Ta be kort eller köpa Biltransport lätt lastbil?

Eleeb90
17 mars 2021 · 345 Inlägg

Hej!

Jag har ett stort bilintresse och gillar bilar.
Det är så att jag funderat länge på att köpa en gammal lt35 eller så som Biltransport.
Samtidigt funderar jag på om det skulle vara bättre å ta be kort. Nackdelen jag ser med att ta be kort och köra vanlig bil med biltransportsläp är att man måste hyra varje gång man ska fara iväg å hämta en bil.
Jag kan åka riktigt långt ibland över 100 mil enkelväg för att hämta vissa bilar å då känns det inte ekonomiskt att hyra släp varje gång. ( man kanske måste hyra i 2 dygn då)

Jag har också ett till problem det är att jag har en husvagn som har en totalvikt på 1550 kg. jag har nu en bil som får dra den på b kort men jag orkar inte med den längre för jag orkar inte fixa motorn på den.

Det finns lite olika valmöjligheter här.

1 Ta be kort köpa en lite större bil som får dra typ 2500 kg en stor Biltransport-släp samt som kan dra husvagnen.
(Nackdelen med en suv bil blir väl bränsleförbrukningen men den kan man ev leva med)

2 inte ta be kort och köpa en Biltransport lastbil enkom för bil projekt. Dessutom köpa en bil som får dra husvagnen på b kort.
(Det är så svårt att hitta är bara Volvo 740 och Audi 100 jag kunnat dra den med lagligt. Hade varit gött om det fanns nån lite nyare bil typ slutet på 90 talet eller början på 00 talet som får dra 1550 på bkort.)

Här blir det ju i och för sig två bilar= två bilar att serva två att besikta två att köpa vinterdäck till.

3. Ta be kort köpa Biltransport så jag kan dra husvagn med biltransporten eller ett bilsläp så jag kan ha en bil på flaket å en på släpet.  Även kanske köpa en bruksbil då det inte är så trevligt att sitta i en lt35 med en motor som skriker typ 75 hk.

Lite beslutsångest. Hur gör ni eller hur skulle ni göra?

Senast redigerat av Eleeb90 (17 mars 2021)

granadadr
17 mars 2021 · 7 289 Inlägg

jag personligen tycker bättre om bil och Trailer,  av flertal orsaker

1 bekvämare att köra bil med trailer
2 billigare om man vill ha acc och modern komfort
3 jättebra att kunna ställa bort trailern och använda bilen ensam
4 om man har en hyfsat stor dragbil, iof ett måste så har man mkt plats för packning, reservdelar osv smile

nackdelen är ju att man ej får köra lika fort,, som för min del kvittar,, och tro mig jag har MÅNGA mil med biltrailer genom Europa wink

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Bilproblemet
17 mars 2021 · 286 Inlägg

Eleeb90 skrev:
Hej!

Jag har ett stort bilintresse och gillar bilar.
Det är så att jag funderat länge på att köpa en gammal lt35 eller så som Biltransport.
Samtidigt funderar jag på om det skulle vara bättre å ta be kort. Nackdelen jag ser med att ta be kort och köra vanlig bil med biltransportsläp är att man måste hyra varje gång man ska fara iväg å hämta en bil.
Jag kan åka riktigt långt ibland över 100 mil enkelväg för att hämta vissa bilar å då känns det inte ekonomiskt att hyra släp varje gång. ( man kanske måste hyra i 2 dygn då)

Jag har också ett till problem det är att jag har en husvagn som har en totalvikt på 1550 kg. jag har nu en bil som får dra den på b kort men jag orkar inte med den längre för jag orkar inte fixa motorn på den.

Det finns lite olika valmöjligheter här.

1 Ta be kort köpa en lite större bil som får dra typ 2500 kg en stor Biltransport-släp samt som kan dra husvagnen.
(Nackdelen med en suv bil blir väl bränsleförbrukningen men den kan man ev leva med)

2 inte ta be kort och köpa en Biltransport lastbil enkom för bil projekt. Dessutom köpa en bil som får dra husvagnen på b kort.
(Det är så svårt att hitta är bara Volvo 740 och Audi 100 jag kunnat dra den med lagligt. Hade varit gött om det fanns nån lite nyare bil typ slutet på 90 talet eller början på 00 talet som får dra 1550 på bkort.)

Här blir det ju i och för sig två bilar= två bilar att serva två att besikta två att köpa vinterdäck till.

3. Ta be kort köpa Biltransport så jag kan dra husvagn med biltransporten eller ett bilsläp så jag kan ha en bil på flaket å en på släpet.  Även kanske köpa en bruksbil då det inte är så trevligt att sitta i en lt35 med en motor som skriker typ 75 hk.

Lite beslutsångest. Hur gör ni eller hur skulle ni göra?

Räcker inte B96?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
17 mars 2021 · 13 742 Inlägg

du blir väldigt begränsad i en lätt lastbil.  det är oftast relativt låg lastvikt mellan 1300-1500kg brukar dom ligga på.

måste upp i en tung lastbil för att kunna köra riktiga bilar på flaket.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Bassiehof
17 mars 2021 · 1 777 Inlägg

En Volvo FL bärgningsbil väger 12 ton med 3-4 ton lastvikt. En trailer kräver dubbdäck om dragbilen har dubbdäck. Kolla upp reglerna. BE är förmodligen det billigaste. Om totalvikten är 3,5 ton (maxvikt med BE) får den lasta strax under 3 ton. Jämför det med C1 eller C och ykb. Vanligt flak tung lastbil fungerar med ramper, men drar mycket mer bränsle osv.

Senast redigerat av Bassiehof (17 mars 2021)

simlar
17 mars 2021 · 5 525 Inlägg

Vad för bilar ska lastas?
Sällan över 1500kg lastvikt på biltransportbil, nyare bilar har ofta en tjänstevikt som är högre än så.

Ska biltransportbilen endast köras då behov att frakta bil krävs?
Skattebefriad är då ett krav i mitt tycke då det är dyrt att betala kring 6k/år i skatt samt försäkring för en bil som mest står.

BE-kort, eget biltransportsläp och en lämplig dragbil är det mest ekonomiska.

Man vill nog ändå inte köra så värst mycket fortare än 80-90km/h med en biltransportbil pga markant högre bränsleförbrukning vid högre hastigheter så ser inte någon fördel med högre tillåten hastighet med biltransportbil jämfört med biltransportsläp.

Senast redigerat av simlar (17 mars 2021)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Bassiehof
17 mars 2021 · 1 777 Inlägg

Det är inte tjänstevikten du ska kika på. I den ingår förarens vikt, bränsle i tanken och ev reservhjul, domkraft och verktyg som du kan plocka ur. Bruttovikten avgör om den kan lastas.

Senast redigerat av Bassiehof (17 mars 2021)

SweRage
17 mars 2021 · 4 Inlägg

måste det ena utesluta det andra? frågan kanske egentligen borde handla om i vilken ordning sakerna ska hända

patrik79
17 mars 2021 · 782 Inlägg

Håller du dig till att flytta lite lättare bilar så skulle jag satsa på en saab 9-3 og som får dra 1600kg. Med en släpkärra liknande : https://nordiskaslap.se/produkt/as1600-rb/ så får du köra strax under 1200kg på flaket. Är bilarna tyngre och fungerande så hade jag skickat de med något åkeri som transporterar bilar, tex norlens eller eurotransport då det ofta är billigare än att åka själv.

Måste du köra tyngre bilar så hade jag satsat på be-kort och en 2500kg boggikärra (de är rejält dyra men ska man vara laglig så kostar det...) och en rejäl dieselbil.

En gammal lt31 i 200 mil kan funka men troligtvis får du mer eller mindre problem med både kropp, psyke och bilen varje resa...

Brådhis * Voff voff *
18 mars 2021 · 10 279 Inlägg

Bassiehof skrev:
En Volvo FL bärgningsbil väger 12 ton med 3-4 ton lastvikt. En trailer kräver dubbdäck om dragbilen har dubbdäck. Kolla upp reglerna. BE är förmodligen det billigaste. Om totalvikten är 3,5 ton (maxvikt med BE) får den lasta strax under 3 ton. Jämför det med C1 eller C och ykb. Vanligt flak tung lastbil fungerar med ramper, men drar mycket mer bränsle osv.

YKB krävs inte om han ska köra sina egna bilar hem till sig själv. smile Om han nu inte tänkt ta betalt av sig själv och anställa sig själv... wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Cassius Hobbymekaniker
18 mars 2021 · 470 Inlägg

Med dagens regler kommer man ganska långt redan med utökat B kort/B96.

Jag har själv t ex en Audi A4 från 2010, förträfflig dragbil även om jag bara har vanligt B kort. Tjänstevikt 1725, totalvikt 2220 vilket ger max 1280kg på kroken.

Men med B96 hade jag fått ha max 2030kg på kroken! Om de inte var för att kopplingsanordningen bara är specad till 1700.. smile Bortser vi från det så kommer man ganska långt med en släp som har 2000kg i totalvikt.

Här är ett exempel: https://www.fraktalatt.se/produkt/ansse … t-2000-kg/

35 000 kommer man inte långt med om man ska sätta ihop en biltrailer som kan ha 1665kg på flaket..

Värt att notera också är att B96 endast kräver en uppkörning, det bökiga är att lösa ett släp med last för uppkörningen smile

Exempel på bilar som klarar av att dra det släpet med B96 (Alla årsmodell 2009 eller nyare)
BMW 5-serie
Ford Mondeo
VW Passat
Volvo V60
Volvo S80
Skoda Superb
Volvo XC40
Volvo XC70
VW Tiguan
VW Golf Alltrack
Opel Insignia 4wd
Skoda Octavi 4wd
Skoda Yeti
Toyota Rav 4
Kia Sportage
Audi Q3
BMW X1
BMW X2

Finns en hemsida som heter dragbilarna.se som kan vara till hjälp för detta smile

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
Bassiehof
18 mars 2021 · 1 777 Inlägg

Cassius skrev:
Med dagens regler kommer man ganska långt redan med utökat B kort/B96.

Jag har själv t ex en Audi A4 från 2010, förträfflig dragbil även om jag bara har vanligt B kort. Tjänstevikt 1725, totalvikt 2220 vilket ger max 1280kg på kroken.

Men med B96 hade jag fått ha max 2030kg på kroken! Om de inte var för att kopplingsanordningen bara är specad till 1700.. smile Bortser vi från det så kommer man ganska långt med en släp som har 2000kg i totalvikt.

Här är ett exempel: https://www.fraktalatt.se/produkt/ansse … t-2000-kg/

35 000 kommer man inte långt med om man ska sätta ihop en biltrailer som kan ha 1665kg på flaket..

Värt att notera också är att B96 endast kräver en uppkörning, det bökiga är att lösa ett släp med last för uppkörningen smile

Exempel på bilar som klarar av att dra det släpet med B96 (Alla årsmodell 2009 eller nyare)
BMW 5-serie
Ford Mondeo
VW Passat
Volvo V60
Volvo S80
Skoda Superb
Volvo XC40
Volvo XC70
VW Tiguan
VW Golf Alltrack
Opel Insignia 4wd
Skoda Octavi 4wd
Skoda Yeti
Toyota Rav 4
Kia Sportage
Audi Q3
BMW X1
BMW X2

Finns en hemsida som heter dragbilarna.se som kan vara till hjälp för detta smile

De bilarna får inte dra det släpet med 1665 kg last. Vissa får dra 1800, vissa 2000, några över 2 ton.  Du måste räkna med släpets vikt i totalvikten.

granadadr
18 mars 2021 · 7 289 Inlägg

Cassius skrev:
Med dagens regler kommer man ganska långt redan med utökat B kort/B96.

Jag har själv t ex en Audi A4 från 2010, förträfflig dragbil även om jag bara har vanligt B kort. Tjänstevikt 1725, totalvikt 2220 vilket ger max 1280kg på kroken.

Men med B96 hade jag fått ha max 2030kg på kroken! Om de inte var för att kopplingsanordningen bara är specad till 1700.. smile Bortser vi från det så kommer man ganska långt med en släp som har 2000kg i totalvikt.

Här är ett exempel: https://www.fraktalatt.se/produkt/ansse … t-2000-kg/

35 000 kommer man inte långt med om man ska sätta ihop en biltrailer som kan ha 1665kg på flaket..

Värt att notera också är att B96 endast kräver en uppkörning, det bökiga är att lösa ett släp med last för uppkörningen smile

Exempel på bilar som klarar av att dra det släpet med B96 (Alla årsmodell 2009 eller nyare)
BMW 5-serie
Ford Mondeo
VW Passat
Volvo V60
Volvo S80
Skoda Superb
Volvo XC40
Volvo XC70
VW Tiguan
VW Golf Alltrack
Opel Insignia 4wd
Skoda Octavi 4wd
Skoda Yeti
Toyota Rav 4
Kia Sportage
Audi Q3
BMW X1
BMW X2

Finns en hemsida som heter dragbilarna.se som kan vara till hjälp för detta smile

man måste endå kolla motor å vxl,, jag kan mina Fordar,, å alla Mondeo får ej dra 2000kg,, mondeo mk4 2,2 man 2000kg, mk4 2,2 aut 2200kg, mk4 2,0 man  1800kg men aut 2000kg, mk5 aut 180 hk 2000kg, men man 1800 kg,, detta gäller säkert på andra märken,, så kolla extra mkt vad man vill ha för bil å trippelkolla olika motorer å vxl

Eleeb90
18 mars 2021 · 345 Inlägg

Bilproblemet skrev:

Eleeb90 skrev:
Hej!

Jag har ett stort bilintresse och gillar bilar.
Det är så att jag funderat länge på att köpa en gammal lt35 eller så som Biltransport.
Samtidigt funderar jag på om det skulle vara bättre å ta be kort. Nackdelen jag ser med att ta be kort och köra vanlig bil med biltransportsläp är att man måste hyra varje gång man ska fara iväg å hämta en bil.
Jag kan åka riktigt långt ibland över 100 mil enkelväg för att hämta vissa bilar å då känns det inte ekonomiskt att hyra släp varje gång. ( man kanske måste hyra i 2 dygn då)

Jag har också ett till problem det är att jag har en husvagn som har en totalvikt på 1550 kg. jag har nu en bil som får dra den på b kort men jag orkar inte med den längre för jag orkar inte fixa motorn på den.

Det finns lite olika valmöjligheter här.

1 Ta be kort köpa en lite större bil som får dra typ 2500 kg en stor Biltransport-släp samt som kan dra husvagnen.
(Nackdelen med en suv bil blir väl bränsleförbrukningen men den kan man ev leva med)

2 inte ta be kort och köpa en Biltransport lastbil enkom för bil projekt. Dessutom köpa en bil som får dra husvagnen på b kort.
(Det är så svårt att hitta är bara Volvo 740 och Audi 100 jag kunnat dra den med lagligt. Hade varit gött om det fanns nån lite nyare bil typ slutet på 90 talet eller början på 00 talet som får dra 1550 på bkort.)

Här blir det ju i och för sig två bilar= två bilar att serva två att besikta två att köpa vinterdäck till.

3. Ta be kort köpa Biltransport så jag kan dra husvagn med biltransporten eller ett bilsläp så jag kan ha en bil på flaket å en på släpet.  Även kanske köpa en bruksbil då det inte är så trevligt att sitta i en lt35 med en motor som skriker typ 75 hk.

Lite beslutsångest. Hur gör ni eller hur skulle ni göra?

Räcker inte B96?

Tack för frågan jo b96 kan räcka men ja känns väl bättre och ta be kort om man ändå ska ta något nytt körkort. Iförsig så behövs bara en uppkörning för b96 inget teoriprov.

Eleeb90
18 mars 2021 · 345 Inlägg

granadadr skrev:
jag personligen tycker bättre om bil och Trailer,  av flertal orsaker

1 bekvämare att köra bil med trailer
2 billigare om man vill ha acc och modern komfort
3 jättebra att kunna ställa bort trailern och använda bilen ensam
4 om man har en hyfsat stor dragbil, iof ett måste så har man mkt plats för packning, reservdelar osv smile

nackdelen är ju att man ej får köra lika fort,, som för min del kvittar,, och tro mig jag har MÅNGA mil med biltrailer genom Europa wink

Skönt att höra ett svar från någon som kört mycket trailer genom Europa dessutom. Jo kan ju hända att man far till tex Tyskland i framtiden och köper nån bil där.

Eleeb90
18 mars 2021 · 345 Inlägg

Brådhis skrev:

Bassiehof skrev:
En Volvo FL bärgningsbil väger 12 ton med 3-4 ton lastvikt. En trailer kräver dubbdäck om dragbilen har dubbdäck. Kolla upp reglerna. BE är förmodligen det billigaste. Om totalvikten är 3,5 ton (maxvikt med BE) får den lasta strax under 3 ton. Jämför det med C1 eller C och ykb. Vanligt flak tung lastbil fungerar med ramper, men drar mycket mer bränsle osv.

YKB krävs inte om han ska köra sina egna bilar hem till sig själv. smile Om han nu inte tänkt ta betalt av sig själv och anställa sig själv... wink

Precis. Hahah ta betalt av sig själv haha smile

Eleeb90
18 mars 2021 · 345 Inlägg

Growe skrev:
du blir väldigt begränsad i en lätt lastbil.  det är oftast relativt låg lastvikt mellan 1300-1500kg brukar dom ligga på.

måste upp i en tung lastbil för att kunna köra riktiga bilar på flaket.

Det går att bygga lätt Biltransport av en gammal bil. Gamla tex Lt31 eller lt35 eller ford transit vägde inte så mycket så det är lätt att få en lastvikt på dom på minst 1500 kg oftast kanske 1600-1700 kg lastvikt om man bygger lätt flak.

Eleeb90
18 mars 2021 · 345 Inlägg

Det får nog bli till att ta be kort hursomhelst för det är inte så dyrt och inte så svårt om man backat med släp förr. Det bästa är ju att man kan övningsköra själv haha. Man kör bara med sin nuvarande bil och tex husvagn eller hyr ett flyttsläp.

Bassiehof
18 mars 2021 · 1 777 Inlägg

Eleeb90 skrev:

Brådhis skrev:

Bassiehof skrev:
En Volvo FL bärgningsbil väger 12 ton med 3-4 ton lastvikt. En trailer kräver dubbdäck om dragbilen har dubbdäck. Kolla upp reglerna. BE är förmodligen det billigaste. Om totalvikten är 3,5 ton (maxvikt med BE) får den lasta strax under 3 ton. Jämför det med C1 eller C och ykb. Vanligt flak tung lastbil fungerar med ramper, men drar mycket mer bränsle osv.

YKB krävs inte om han ska köra sina egna bilar hem till sig själv. smile Om han nu inte tänkt ta betalt av sig själv och anställa sig själv... wink

Precis. Hahah ta betalt av sig själv haha smile

Eller av en kompis haha

granadadr
19 mars 2021 · 7 289 Inlägg

Eleeb90 skrev:
Det får nog bli till att ta be kort hursomhelst för det är inte så dyrt och inte så svårt om man backat med släp förr. Det bästa är ju att man kan övningsköra själv haha. Man kör bara med sin nuvarande bil och tex husvagn eller hyr ett flyttsläp.

nää om man läser teori kan köra med släp så blir ej merkostanden så stor,,  jag hyrde släp 800, teori 800 om jag ej minns fel, å sen uppkörning på det,, har för mig den gick på nån 1000 lapp,,  då får man ju köra tunga släp,, min trailer är en 2000kg, men finns ju tyngre om man vill ha en REJÄL dragbil, jag kör bara med min Mondeo kombi smile men duger gott till det mesta smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang