Vilket motstånd till airbag?

OttoM
18 mars 2021 · 321 Inlägg

Någon som kan hjälpa mig med värdet på resistor till airbagsensorn i Golf4 1.8 gti -99?
OBD säger fel i airbag passagerarsida krocksensor, jag behöver alltså veta vilken resistans en sån ska ha om den är hel. Måste leta upp den och demontera så jag vet vad jag ska köpa, om den är kass. Kan ju vara kablage eller kontakter.
Jag hittade värde 4,7 ohm för alla utom rattsensorn som skulle vara 2 ohm. Dock var detta till en R32:a , vet inte om det är samma till GTI:n.
Kan någon bekräfta eller dementera?

spillolja
18 mars 2021 · 4 014 Inlägg

Borde gå med den mesta inom just 2-5 ohm , ett flamsäkert motstånd på 3.3 ohm borde vara idealet

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
OttoM
18 mars 2021 · 321 Inlägg

Är det inte mer noga än så?

spillolja
18 mars 2021 · 4 014 Inlägg

Det man även kan beakta är att ledningshärvorna mellan objekten och styrboxen mycket väl kan ha några ohm i resistans, själva "klockfjädern" till rattkrockkudden kan ha en resistans på ca 1-2 ohm
därav det låga värdet på 2 ohm son ni hittat, jag gjorde en diagnos på min clio med Snooper, där ligger tot. resistans typiskt på ca 6 ohm

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
OttoM
18 mars 2021 · 321 Inlägg

Det jag läste var någon som skulle köra rally och därför behövde avaktivera airbagen temporärt. De angav de värdena på motstånden som skulle sättas istället för kuddarna. Kan airbagen utlösa om motstånden inte överensstämmer med kuddarnas resistans? Jag ska ju bara felsöka, vore skit om jag sabbade dem.

spillolja
18 mars 2021 · 4 014 Inlägg

Kudden är ju bortkopplad/borttagen och ska då inte kunna utlösa

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
OttoM
18 mars 2021 · 321 Inlägg

Nej så klart men jag menar de andra.

it_mutt Avstängd
19 mars 2021 · 10 388 Inlägg

Fast...

det är sensorn du ska plocka bort, inte airbagen. Den kan du, mig veterligt, inte ersätta med ett motstånd.

Det är väl samma fel som på "alla andra samtida vagkärror"; kontakten på undersidan av stolen.

Av med batteriet, riv ner, ta bort kontakten, löda ihop kablarna (krympslang osv, givetvis rätt kabel till rätt kabel), sätt tillbaka stolen, vrid på tändningen, koppla till batteriet o ta bort felkoden.

Om du iaf har möjlighet att ta bort felkoderna, förstår jag inte riktigt varför du ska kladda med motstånd; koppla ur enheten du ska byta. Airbaglampan kommer lysa; airbagsystemet fungerar inte, kör till skroten/beställ på nätet, sätt dit, släck lampan. Klart.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
OttoM
19 mars 2021 · 321 Inlägg

it_mutt skrev:
Fast...

det är sensorn du ska plocka bort, inte airbagen. Den kan du, mig veterligt, inte ersätta med ett motstånd.

Det är väl samma fel som på "alla andra samtida vagkärror"; kontakten på undersidan av stolen.

Av med batteriet, riv ner, ta bort kontakten, löda ihop kablarna (krympslang osv, givetvis rätt kabel till rätt kabel), sätt tillbaka stolen, vrid på tändningen, koppla till batteriet o ta bort felkoden.

Om du iaf har möjlighet att ta bort felkoderna, förstår jag inte riktigt varför du ska kladda med motstånd; koppla ur enheten du ska byta. Airbaglampan kommer lysa; airbagsystemet fungerar inte, kör till skroten/beställ på nätet, sätt dit, släck lampan. Klart.

Men det var ju det de gjorde, simulerade airbag temporärt , men begriper egentligen inte varför, skulle de leka rally och inte ville att airbagen skulle aktiveras kunde de bara kopplat ur sensorerna, vad hade det gjort om lampan lyste.

Jag läste på ett forum att, som du skriver, kontakterna är ett vanligt problem och att det brukar åtgärdas som du beskriver. Vi delade kontakterna under stolarna och sprayade elektronikrengöring men det hjälpte inte.
Därför anar man att sensorn är kass. Men för att veta vilken man ska köpa känns det som att vi måste demontera den och beställa efter det, det finns ju hur många varianter som helst om man söker. När det är gjort hänger det på leveranstid, bilen ska besiktigas inom 2 mån. Det finns även kuddar i stolarna, om det nu betyder nåt.
Med Autophix v007 kunde jag släcka lampan men den tändes igen, crashsensor passagerarsida kass, så visst man kan ju gå på det och löda ihop sladdarna där men är det sensorn känns det som dubbelt arbete+.

OttoM
19 mars 2021 · 321 Inlägg

Kollade på nätet, är det korrekt att alla sensorer är inkopplade med kontakt på sensorn?
Kontakterna vi rengjorde var ju på ledningen. Kan kanske vara ide att köra avoxidering även på sensorns kontaktdon, den sitter ju risigare till med tanke på miljön. Trodde där var en fast anslutning.

spillolja
19 mars 2021 · 4 014 Inlägg

På min Clio har A-lampan lyst till och från sen jag köpte bilen, gick igenom med blankt papper för några veckor sedan, felkodsläsning angav temporär glapp bältesträckare förarstol, delade på den blå kontakten under stolen och tryckte ihop igen, sen dessa har lampan inte lyst

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
OttoM
19 mars 2021 · 321 Inlägg

spillolja skrev:
På min Clio har A-lampan lyst till och från sen jag köpte bilen, gick igenom med blankt papper för några veckor sedan, felkodsläsning angav temporär glapp bältesträckare förarstol, delade på den blå kontakten under stolen och tryckte ihop igen, sen dessa har lampan inte lyst

Behövde du inte släcka lampan med instrument?

spillolja
19 mars 2021 · 4 014 Inlägg

Nej

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
OttoM
19 mars 2021 · 321 Inlägg

Faktiskt sa han, sonen, det är hans bil, att det började lysa när han en gång flyttade sätet långt bak. Men det var förarsätet och felet är enligt OBD på passagerarsidan. De donen som finns under sätena är som sagt rengjorda med antioxid, men med nyfunnen vetskap så finns det tydligen kontaktdon på sensorn också, de måste kollas.

spillolja
19 mars 2021 · 4 014 Inlägg

Om jag inte minns fel på denna modell så finns det just 2st sensorer fastskruvade på golvet under stolar och mattor, lossa på kontakterna och tryck ihop , evt låta toka ut fukt

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
it_mutt Avstängd
19 mars 2021 · 10 388 Inlägg

OttoM skrev:

it_mutt skrev:
Fast...

det är sensorn du ska plocka bort, inte airbagen. Den kan du, mig veterligt, inte ersätta med ett motstånd.

Det är väl samma fel som på "alla andra samtida vagkärror"; kontakten på undersidan av stolen.

Av med batteriet, riv ner, ta bort kontakten, löda ihop kablarna (krympslang osv, givetvis rätt kabel till rätt kabel), sätt tillbaka stolen, vrid på tändningen, koppla till batteriet o ta bort felkoden.

Om du iaf har möjlighet att ta bort felkoderna, förstår jag inte riktigt varför du ska kladda med motstånd; koppla ur enheten du ska byta. Airbaglampan kommer lysa; airbagsystemet fungerar inte, kör till skroten/beställ på nätet, sätt dit, släck lampan. Klart.

Men det var ju det de gjorde, simulerade airbag temporärt , men begriper egentligen inte varför, skulle de leka rally och inte ville att airbagen skulle aktiveras kunde de bara kopplat ur sensorerna, vad hade det gjort om lampan lyste.

Jag läste på ett forum att, som du skriver, kontakterna är ett vanligt problem och att det brukar åtgärdas som du beskriver. Vi delade kontakterna under stolarna och sprayade elektronikrengöring men det hjälpte inte.
Därför anar man att sensorn är kass. Men för att veta vilken man ska köpa känns det som att vi måste demontera den och beställa efter det, det finns ju hur många varianter som helst om man söker. När det är gjort hänger det på leveranstid, bilen ska besiktigas inom 2 mån. Det finns även kuddar i stolarna, om det nu betyder nåt.
Med Autophix v007 kunde jag släcka lampan men den tändes igen, crashsensor passagerarsida kass, så visst man kan ju gå på det och löda ihop sladdarna där men är det sensorn känns det som dubbelt arbete+.

Jo, jag förstår att man vill simulera airbagen temporärt, men då kopplar du bort/tar bort airbagen, och sätter motståndet i den kontakten, inte i kontakten till sensorn. Det den sensorn gör är ju att känna huruvida du har krockat eller inte. Men, jag förstår din tankegång iaf. Personligen vet jag ingen som gjort som du beskriver, däremot mängder med folk som plockat bort airbag:ar (av olika anledningar) och undviker felindikering med just motstånd.

Rengöring räcker otroligt sällan för kontakten under sätet utan det är del, förlänga kablarna (det är där felet ligger initialt) och löda ihop som gäller.

Byter du sensorn och det sen visar sig kvarstå, så är det ju å andra sidan inte dubbelt arbete att börja med kontakten. Jag hade iaf börjat där, av just den anledning att det nästan alltid är där det strular.

JA, jag har varit med om att sensorn under mattan gett upp, men det är en gång jag varit med om att felet legat där. Kontakten? Säkert ett tretiotal gånger.

tänk på att om du har en felkod som indikerar "short to..." så ska du INTE släcka den innan du åtgärdat felet.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
OttoM
19 mars 2021 · 321 Inlägg

Du har säkert rätt. Vad jag menade var att sätta rätt motstånd i stället för sensor/airbag och hade då lampan gått att släcka måste det vara fel på sensorn, så tänkte jag. Men när jag nu sett att även sensorn har ett kontaktdon må jag nog kolla det först. En ny sensor kostar en del och begagnad är inte heller billig, så man vill ju vara säker.

it_mutt Avstängd
19 mars 2021 · 10 388 Inlägg

OttoM skrev:
Du har säkert rätt. Vad jag menade var att sätta rätt motstånd i stället för sensor/airbag och hade då lampan gått att släcka måste det vara fel på sensorn, så tänkte jag. Men när jag nu sett att även sensorn har ett kontaktdon må jag nog kolla det först. En ny sensor kostar en del och begagnad är inte heller billig, så man vill ju vara säker.

Är placeringen som på ex.vis A3:orna av "samma ålder" behöver stolen lossas iaf. Så, mitt förslag står kvar; bort med kontakten och löd om med en bit förlängning. Koppla in batteriet, testa att släcka felkoden, går det inte, jobba dig vidare "ner" i träsket.

Finns lödkolv, tenn och krympslang hemma är kostnaden minimal. Annars är inte krympslang så dyrt hos den stora blåvita butiken.

Funkar det, så har du löst problemet för några kronor. Fungerar det inte, så har du uteslutit en framtida möjlig felkälla, och redan lossat stolen för att underlätta åtkomsten av krocksensorn. Igen, förutsatt att den sitter på någorlunda samma ställe som på A3:orna, dvs "precis framför" stolen i golvet.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
OttoM
19 mars 2021 · 321 Inlägg

Men tycker du inte det är rimligt att kolla kontakten på sensorn som första punkt om jag ändå ska riva ut stolen?
Jo allt som behövs finns hemma, och tur är väl det, för en annan kan ju inte gå i någon av de fysiska, roliga butikerna. behöver jag något är det postorder som gäller, med frakt till dörren. Har inte varit i en butik på över ett år nu, jäklar vad det ska handlas när jag fått den där sprutan.

spillolja
19 mars 2021 · 4 014 Inlägg

OttoM skrev:
när jag fått den där sprutan.

då är ni inte rädd för könsbyte alt. andra komplikationer eller biverkningar wink

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang