Vilket motstånd till airbag?

husseman
19 mars 2021 · 1 588 Inlägg

Hmm, krocksensor kan inte ersättas av motstånd på gamla vw om ja minns rätt. Sitter skruvade mot kaross o måste bytas. Att ersätta allt annat med motstånd 2,2 ohm funkar prima. Angående könsbyte o sånt, så blir ja illamående..- huuu
mvh/husse

OttoM
20 mars 2021 · 322 Inlägg

spillolja skrev:

OttoM skrev:
när jag fått den där sprutan.

då är ni inte rädd för könsbyte alt. andra komplikationer eller biverkningar wink

Jo. Astra hoppar jag över, har redan två. Pfizer verkar cool.
Hittade förresten den där sidan, http://www.users.on.net/~quozl/PDF/Airb … 0Guide.pdf synpunkter på den?
Och en till som är relevant. https://mechanics.stackexchange.com/que … ning-light

Senast redigerat av OttoM (20 mars 2021)

spillolja
20 mars 2021 · 4 020 Inlägg

Att klippa i kabelhärvor är något jag undviker
https://www.automotive-connectors.com/fep.html  har ett utbud med kontakter  m.m

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
OttoM
20 mars 2021 · 322 Inlägg

Ja, jag hoppas på dålig kontakt vid sensorn, det ligger ju under mattan och har det blivit vått där tar det lång tid att torka, stor risk för oxid där.
Hoppas grabben kommer hem imorgon så man kan få klarhet.

husseman
20 mars 2021 · 1 588 Inlägg

OttoM skrev:
Ja, jag hoppas på dålig kontakt vid sensorn, det ligger ju under mattan och har det blivit vått där tar det lång tid att torka, stor risk för oxid där.
Hoppas grabben kommer hem imorgon så man kan få klarhet.

Hoppas inte för mkt. bara. Vill minnas att ja hade en passat inne som vi försökte hitta krocksensor till..- kostade en bra slant. Trots att vi hittade en skrot som fixade reparerade delar från Tyskland.  Va ja minns gav vi 1800:- men e´senil o kan vara ute o cykla. lite.  Lycka till.. mvh/husse

OttoM
21 mars 2021 · 322 Inlägg

Har mätt kablaget, inget fel där.
Provade ersätta sensorn med 4,8 ohms resistor, gick ej. Det är många olika bud på hur stor den bör vara, hittade just den här. https://www.mrtuning.se/universal/inter … nd-3-6ohm/
Om nu den resistansen gör att det fungerar är det väl rimligt att tänka sig att sensorn har densamma?  Det har inte den här, den har 15,6 kilo ohm. Är den kass? Hur kontrollera om en krocksensor är hel? Det måste ju gå då skrothandlarna garanterar att de de säljer är hela.

OttoM
21 mars 2021 · 322 Inlägg

Jag har inte kollat kablaget mot kontrollmodulen, men hoppas det är sensorn för en utbytes är beställd.
http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.ph … rt_to_Plus

OttoM
22 mars 2021 · 322 Inlägg

Enligt Haynes elschema är sensorns aktiva komponent en NPN transistor. Men sensorn har bara två stift. Mäter jag mellan dessa, ohm, så får jag 15,6 k ohm . Slår jag över till diodmätning får jag 1,7 eller 1,4 någonting beroende på polariteten. Men vilket ben saknas? Ligger basen ingjuten mot fästskruvarna? Är det bara dålig jord som ställer till det?

it_mutt Avstängd
23 mars 2021 · 10 388 Inlägg

Jag testar en sista gång; hur skulle det vara om du bara testade med det som vag-verkstäderna själva gör som standardåtgärd vid första påträffande av detta fel...dvs löda om kontakten? Varför? För att det är det som är felet i 99.999999999999999999999999999% av fallen.

Du har alltså stolen lös, du har mätt kablaget, men undviker enträget att göra det som är "första standardåtgärden vid just detta problem", fast du har grejerna hemma. Begriper't inte.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
OttoM
23 mars 2021 · 322 Inlägg

it_mutt skrev:
Jag testar en sista gång; hur skulle det vara om du bara testade med det som vag-verkstäderna själva gör som standardåtgärd vid första påträffande av detta fel...dvs löda om kontakten? Varför? För att det är det som är felet i 99.999999999999999999999999999% av fallen.

Du har alltså stolen lös, du har mätt kablaget, men undviker enträget att göra det som är "första standardåtgärden vid just detta problem", fast du har grejerna hemma. Begriper't inte.

Tja, jag är väl en tjurig gammal gubbe. Nä, saken är den att det blir jobbigt om man behöver plocka ut stolen i framtiden och då ringning av kablar och kontakter inte visar på något fel utan OBD enträget hävdar att sensorn är kass vill jag vänta med de åtgärderna tills jag monterat utbytessensorn, det var ganska blött på sensorn och kom vatten ur den när jag skakade den. Köpte utbytes på ebay inom eu så den blev billig, 100kr, eller blev jag blåst, men tror inte det för handlaren hade bästa betyg och sålde mycket.
Det hade varit bra att kunna släcka lampan för nu blir det lite pressat med tid för besiktningen. I värsta fall får bilen stå tills lampan är släckt.

husseman
24 mars 2021 · 1 588 Inlägg

Hehe, en variant e´att skifta sensor, vilket ja vill minnas att ja provade. Felet bytte då sida o en krocksensor går inte ersätta med motstånd, den är en aktiv komponent. Hmm, men hur fan hittade du den till det priset? Måste vara nåt fejk.
Nåja, vill veta om den funkade. Lycka till.
mvh/husse

OttoM
24 mars 2021 · 322 Inlägg

husseman skrev:
Hehe, en variant e´att skifta sensor, vilket ja vill minnas att ja provade. Felet bytte då sida o en krocksensor går inte ersätta med motstånd, den är en aktiv komponent. Hmm, men hur fan hittade du den till det priset? Måste vara nåt fejk.
Nåja, vill veta om den funkade. Lycka till.
mvh/husse

På ebay från Lettland. toppbetyg på ebay, 9,5 euro, inkl. frakt. Tar ganska lång tid att få hit den bara. Egentligen är det vettigt att sälja bildelarna billigt istället för att lagra dem och sen kasta dem som en del Svenska sammanslutningar gör, kan inte vara ekonomi i det. Gissar att de inte plockar delen förrän den är såld, ungefär som i Sverige på 60-70 talet, då kunde man handla billiga delar.
Skrotaren i Lettland säljer kanske 100 st tack vare priset, intäkt på 10000, hur många säljer Laga? 2? Och tjänar 1600, och lägga arbetstid som hyllvärmare som man aldrig får igen lönar sig inte.
Jag hoppas den är hel, jag tror det, Ebay är en hård domare, de hade inte haft någon verksamhet där om de lurades.

Senast redigerat av OttoM (24 mars 2021)

OttoM
3 april 2021 · 322 Inlägg

Uppdatering.
Fick utbytesgivaren, monterat, släckt lampan.
Den gamla visade vid diodmätning värdena 1,8 och 1,4, utbytes 1,8 och 1,4 alltså lika. Men vid resistansmätning visade den gamle 1 M ohm medan utbytes visade 0.
Slutsats, fukten har orsakat krypström. 1 M ohm är en jäkla stor resistans men tydligen är systemet väldigt känsligt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang