Hemtjänstens elbilar startar inte

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 februari 2021 · 17 475 Inlägg

Bassiehof skrev:

Hybrid_ skrev:
Det jobbas på att byta ut 12v mot 48v pga av just detta.

Hmm... Teslas batterier har en spänning på minst 350 volt. Det är väl också därför de kan snabbladdas med 400 volt.

KIA brukar ligga på cirka 402 volt när de är fulladdade. När de klättrar ner mot 250 volt så säger bilen att den är batteritorsk och stannar. Går dock att köra några kilometer till med hjälp av en KIA-dator som kopplas in i bilen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
viccoA
20 februari 2021 · 3 109 Inlägg

Som jag tolkade det så var det två bekymmer enligt någon som kört de drabbade bilarna:

1. Några som parkerat bilarna för natten med 5% laddning i batteriet utan att koppla i sladden. När batteriet står i mängder med minusgrader utan laddning blir det svårt att ladda igen. Lösning: ladda bilen när du parkerar den vid laddaren efter avslutat pass.

2. Felaktig användning av 12v batteriet. Alkolåsen i bilarna drar ström hela tiden i kombination med små körsträckor och många blåsningar gjorde att 12v inte hann ladda upp sig. 12v batteriet i elbilar laddas bada när bilen kör och inte med så många ampere då det inte är tänkt att dra runt startmotor och utan bara styrspänning till reläer osv. Lösning: ladda 12v batteriet ibland med tex c-TEK laddare eller sätta i strömsnålare alkolås alt större 12v batterier.

Senast redigerat av viccoA (20 februari 2021)

viccoA
20 februari 2021 · 3 109 Inlägg

Förövrigt startar elbilar garanterat lättare i kyla än förbränningsmotorer.

Senast redigerat av viccoA (20 februari 2021)

Bassiehof
20 februari 2021 · 1 777 Inlägg

viccoA skrev:
Som jag tolkade det så var det två bekymmer enligt någon som kört de drabbade bilarna:

1. Några som parkerat bilarna för natten med 5% laddning i batteriet utan att koppla i sladden. När batteriet står i mängder med minusgrader utan laddning blir det svårt att ladda igen. Lösning: ladda bilen när du parkerar den vid laddaren efter avslutat pass.

2. Felaktig användning av 12v batteriet. Alkolåsen i bilarna drar ström hela tiden i kombination med små körsträckor och många blåsningar gjorde att 12v inte hann ladda upp sig. 12v batteriet i elbilar laddas bada när bilen kör och inte med så många ampere då det inte är tänkt att dra runt startmotor och utan bara styrspänning till reläer osv. Lösning: ladda 12v batteriet ibland med tex c-TEK laddare eller sätta i strömsnålare alkolås alt större 12v batterier.

Var läste/hörde du det nånstans?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 februari 2021 · 17 475 Inlägg

viccoA har helt rätt.

Vissa bilmodeller underhåller 12v-batteriet om högvolten är över en viss gräns. Även om bilen är avstängd så kan den hålla 12v i bra kondition. I flera veckor.

Att ställa en elbil med bara 5% batterikraft utan laddning är som gjort för problem.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Bassiehof
20 februari 2021 · 1 777 Inlägg

Hybrid_ skrev:
viccoA har helt rätt.

Vissa bilmodeller underhåller 12v-batteriet om högvolten är över en viss gräns. Även om bilen är avstängd så kan den hålla 12v i bra kondition. I flera veckor.

Att ställa en elbil med bara 5% batterikraft utan laddning är som gjort för problem.

Jag betvivlar inte att han har rätt, jag undrar hur han vet att det är vad som hände.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
20 februari 2021 · 13 742 Inlägg

dom har ju sjuka problem med elbussar i norrland där kylan gör skiten totalt obrukbara..   dessutom sjukt kalla tydligen..  så dom har avbrytet elbuss användandet och jag tror att det blir mer sånt..       men jag kan oxå säga att varje måndag är det samma visa med helt nya volvo bussar som går på diesel oxå..   man ser det när man kör skolbuss varje måndag är landsortsbussen sen. men bara på måndagar.. smile  dom startar helt enkle tinte efter att ha stått över helgen.  nu när dom är något år gamla är det ännu värre.     


tror nog elbilarna kan vara perfekt att ha när man hinner med laddningar osv..  det som inte fungerade är dieselbilar för hemtjänsten stora problem med igensatta partikelfilter.  allt har sin plats här i världen.        sen vet jag inte om det inte är lite farligt att köpa en Renault när dom inte kan göra fungerande bensinbilar varför skulle dom kunna lösa en elbil då ? smile
ännu mer skit som kan gå fel.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Bassiehof
20 februari 2021 · 1 777 Inlägg

Growe skrev:
dom har ju sjuka problem med elbussar i norrland där kylan gör skiten totalt obrukbara..   dessutom sjukt kalla tydligen..  så dom har avbrytet elbuss användandet och jag tror att det blir mer sånt..       men jag kan oxå säga att varje måndag är det samma visa med helt nya volvo bussar som går på diesel oxå..   man ser det när man kör skolbuss varje måndag är landsortsbussen sen. men bara på måndagar.. smile  dom startar helt enkle tinte efter att ha stått över helgen.  nu när dom är något år gamla är det ännu värre.     


tror nog elbilarna kan vara perfekt att ha när man hinner med laddningar osv..  det som inte fungerade är dieselbilar för hemtjänsten stora problem med igensatta partikelfilter.  allt har sin plats här i världen.        sen vet jag inte om det inte är lite farligt att köpa en Renault när dom inte kan göra fungerande bensinbilar varför skulle dom kunna lösa en elbil då ? smile
ännu mer skit som kan gå fel.

De snålar in på fel saker. Parkeringsvärmare är ingen lyx! I Jönköping hade JLT för typ 20 år sedan en gubbe som startade bussarna varje morgon och lät de gå på tomgång nån timma så de var varma när de började köra. De fick sluta med det... Kupévärmare är ingen lyx heller!

Bensinbilar har inga såna bekymmer. Högre förbrukning, men du slipper andra problem med bilar som körs korta sträckor. Hemtjänsten kör dygnet runt. Då funkar inte elbil. Vätgas fungerar!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 februari 2021 · 17 475 Inlägg

Bassiehof skrev:

Growe skrev:
dom har ju sjuka problem med elbussar i norrland där kylan gör skiten totalt obrukbara..   dessutom sjukt kalla tydligen..  så dom har avbrytet elbuss användandet och jag tror att det blir mer sånt..       men jag kan oxå säga att varje måndag är det samma visa med helt nya volvo bussar som går på diesel oxå..   man ser det när man kör skolbuss varje måndag är landsortsbussen sen. men bara på måndagar.. smile  dom startar helt enkle tinte efter att ha stått över helgen.  nu när dom är något år gamla är det ännu värre.     


tror nog elbilarna kan vara perfekt att ha när man hinner med laddningar osv..  det som inte fungerade är dieselbilar för hemtjänsten stora problem med igensatta partikelfilter.  allt har sin plats här i världen.        sen vet jag inte om det inte är lite farligt att köpa en Renault när dom inte kan göra fungerande bensinbilar varför skulle dom kunna lösa en elbil då ? smile
ännu mer skit som kan gå fel.

De snålar in på fel saker. Parkeringsvärmare är ingen lyx! I Jönköping hade JLT för typ 20 år sedan en gubbe som startade bussarna varje morgon och lät de gå på tomgång nån timma så de var varma när de började köra. De fick sluta med det... Kupévärmare är ingen lyx heller!

Bensinbilar har inga såna bekymmer. Högre förbrukning, men du slipper andra problem med bilar som körs korta sträckor. Hemtjänsten kör dygnet runt. Då funkar inte elbil. Vätgas fungerar!

Ja och nej. De är ju också hybridbilar med batterier i sig. Sen är ju effektiviteten hopplös i dessa.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Bassiehof
20 februari 2021 · 1 777 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Bassiehof skrev:

Growe skrev:
dom har ju sjuka problem med elbussar i norrland där kylan gör skiten totalt obrukbara..   dessutom sjukt kalla tydligen..  så dom har avbrytet elbuss användandet och jag tror att det blir mer sånt..       men jag kan oxå säga att varje måndag är det samma visa med helt nya volvo bussar som går på diesel oxå..   man ser det när man kör skolbuss varje måndag är landsortsbussen sen. men bara på måndagar.. smile  dom startar helt enkle tinte efter att ha stått över helgen.  nu när dom är något år gamla är det ännu värre.     


tror nog elbilarna kan vara perfekt att ha när man hinner med laddningar osv..  det som inte fungerade är dieselbilar för hemtjänsten stora problem med igensatta partikelfilter.  allt har sin plats här i världen.        sen vet jag inte om det inte är lite farligt att köpa en Renault när dom inte kan göra fungerande bensinbilar varför skulle dom kunna lösa en elbil då ? smile
ännu mer skit som kan gå fel.

De snålar in på fel saker. Parkeringsvärmare är ingen lyx! I Jönköping hade JLT för typ 20 år sedan en gubbe som startade bussarna varje morgon och lät de gå på tomgång nån timma så de var varma när de började köra. De fick sluta med det... Kupévärmare är ingen lyx heller!

Bensinbilar har inga såna bekymmer. Högre förbrukning, men du slipper andra problem med bilar som körs korta sträckor. Hemtjänsten kör dygnet runt. Då funkar inte elbil. Vätgas fungerar!

Ja och nej. De är ju också hybridbilar med batterier i sig. Sen är ju effektiviteten hopplös i dessa.

Mirai har ett batteri på 1kw, resten av elen producerar den själv. Mycket mindre materialåtgång. Produktivitet är skitsnack när solenergi är en oändlig källa. Man ska jämföra med andra saker, som mängden kemikalier och kemiska processer som används, vad som är mer miljövänligt. Och där vinner vätgas och bränsleceller i längden. Bränsleceller består mestadels av aluminium, och återvunnen aluminium som vi redan har stora mängder av (burkar) påverkar mycket mindre på flera sätt än stora litium batterier som görs av material som måste grävas upp ur jorden först.

Senast redigerat av Bassiehof (20 februari 2021)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 februari 2021 · 17 475 Inlägg

Produktivitet är skitsnack när solenergi är en oändlig källa.

Mm. Förvisso korrekt men det krävs väldigt mycket energi för att tillverka vätgas. 30-40% av energin förloras genom elektrolysen. Dessutom ska gasen komprimeras till 700 Bar. En full tank på en Mirai kräver således 455 kWh. Så att smälla upp vätgasstationer med solceller på taket är en utopi för den påläste. Det blir en jävla massa solceller...

Bättre då att tanka ner energin direkt i bilen i form av el.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
jaka54
20 februari 2021 · 5 727 Inlägg

Hej!
Trots det...Bränslecellsbilar kommer om några år att konkurera
ut "elbilarna"! -Tro mig! Bara vi får fart på antalet "tankstationer".

Läs artikeln i Dagens Nyheter i dag lördag 20/2. En j...massa trassel vid laddstationerna...

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 februari 2021 · 17 475 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Trots det...Bränslecellsbilar kommer om några år att konkurera
ut "elbilarna"! -Tro mig! Bara vi får fart på antalet "tankstationer".

Läs artikeln i Dagens Nyheter i dag lördag 20/2. En j...massa trassel vid laddstationerna...

Och exakt var ska vi få elen ifrån?
Tanka ner planeten Saturnus?

Sen är de trevliga att köra. Har vid flera tillfällen kört Hyundai NEXO. Men vad hjälper det om det inte finns energi nog.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Utmarks-Loke
21 februari 2021 · 5 836 Inlägg

Danskarna fixar bränslet.

https://www.youtube.com/watch?v=AhwQ8T-ucaE

Såna öar hade vi också kunnat bygga, om vi haft några pengar över till investering.

Brådhis * Voff voff *
21 februari 2021 · 10 278 Inlägg

Det är alltid en enorm negativitet/skepsis mot vätgas här. Är vätgas verkligen så dåligt att man helt skulle skippa det "steget"? Är det verkligen bättre att köra diesel än vätgas?

Spontant känns det som den vanliga ramsan från miljöbilssidan, dvs att gör man inte det absolut bästa man kan till varje pris så är man usel. Mindre steg i rätt riktning är fel, endast stora kliv till målet räknas...

Om nu batterier idag har sin begränsning, vilket dom ju har på olika vis, tex för tung trafik. Varför skulle inte vätgas vara ett alternativ? Är det alltså bättre att köra på diesel (eller liknande) fram tills el fungerar för alla?

Borde inte jämförelsen vara diesel <-> vätgas än att haka upp sig på att det är sämre(?) än eldrift?

Senast redigerat av Brådhis (21 februari 2021)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
granadadr
21 februari 2021 · 7 288 Inlägg

xXSammy skrev:
Är en Zoe, ja

Problemet är nog inte bilarna i sig, utan mer att de inte laddas tillräckligt. 
Men det ska både finnas tid och laddstolpar för sånt - Vilket hemtjänsten sällan har tillgång till

En vanlig hybrid hade varit bättre för deras ändamål

hade en Zoe på ett jobb,, laddades så ofta dem kunde,, men den tålde inte kyla helt enkelt,  bor i Skellefteå ,, den var inne på verkstad 3 ggr sen fick dem en diesel istället wink

Senast redigerat av granadadr (21 februari 2021)

Bassiehof
21 februari 2021 · 1 777 Inlägg

Brådhis skrev:
Det är alltid en enorm negativitet/skepsis mot vätgas här. Är vätgas verkligen så dåligt att man helt skulle skippa det "steget"? Är det verkligen bättre att köra diesel än vätgas?

Spontant känns det som den vanliga ramsan från miljöbilssidan, dvs att gör man inte det absolut bästa man kan till varje pris så är man usel. Mindre steg i rätt riktning är fel, endast stora kliv till målet räknas...

Om nu batterier idag har sin begränsning, vilket dom ju har på olika vis, tex för tung trafik. Varför skulle inte vätgas vara ett alternativ? Är det alltså bättre att köra på diesel (eller liknande) fram tills el fungerar för alla?

Borde inte jämförelsen vara diesel <-> vätgas än att haka upp sig på att det är sämre(?) än eldrift?

Det batterier klarar, klarar vätgas också, och lite till. Vätgas kan produceras dygnet runt, lagras och användas senare, på samma sätt som de tänker använda batterier för att lagra energi när efterfrågan är låg. Om de vill byta batterier vid fjärrtransporter måste fler batterier tillverkas, vilket ökar CO2 utsläpp, för att inte tala om allt annat som det redan skrivits om på forumet.

Bassiehof
21 februari 2021 · 1 777 Inlägg

granadadr skrev:

xXSammy skrev:
Är en Zoe, ja

Problemet är nog inte bilarna i sig, utan mer att de inte laddas tillräckligt. 
Men det ska både finnas tid och laddstolpar för sånt - Vilket hemtjänsten sällan har tillgång till

En vanlig hybrid hade varit bättre för deras ändamål

hade en Zoe på ett jobb,, laddades så ofta dem kunde,, men den tålde inte kyla helt enkelt,  bor i Skellefteå ,, den var inne på verkstad 3 ggr sen fick dem en diesel istället wink

Fanboys brukar annars hävda att värme är vad som dödar batterier. Även om vi i Sverige sedan många år vet att sträng kyla skapar problem.

Bassiehof
21 februari 2021 · 1 777 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Danskarna fixar bränslet.

https://www.youtube.com/watch?v=AhwQ8T-ucaE

Såna öar hade vi också kunnat bygga, om vi haft några pengar över till investering.

Finns det pengar att tjäna är det inte svårt att hitta investerare. Så höj skatten NU regeringen! (ironi)

Bassiehof
21 februari 2021 · 1 777 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Produktivitet är skitsnack när solenergi är en oändlig källa.

Mm. Förvisso korrekt men det krävs väldigt mycket energi för att tillverka vätgas. 30-40% av energin förloras genom elektrolysen. Dessutom ska gasen komprimeras till 700 Bar. En full tank på en Mirai kräver således 455 kWh. Så att smälla upp vätgasstationer med solceller på taket är en utopi för den påläste. Det blir en jävla massa solceller...

Bättre då att tanka ner energin direkt i bilen i form av el.

Det har redan gjorts i Mariestad! Häng med lite!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang