Hemtjänstens elbilar startar inte

granadadr
22 februari 2021 · 7 288 Inlägg

Growe skrev:

Bassiehof skrev:

torpis skrev:
Detta har ju ingenting med bilvalet att göra utan avsaknad av utbildning. Det kostar pengar att köpa originalartikeln så den har jag inte läst. Där emot tog jag mig tid och lyssnade på SRs inslag. Ett tilltag som jag vet är främmande för vissa, men jag gjorde det iaf. Det framgår tydligt där att socialchefen inte har en susning om bilfrågan. Han menar dessutom att dom ändå kunnat göra sina besök.

Det hade ju inte spelat någon roll vilken bil man haft om man inte är införstådd med hur den fungerar. Etanolbil som inte startar på vintern hade varit samma sak. Bensinbil som tankas löpande med diesel för diesel var billigare hade ju heller inte fungerat osv.

Där emot har ju elbilar med rätt utbildning möjlighet att minska stress eftersom man kan förvärma kupén, man kan lagligt låta den stå på "tomgång" med värmen igång osv osv.

Lite mer kött på benen vore bra om man skall tycka i denna fråga kan tänkas.

Jag lyssnade också, men hörde inte mycket om varför bilen inte startade. Inget om tomma batterier. Kommunen borde helt klart haft en diskussion med bilsäljaren om hur bilen används, korta sträckor, att den parkeras utomhus osv. Diesel är inte längre billigare än bensin.

tveksamt..  det är upphandlningar   komunen säger att dom ska vara si och så.. alltså eldrivna antagligen
sen tänker dom inte längre..   det var samma sak när hemtjänsten skaffade dieselbilar. 
konstanta problem med att partikelfiltrena satte igen sig eftersom bilen aldrig rullade någon längre tud utan bara massor av korta körningar.  säkert rätt många mil men aldrig längre än någon minuts drift mellan stoppen.  så bilarna går kosntant kalla och dom få gångerna genereringen av partikelfiltret startades så stängdes bilen av direkt.

tack jag vet,, brukar köra ut dem på motorvägen å blåsa ur dem ORDENTLIGT 4an i 120-130 i typ 1,5 mil,, då släcks partikellampan,  dock måste jag även säga att det beror lite på märke,, har en mongo som tjejen kör,, å blir MKT sällan mer än nån km,, har aldrig haft problem med den,, men klart är ju ingen VAG wink

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 februari 2021 · 17 473 Inlägg

På hemorten kör de Yaris Hybrid eller RAV-4 Hybrid. Vet vet en kommun i Norrland som upphandlade och beställde ett 50-tal bilar i höstas. Det var dieselbilar med dieselvärmare och rejäl LED-ramp.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Bassiehof
22 februari 2021 · 1 777 Inlägg

torpis skrev:

Bassiehof skrev:
Jag hade en gång en kvinna som bilansvarig på ett jobb. Hårslitande! Hon fattade nada när det kom till teknisks saker. Jag förstår om ingen säljare orkar med en diskussion med en som inte kan ett skit om bilar!

Så fick vi inte säga här om veckan när jag använde en tjej på en mack i ett exempel. Får se om du också får en uppsträckning i sexism, eller om det bara var jag. smile

Det handlar inte om sexism, det handlar om kompetens. Det är lika för alla.

viccoA
22 februari 2021 · 3 109 Inlägg

Brådhis skrev:

torpis skrev:

Brådhis skrev:
Men nämner vätgas blir det tvärnit. Varför är elbilsfantasterna (tex här på forumet) så emot utveckling av vätgas? Varför inte ha flera alternativ även i framtiden? Precis som vi haft tidigare. Elbilar passar utmärkt i vissa avseenden men det finns andra där kanske vätgas passar bättre?

Argumenten är att elen inte kommer räcka, det är vätgas som gäller. Då glöms det att det går åt 4ggr så mycket el när man gör vätgas.

Men är inte det en av poängerna med vätgas om man får tro bla länkarna jag la in? Att den går att lagra? Vi har ju både elöverskott och elunderskott i Sverige. Då har man ju möjligheten att utjämna iaf inom transportsektorn genom detta istället för att starta Karlshamn och importera...?

Ja utjämna med sisådär med 50-75% förlust...inte så bra för klimatet. Bättre att ladda elbilarna och satsa på V2G (vehicle to grid / Bil till elnät). Då används de laddade elbilarna för att balansera elunderskott och man laddar med billig el när vi har överproduktion och kan sälja tillbaka när elpriset är högt och vi har elunderskott. Förlusten är betydligt lägre än via elnät-vätgas-elnät.

Brådhis * Voff voff *
22 februari 2021 · 10 278 Inlägg

viccoA skrev:

Brådhis skrev:

torpis skrev:
Argumenten är att elen inte kommer räcka, det är vätgas som gäller. Då glöms det att det går åt 4ggr så mycket el när man gör vätgas.

Men är inte det en av poängerna med vätgas om man får tro bla länkarna jag la in? Att den går att lagra? Vi har ju både elöverskott och elunderskott i Sverige. Då har man ju möjligheten att utjämna iaf inom transportsektorn genom detta istället för att starta Karlshamn och importera...?

Ja utjämna med sisådär med 50-75% förlust...inte så bra för klimatet. Bättre att ladda elbilarna och satsa på V2G (vehicle to grid / Bil till elnät). Då används de laddade elbilarna för att balansera elunderskott och man laddar med billig el när vi har överproduktion och kan sälja tillbaka när elpriset är högt och vi har elunderskott. Förlusten är betydligt lägre än via elnät-vätgas-elnät.

Så för att återknyta till det jag skrev i tidigare inlägg, elbilar är den enda framtiden inom transport? Och tills det fungerar fullt ut för alla scenarion kör vi fossilmotorerna?

Senast redigerat av Brådhis (22 februari 2021)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Brådhis * Voff voff *
22 februari 2021 · 10 278 Inlägg

torpis skrev:

Brådhis skrev:

torpis skrev:

Brådhis skrev:
https://www.forskning.se/2020/09/01/vatgas-i-tanken-kan-radda-miljon/

Konstig artikel.

Brådhis skrev:
https://www.nyteknik.se/fordon/da-ar-vatgasbilen-billigast-att-kora-6906898

Ganska balanserad syn av det hela vill jag mena.


också en smula märklig artikel. Det spelar egentligen ingen roll vad det handlat om vinklingen och frågeställningen är inte verklighetsbaserad.

Bara en referens till att jag säger märklig  "Vätgsbilar väger mindre"

Vätgabil, Hyundai Nexo 1949kg
https://www.miljofordon.se/bilar/soek-b … ?id=112651

Elbil, Kia e-niro 1864kg
https://www.miljofordon.se/bilar/soek-b … ?id=124025

Utveckla gärna:

Vad är det mer exakt är som du anser är konstigt med artikeln på Forskning.se?

Är det något utöver vikterna på just dessa bilar som du tycker är fel i artikeln på RI.se?

Det blir mer som reklamfilmer än sansad information. Som sagt så är jag lika kritisk till sådana artiklar oavsett vad dom handlar om. Sådant jag känner till är fel eller uteslutet. Man drar räckviddskortet. Jag menar, då är det ju diesel som vinner för där kör man som bekant 140mil på en tank. Vem vill tanka efter 50-80mil när man kan köra 140mil. Har för mig det var du som jobbade med att köra konstant och helst inte ens hade tid för att tanka.

Det blir konstigt. Jämför mot den i Nyteknik, helt andra premisser.

Nåja... Det är ju lite så jag upplever diskussionerna här också. Som reklamfilmer (propaganda?). Alla kan ladda hemma, alla kan köra elbil, problemen du påvisar finns inte, det är bara att ställa om... wink

Ja, det var jag som i mitt yrke behöver ett fordon som alltid är redo och som inte kan stå och ladda med mindre än att ett annat fordon måste ersätta det. Dock inte jag som person utan just det fordonet som jag förvisso använder. Hursådå? smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Brådhis * Voff voff *
22 februari 2021 · 10 278 Inlägg

Bassiehof skrev:

torpis skrev:

Bassiehof skrev:
Jag hade en gång en kvinna som bilansvarig på ett jobb. Hårslitande! Hon fattade nada när det kom till teknisks saker. Jag förstår om ingen säljare orkar med en diskussion med en som inte kan ett skit om bilar!

Så fick vi inte säga här om veckan när jag använde en tjej på en mack i ett exempel. Får se om du också får en uppsträckning i sexism, eller om det bara var jag. smile

Det handlar inte om sexism, det handlar om kompetens. Det är lika för alla.

Om det är lika för alla är det en smula svårt att se varför du poängterar att det var en kvinna...?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
granadadr
22 februari 2021 · 7 288 Inlägg

jag själv är less på att elbilsfolk alltid säger,, ja men se på utvecklingen av datorer tel,, cd som vart usb osv,, joo visst men utvecklingen fick ta den tid det behövdes,, inte TRYCKAS in,, mata på osv,, pga påhittade miljömål, som är värdelösa globalt,
säger INGET om att en vacker dag är det bara elbilar,, men inte idag,, vi har elbrist,  batteripacken kostar blod, mm å en vettig stor rymlig elbil som har räckvidd å kan dra något mer en en släpvagn från Ikea kostar blod,    en vacker dag får vi se vilket som är bäst,, men än så är det på utvecklingsstadiet anser jag

Bassiehof
22 februari 2021 · 1 777 Inlägg

Brådhis skrev:

Bassiehof skrev:

torpis skrev:

Så fick vi inte säga här om veckan när jag använde en tjej på en mack i ett exempel. Får se om du också får en uppsträckning i sexism, eller om det bara var jag. smile

Det handlar inte om sexism, det handlar om kompetens. Det är lika för alla.

Om det är lika för alla är det en smula svårt att se varför du poängterar att det var en kvinna...?

Det var mest riktat till de chefer som delegerade jobbet till henne trots att hon inte kunde nånting om bilar, och inte hade nåt intresse för bilar.

Bassiehof
22 februari 2021 · 1 777 Inlägg

granadadr skrev:
jag själv är less på att elbilsfolk alltid säger,, ja men se på utvecklingen av datorer tel,, cd som vart usb osv,, joo visst men utvecklingen fick ta den tid det behövdes,, inte TRYCKAS in,, mata på osv,, pga påhittade miljömål, som är värdelösa globalt,
säger INGET om att en vacker dag är det bara elbilar,, men inte idag,, vi har elbrist,  batteripacken kostar blod, mm å en vettig stor rymlig elbil som har räckvidd å kan dra något mer en en släpvagn från Ikea kostar blod,    en vacker dag får vi se vilket som är bäst,, men än så är det på utvecklingsstadiet anser jag

Batterier kommer aldrig att fungera till fjärttransporter. Långtradare rullar ofta dygnet runt. En chaufför Jönköping-Oslo-Jönköping, lossning i Oslo, lastning Göteborg och Ulricehamn på tillbakavägen 50-60 mil. Andra chauffören kör samma långtradare från Jönköping, lastad med Göteborg och Ulricehamn, upp till Stockholm, och tillbaka till Jönköping 72 mil. Det blir många mil och många arbetstimmar, så när ska batteriet laddas? Byta batteri blir dyrt, behöver standardiseras pga många olika lastbilstillverkare, och kräver lika många bytesplatser som laddstationer, typ var tionde mil. Vätgas är ett bättre alternativ.

Senast redigerat av Bassiehof (22 februari 2021)

Mossan1
2 juli 2021 · 2 819 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
[
Vill du ha sätesvärmare som går på högspänning då? Tycker det känns lite riskabelt.

Tänker du lika när du duschar i varmvatten uppvärmt med 400v varmvattenberedare?

Eller folk som har 230v värmefiltar.

Ellementvatten som pumpas av 230v cirkulationspumpar?

viccoA
2 juli 2021 · 3 109 Inlägg

granadadr skrev:
jag själv är less på att elbilsfolk alltid säger,, ja men se på utvecklingen av datorer tel,, cd som vart usb osv,, joo visst men utvecklingen fick ta den tid det behövdes,, inte TRYCKAS in,, mata på osv,, pga påhittade miljömål, som är värdelösa globalt,
säger INGET om att en vacker dag är det bara elbilar,, men inte idag,, vi har elbrist,  batteripacken kostar blod, mm å en vettig stor rymlig elbil som har räckvidd å kan dra något mer en en släpvagn från Ikea kostar blod,    en vacker dag får vi se vilket som är bäst,, men än så är det på utvecklingsstadiet anser jag

Tja, nya bilar kostar pengar, men tittar man på kostnad per mil så kostar det inte mer att köra elbil än en ny Volvo, snarare tvärt om.
Miljömålen - det är fakta att bilar släpper ut partiklar och NOx etc som absolut inte är nyttigt att andas in, städerna kommer få en otroligt mycket bättre luft om alla kör på el.
Elbrist är inget större problem, om några år hjälper elbilarna elnätet. Dvs laddar in energi i nätet när det är brist och tar tillbaka när det är överskott.
Elbilar som kan dra släpvagnar kostar inte mer per mil än vilken annan ny bil som helst per mil.
Hittils 2021 har det sålts lika många laddbara bilar som rena fossilbilar, 2020 var 25% av alla nya bilar laddbara. Allt talar för att 2022 kommer 75% eller mer av nybilsförsäljningen vara laddbara bilar.

Sämsta bilaffären man kan göra är troligen att köpa ny fossilbil. Andrahandsvärdet är väldigt osäkert.

"- Under juni månad ökade nyregistreringarna av elbilar med 412 procent samtidigt som laddhybriderna ökade med 95 procent,"

Senast redigerat av viccoA (2 juli 2021)

Brådhis * Voff voff *
2 juli 2021 · 10 278 Inlägg

Men... Vore man verkligen ute efter att skona miljön skulle man inte främja elbilar heller och i synnerhet inte nytillverkningen. Man skulle istället fokusera på att på allvar minska körningen och även nytillverkningen över lag. Tillverkning av däck och bromsar, vägslitaget och tillverkning av bilen tär även det lika mycket på miljön oavsett vad bilen drivs av och en plats i kön på Essingeleden är en plats i kön oavsett drivmedel.

Elbilar, laddhybrider och hybrider är främst till för att dämpa samvetskvalen och utgifterna. Det faktiska miljötänket är egentligen sekundärt...

Men jag köper det förstås sett ur ett realistiskt perspektiv, för transporter behövs och bilar, lastbilar, bussar, flyg och båtar behövs i ett land med så här pass mycket landsbygd. Men man ska inte gömma sig bakom enbart utsläppen från framdriften och slå sig för bröstet...

Jag vet folk som kör betydligt MER efter att dom skaffat en nytillverkad elbil, eftersom den är mycket billigare per mil och slits även annorlunda än fossilbilen vid tex kortkörningar på vintern... Är dom miljövänner? Ja, dom påstår ju det själva iaf. Sedan om det är en sanning får var och en avgöra...

(Och som vanligt vill jag förtydliga: Ja, jag skulle gärna ha en elbil. Jag gillar och är intresserad av modern teknik. Dock passar det inte mig just nu med en elbil.)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
husseman
3 juli 2021 · 1 590 Inlägg

Hmm, så man ska bli så go i pärat att man ska bli MP idiot?  När renare bättre bilar kommer så ska vi inte köpa, ok att de e´ eldrivna o kan gå på el. Men de belastar miljön- bara genom att tillverkas???  Vi borde med andra ord sluta tillverka allt. O bara återvinna..huuu - MP kommer förmodligen åka ur dårhuset vid nyval- låt oss aldrig låta de dårarna komma över 4% igen. 
mvh/husse

granadadr
3 juli 2021 · 7 288 Inlägg

som jag alltid sagt om elbilar,, låt dem utvecklas i lugn å ro,, INTE trycka in dem å tvinga på folk halvfärdiga produkter,, om dem tar över en dag så blir det så,, men att dem är TVUGNA att ta över,, med dålig räckvidd,, mm mm,, och att det ev blir elbrist  på det,, vilket tyder starkt på att det redan är så i delar av landet,,

candyweiss
3 juli 2021 · 876 Inlägg

Lite offtopic men skriver ändå. I en kommun jag håller till kör hemtjänsten med Zoe och jäklar i det var dom bilarna får gå. Undrar hur hållbarheten är och hur mycket kommunen får betala den dagen dom ska lämnas tillbaka?
Totalt ointressant som begagnad bil för mig, det är iofs Renault ändå big_smile

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Low
3 juli 2021 · 3 309 Inlägg

Förstår inte om alla fordon ska gå på el och ska hjälpa elnätet. Flesta kör på dagen och pluggar sin bil på eftermiddagen/kväll. Hur ska de stötta nätverket?  Blir ju att företag ska ladda sina lastbilar/bussar/taxin mm också under natten.
Elen lär bli lika "dyr" dygnet runt.( Kanske dyrare på natten)? Om man ska lita sig på solpaneler/vindkraft.


Vi kommer aldrig lösa världens problem med elbilar. Överbefolkning kanske börjat bli ett problem?🤪

viccoA
3 juli 2021 · 3 109 Inlägg

Low skrev:
Förstår inte om alla fordon ska gå på el och ska hjälpa elnätet. Flesta kör på dagen och pluggar sin bil på eftermiddagen/kväll. Hur ska de stötta nätverket?  Blir ju att företag ska ladda sina lastbilar/bussar/taxin mm också under natten.
Elen lär bli lika "dyr" dygnet runt.( Kanske dyrare på natten)? Om man ska lita sig på solpaneler/vindkraft.


Vi kommer aldrig lösa världens problem med elbilar. Överbefolkning kanske börjat bli ett problem?🤪

Elnätet är mer belastat på dagtid än nattetid i dagsläget.

candyweiss
3 juli 2021 · 876 Inlägg

Low skrev:
Förstår inte om alla fordon ska gå på el och ska hjälpa elnätet. Flesta kör på dagen och pluggar sin bil på eftermiddagen/kväll. Hur ska de stötta nätverket?  Blir ju att företag ska ladda sina lastbilar/bussar/taxin mm också under natten.
Elen lär bli lika "dyr" dygnet runt.( Kanske dyrare på natten)? Om man ska lita sig på solpaneler/vindkraft.


Vi kommer aldrig lösa världens problem med elbilar. Överbefolkning kanske börjat bli ett problem?🤪

Och vem vill "slita" på sitt eget svindyra batteri för att hjälpa elnätet?

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 juli 2021 · 17 473 Inlägg

candyweiss skrev:

Low skrev:
Förstår inte om alla fordon ska gå på el och ska hjälpa elnätet. Flesta kör på dagen och pluggar sin bil på eftermiddagen/kväll. Hur ska de stötta nätverket?  Blir ju att företag ska ladda sina lastbilar/bussar/taxin mm också under natten.
Elen lär bli lika "dyr" dygnet runt.( Kanske dyrare på natten)? Om man ska lita sig på solpaneler/vindkraft.


Vi kommer aldrig lösa världens problem med elbilar. Överbefolkning kanske börjat bli ett problem?🤪

Och vem vill "slita" på sitt eget svindyra batteri för att hjälpa elnätet?

Hm. Den tanken kan nog slå folk, ja. Sen ska systemet klara av att hålla koll på hur mycket som trycks tillbaka till nätet ur kostnadssynpunkt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang