vet jag för att en släkting köpte en sån ny. Poängen med limmade rutor är som någon annan i tråden påstod att de är en del av krockskyddet, dvs SIPS på äldre Volvo.

https://youtu.be/KWMWRkc7N_M

940 fick SIPS redan 1991. Årtalen jag skrev om handlade om helbilsgodkännandet.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Lucif3r
25 januari · 763 Inlägg

Det är bara vindrutan som är en del av krocksäkerheten. Eller rättare sagt, vindrutan är en del av ratt/passagerar airbagen, för att "styra" airbaggen i rätt riktning. T ex 740 och tidiga 940 utan airbag har butyltejpade vindrutor, men modellerna med airbag har limmade vindrutor.

Övriga rutor är ingen del av krocksäkerheten(dock står bakrutan på sedaner och sidorutorna i kombi-utrymmet på kombi för en viss del av vridstyvheten i självbärande karosser), och är heller inget krav på t ex besiktning(med undantag för helbilsgodkända bilar).
Däremot måste karossen vara "tät" så inte avgaser kan leta sig in i kupén. Men hur man tätar karossen är mindre viktigt, så det går med en plastpåse eller kartong...

Bassiehof
25 januari · 1 477 Inlägg

Brådhis skrev:

Bassiehof skrev:

Brådhis skrev:

Nästan... Helbilsgodkännande infördes från år 1995 och blev ett krav 1998. Som jag förstått det är det olika när bilmodellerna fick det. S/V40 fick det från start 1996 medan 940 tex aldrig fick det. Eftersom 850 slutade tillverkas innan 940 misstänker jag att 850 inte heller någonsin fick det. S/V/C70 hade det för övrigt också från start 1997.

Hursom, rutan är en del av bilen och är därför bra att ha. Dekalen på bakrutan har dock inget med det att göra, det är samma ruta på bilar med och utan SIPS.

940 hade SIPS 1995. Det vet jag för att en släkting köpte en sån ny. Poängen med limmade rutor är som någon annan i tråden påstod att de är en del av krockskyddet, dvs SIPS på äldre Volvo.

https://youtu.be/KWMWRkc7N_M

940 fick SIPS redan 1991. Årtalen jag skrev om handlade om helbilsgodkännandet.

Sverige gick med i EU, så helbilsgodkännandet gäller sedan 1 Jan 1995.

Brådhis * Voff voff *
25 januari · 6 342 Inlägg

Bassiehof skrev:

Brådhis skrev:

Bassiehof skrev:

940 hade SIPS 1995. Det vet jag för att en släkting köpte en sån ny. Poängen med limmade rutor är som någon annan i tråden påstod att de är en del av krockskyddet, dvs SIPS på äldre Volvo.

https://youtu.be/KWMWRkc7N_M

940 fick SIPS redan 1991. Årtalen jag skrev om handlade om helbilsgodkännandet.

Sverige gick med i EU, så helbilsgodkännandet gäller sedan 1 Jan 1995.

Nej...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Bassiehof
25 januari · 1 477 Inlägg

Brådhis skrev:

Bassiehof skrev:

Brådhis skrev:

940 fick SIPS redan 1991. Årtalen jag skrev om handlade om helbilsgodkännandet.

Sverige gick med i EU, så helbilsgodkännandet gäller sedan 1 Jan 1995.

Nej...

Bevisa det. Volvo gjorde en uppdatering av 850 (facelift), och kravet blev då att de anpassade modellen för den svenska marknaden till EUs standard.

Bassiehof
25 januari · 1 477 Inlägg

Lucif3r skrev:
Det är bara vindrutan som är en del av krocksäkerheten. Eller rättare sagt, vindrutan är en del av ratt/passagerar airbagen, för att "styra" airbaggen i rätt riktning. T ex 740 och tidiga 940 utan airbag har butyltejpade vindrutor, men modellerna med airbag har limmade vindrutor.

Övriga rutor är ingen del av krocksäkerheten(dock står bakrutan på sedaner och sidorutorna i kombi-utrymmet på kombi för en viss del av vridstyvheten i självbärande karosser), och är heller inget krav på t ex besiktning(med undantag för helbilsgodkända bilar).
Däremot måste karossen vara "tät" så inte avgaser kan leta sig in i kupén. Men hur man tätar karossen är mindre viktigt, så det går med en plastpåse eller kartong...

Det tror jag inte på. En limmad ruta som ökar vridstyvheten bidrar till krockskyddet. Annars hade han inte skrivit så om bakrutan, vilket är vad som diskuteras.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang