Behöver jag mappa om?

LocKtar Herr
31 mars 2021 · 1 722 Inlägg

Har en trimmad 1.8t med smidd botten 320hp.

Har nyligen renoverat hela motorn men bytt topp från en apu (small port) till en aeb (big port)

Det sitter nu ett dastech piggy back styrsystem på bilen, behöver jag mappa om bilen när jag satt på en topp med större insugskanaler?

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
Tobzter
31 mars 2021 · 3 145 Inlägg

Rent spontat känns de som de,
Du har väl gjort ändringen av en anledning då borde ju mappen justeras efter det

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
B230_WEBER
31 mars 2021 · 6 Inlägg

Jag hade defenitvit mappat om för att få ett styrsystem som anpassas efter toppen!

Volvo 745 (1990)
SportPilot Ubåtsingenjör
31 mars 2021 · 7 228 Inlägg

Nej du BEHÖVER inte mappa om bilen, den kommer att gå fint som det är nu, du kommer säkerligen få lite extra effekt också.
Men vill du få ut max av den ändringen du har gjort så är det inte negativt att kolla på mappen.

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
LocKtar Herr
31 mars 2021 · 1 722 Inlägg

Tack för svaren. Jag är väl medveten om att det bästa vore att justera mappen efter den nya toppen.

Men det innebär att jag måste hitta någon som kan mappa detta gamla piggy back, och det är väl såfall svalle på ts-motor i Malmö. Omständigt:)

Jag vill bara inte rasa motorn.

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
SportPilot Ubåtsingenjör
31 mars 2021 · 7 228 Inlägg

LocKtar skrev:
Tack för svaren. Jag är väl medveten om att det bästa vore att justera mappen efter den nya toppen.

Men det innebär att jag måste hitta någon som kan mappa detta gamla piggy back, och det är väl såfall svalle på ts-motor i Malmö. Omständigt:)

Jag vill bara inte rasa motorn.

Den lär inte rasa smile Du kan med fördel montera en bredbandslambda för att hålla lite extra koll på om den går fett eller magert, men inget måste.

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
LocKtar Herr
31 mars 2021 · 1 722 Inlägg

SportPilot skrev:

LocKtar skrev:
Tack för svaren. Jag är väl medveten om att det bästa vore att justera mappen efter den nya toppen.

Men det innebär att jag måste hitta någon som kan mappa detta gamla piggy back, och det är väl såfall svalle på ts-motor i Malmö. Omständigt:)

Jag vill bara inte rasa motorn.

Den lär inte rasa smile Du kan med fördel montera en bredbandslambda för att hålla lite extra koll på om den går fett eller magert, men inget måste.

Tack för svar:)

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
Bobban-hbg
4 juni 2021 · 6 Inlägg

Hade jag varit i din situation hade jag införskaffat ett bra sprut typ ecu master och ordnat en riktig mapp och fått allt svart på vitt att ”spridarna ej räcker” ”bränsletryck osv en billig försäkring är ju dock mitt tycke

Dieselpower! Drive it like you stole it!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang