6572
Sök

Brygga slusteg?

Dann3
29 januari 2007
Trådstartare
Kanske är lätt men stod att man kunde brygga mitt slusteg till 1 kanal det är 2 kanal nu med en effekt på 2*750W. Men har en bas och så vill jag "BRYGGA OM DEN" så den blir 1 kanal och får 1*1500W på basen.

Frågan lyder: Vad menas med att man brygga om slutsteget?

/danne

21 761 Inlägg
29 januari 2007
Enkelt förklarat så kopplar man ihop båda kanalerna så att de "delar" på högtalarimpedansen och ger högre uteffekt.

Denna förklaring kan nog anses som lite felaktig av de som är ordentligt hemma på elektronik, men jag tycker ändå att man kan förklara så.

Exakt hur man ska koppla kan variera mellan olika tillverkare, då får man titta i manualen till steget.

Dann3
29 januari 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Enkelt förklarat så kopplar man ihop båda kanalerna så att de "delar" på högtalarimpedansen och ger högre uteffekt.

Denna förklaring kan nog anses som lite felaktig av de som är ordentligt hemma på elektronik, men jag tycker ändå att man kan förklara så.

Exakt hur man ska koppla kan variera mellan olika tillverkare, då får man titta i manualen till steget.

Så man får alltså öppna steget och koppla ihop och så?

/danne

Blyfot och motor dödare
388 Inlägg
29 januari 2007
Calibra_extreme skrev:
Drönirettab skrev:

Så man får alltså öppna steget och koppla ihop och så?

/danne

nej du behöver inte öppna det... du kopplar högtalar kablarna (borde stå på steget) plus från högtalaren till höger plus på steget å minus från högtalaren till vänster minus på steget. eller något liknande tongue

Det är alltid lika kul att gasa tills det rasar då får man ju skruva isär å upgraddera.
Jag har alltid rätt förutom när jag har fel.
grattis å lycka te...

21 761 Inlägg
29 januari 2007
Ja, precis.

Vilket steg har du, Calibra_extreme?

Dann3
29 januari 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Ja, precis.

Vilket steg har du, Calibra_extreme?

http://www.blocket.se/vi/7830678.htm?ca=21_s

SSS -12
3 217 Inlägg
29 januari 2007
Låter faktiskt som en riktig taiwanmakapär det där...

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

1 785 Inlägg
30 januari 2007
Fuckface skrev:
Låter faktiskt som en riktig taiwanmakapär det där...

Att bryggkopla ett steg är enkelt. Du kopplar in + på kanal A och - på kanal B. Det är principen, brukar stå markerat vid högalarplinten.

Glöm det där steget! Det är inte värt de pengarna.

Här är ett prisvärdigt steg som jag kan rekomendera.

"CA23 Slutsteg Classic 2 kanaler"

http://www.nardik.se/bilder/dls/ca23_rear_s.jpg

Här är huvudsidan http://www.nardik.se/

Eventuellt så kan du köpa ett monosteg om du vet till 100% att du alltid bara vill driva basar med det. 110Kr billigare än tvåkanaligt och mer effekt

Lycka till och hör av dig om du har några andra frågor

/dB Janoz
Senast redigerat av dbjanoz (30 januari 2007)

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

Sök