Luktar sunk under mattan...

AndersAnkan
15 mars 2021 · 8 Inlägg

Har en bil som inte gått så mkt i vinter. Gissar att det blivit fukt under plastmattan vid fötterna. Nu luktar tyget lite sunkigt.

Tipps på hur man får bort lukten? Försökte med att spreja på textilrengöring. Kanske var för snål...

Har ngn ett bra tipps? Gissar att jag inte är den enda med detta problem...

Anders

jaka54
15 mars 2021 · 5 733 Inlägg

Hej!
Lukten kommer av fukt/vatten!- Hur har det kommit in? Läckage i vindrutan eller någon annanstans.
Betyder att mattan måste lyftas upp så att den får torka ! Något kemsikt medel hjälper inte!

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
15 mars 2021 · 14 056 Inlägg

AndersAnkan skrev:
Har en bil som inte gått så mkt i vinter. Gissar att det blivit fukt under plastmattan vid fötterna. Nu luktar tyget lite sunkigt.

Tipps på hur man får bort lukten? Försökte med att spreja på textilrengöring. Kanske var för snål...

Har ngn ett bra tipps? Gissar att jag inte är den enda med detta problem...

Anders

Det kan till och med vara ett rosthål om du har otur.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
AndersAnkan
15 mars 2021 · 8 Inlägg

Hej

tack för svar

Jag tror bara att det är snö som dragits in som smält och legat under mattan och aldrig torka. Nu kör jag utan matta på förarsidan. kan se om det regnar ngn dag om det blir blött.

tänkte mer på hur jag kan göra för att tvätta ngt som är tort? då borde ngn kemikalier kunna hjälpa... Fattar givetvis att om det fortsätter vara blött så kommer det att lukta.

candyweiss
17 mars 2021 · 876 Inlägg

AndersAnkan skrev:
Hej

tack för svar

Jag tror bara att det är snö som dragits in som smält och legat under mattan och aldrig torka. Nu kör jag utan matta på förarsidan. kan se om det regnar ngn dag om det blir blött.

tänkte mer på hur jag kan göra för att tvätta ngt som är tort? då borde ngn kemikalier kunna hjälpa... Fattar givetvis att om det fortsätter vara blött så kommer det att lukta.

Testa denna "luktborttagare" som har fungerat bra till det jag använt den till.
https://www.clasohlson.com/se/Luktbortt … r/p/34-259

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Growe Fri fart för ett fritt folk!
17 mars 2021 · 13 742 Inlägg

matttvätt/klädseltvätt damsugare som både tillför medel och suger upp.  det är nog det bästa sen montera en kupevärmare efter rengörning och låt stå och bli ritkigt torr så slutar det nog att lukta.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
candyweiss
17 mars 2021 · 876 Inlägg

Growe skrev:
matttvätt/klädseltvätt damsugare som både tillför medel och suger upp.  det är nog det bästa sen montera en kupevärmare efter rengörning och låt stå och bli ritkigt torr så slutar det nog att lukta.

Damsugare är mycket bra big_smile

En sådan textil/interiör-tvätt du pratar om vet jag att det finns på en del biltvättar med självbetjäning, t.ex. denna http://bluebubbles.se/maskiner/

Senast redigerat av candyweiss (17 mars 2021)

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
torsen
17 mars 2021 · 7 238 Inlägg

Bara att byta mattorna!

Growe Fri fart för ett fritt folk!
17 mars 2021 · 13 742 Inlägg

candyweiss skrev:

Growe skrev:
matttvätt/klädseltvätt damsugare som både tillför medel och suger upp.  det är nog det bästa sen montera en kupevärmare efter rengörning och låt stå och bli ritkigt torr så slutar det nog att lukta.

Damsugare är mycket bra big_smile

En sådan textil/interiör-tvätt du pratar om vet jag att det finns på en del biltvättar med självbetjäning, t.ex. denna http://bluebubbles.se/maskiner/

fränt det har jag aldrig sätt..  har en på jobbet och flera polare har så aldrig funderat så mycket över det utan när jag behöver tvätta rent ett säte eller något så gör jag det i garaget på jobbet smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
jaka54
17 mars 2021 · 5 733 Inlägg

Hej!
Problemet är att få mattorna torra! Till det behövs att du tar ut dem och torkar dem under flera dagar!-Helst gör man sånt här på sommaren så man antingen kan ha bildörrarna öppna och lägga något under mattorna så varm luft kan cirkulera eller att man tar ur mattorna  från bilen.
Att dammsuga dem kommer nog inte att funka om du vill ha ur all fukt.

candyweiss
17 mars 2021 · 876 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Problemet är att få mattorna torra! Till det behövs att du tar ut dem och torkar dem under flera dagar!-Helst gör man sånt här på sommaren så man antingen kan ha bildörrarna öppna och lägga något under mattorna så varm luft kan cirkulera eller att man tar ur mattorna  från bilen.
Att dammsuga dem kommer nog inte att funka om du vill ha ur all fukt.

Men mattorna sitter fast och är redan torra, det är den sura lukten som är kvar.

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
AndersAnkan
18 mars 2021 · 8 Inlägg

candyweiss skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Problemet är att få mattorna torra! Till det behövs att du tar ut dem och torkar dem under flera dagar!-Helst gör man sånt här på sommaren så man antingen kan ha bildörrarna öppna och lägga något under mattorna så varm luft kan cirkulera eller att man tar ur mattorna  från bilen.
Att dammsuga dem kommer nog inte att funka om du vill ha ur all fukt.

Men mattorna sitter fast och är redan torra, det är den sura lukten som är kvar.

Exakt. Plastmattorna kan jag ta bort, men det är tyget under...

Det är redan bättre sen jag la plastmattorna i bakluckan i ngra dagar och lät allt stå och luft. Det är torrt nu.

Man får väl se om det blir fukt om det regnar ute.....

Tack för alla svar.

jaka54
18 mars 2021 · 5 733 Inlägg

Hej!
Om tygmattorna är fuktiga /blöta så varför inte ta bort dem/ur dem ur bilen?!

Senast redigerat av jaka54 (18 mars 2021)

candyweiss
18 mars 2021 · 876 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Om tygmattorna är fuktiga /blöta så varför inte ta bort dem/ur dem ur bilen?!

För att tygmattorna sitter fastmonterade på golvet i hela bilen, det är en stor golvmatta som är lagd innan t.ex. stolarna monterades. Ser förmodligen likadant ut på alla bilar utom dina big_smile

Senast redigerat av candyweiss (18 mars 2021)

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
jaka54
19 mars 2021 · 5 733 Inlägg

Hej!
Jo jag förstår, men då tar man ut stolarna först och lyfter/river (om mattan är limmad mot golvet) bort matttan, eller åtminstone lyfter på mattan så man kan komma ot att lufta den.

Brådhis * Voff voff *
19 mars 2021 · 10 280 Inlägg

candyweiss skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Om tygmattorna är fuktiga /blöta så varför inte ta bort dem/ur dem ur bilen?!

För att tygmattorna sitter fastmonterade på golvet i hela bilen, det är en stor golvmatta som är lagd innan t.ex. stolarna monterades. Ser förmodligen likadant ut på alla bilar utom dina big_smile

Nu vet vi ju inte vad trådskaparen har för bil... Men på min V70 tex är det inte många minuters jobb att ta bort några kåpor och sedan vika den främre delen av bilens fasta golvmattor bakåt över sätet.

Skulle nog göra underverk i det här fallet... Det finns oftast många skrymslen och vrår under mattan där vatten kan samlas.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
19 mars 2021 · 13 742 Inlägg

dom mesta mattorna jag stött på har varit ganska täta så inget rinner rakt igenom..   har bokstavligen högtrycksvättat mattor  och dom har inte släppt igenom en gnutta vatten.  så tror inte det rinner in på baksidan på dom flesta bilarna.. men står det vatten i mattan så luktar det ju rätt mycket ganska fort.. 

så tror det inte spelar så stor roll om man kör med en matttvätt.. då får man ut det som luktar ur mattan endå.. sen är det bara en fråga om att få det tort ganska fort..        på jobbet blir det mycket den typen av jobb när någon spyr i bussen  så man är rätt van att få bort dålig lukt smile    och med mattvätten och medel till den så brukar det vara lukt fritt ganska snabbt..    enda gång det blir jobbigt är när dom spyr i elementen smile   jag lovar att det inte LUKTAR gott i bussen då smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
torsen
19 mars 2021 · 7 238 Inlägg

candyweiss skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Om tygmattorna är fuktiga /blöta så varför inte ta bort dem/ur dem ur bilen?!

För att tygmattorna sitter fastmonterade på golvet i hela bilen, det är en stor golvmatta som är lagd innan t.ex. stolarna monterades. Ser förmodligen likadant ut på alla bilar utom dina big_smile

Vad är det för bil?
Enda bil jag ägt med klistrade mattor är LADA NIVA!

Brådhis * Voff voff *
19 mars 2021 · 10 280 Inlägg

torsen skrev:

candyweiss skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Om tygmattorna är fuktiga /blöta så varför inte ta bort dem/ur dem ur bilen?!

För att tygmattorna sitter fastmonterade på golvet i hela bilen, det är en stor golvmatta som är lagd innan t.ex. stolarna monterades. Ser förmodligen likadant ut på alla bilar utom dina big_smile

Vad är det för bil?
Enda bil jag ägt med klistrade mattor är LADA NIVA!

Och dom har väl ändå inte textilmattor om jag minns rätt? Är väl bara gummi/plast...?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
19 mars 2021 · 13 742 Inlägg

torsen skrev:

candyweiss skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Om tygmattorna är fuktiga /blöta så varför inte ta bort dem/ur dem ur bilen?!

För att tygmattorna sitter fastmonterade på golvet i hela bilen, det är en stor golvmatta som är lagd innan t.ex. stolarna monterades. Ser förmodligen likadant ut på alla bilar utom dina big_smile

Vad är det för bil?
Enda bil jag ägt med klistrade mattor är LADA NIVA!

nu säger han inte att dom är limmade.. men om mattan ligger först sen sätter man dit allt utanför utan en delning någonstans så måste ju mittkonsoll säten all plast efter golvet väck....   det är inget litet jobb..  men samtidigt fett nice att ta ur mattan helt ..  får man bort mycket skit som inte går att få bort vilket alltid är en bonus.

ska snart ur med mattan på min polo  då ska jag passa på att tvätta hela mattan och tvätta all plast som sitter där.     helt omöjligt att komma åt mellan stolarna med damsugaren.

men inget man gör utan anledning direkt.. själv ska jag fylla bilen med kablar smile

och att dra kablarna synligt och ut efter kanterna är inte min grej riktigt allt ska ligga fint draget ordenkligt ditlagt...

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang