En ganska vanlig 245:as liv

En helt vanlig Volvo 240 från 1990. I dagsläget i alla fall. Den används som min bruksbil om somrarna och jag försöker att samtidigt genomföra underhåll och förbättringar. En rullande renovering är tanken, men det kommer nog ta väldigt lång tid.
  • 37 Följare
  • 51 724 Visningar
  • Uppdaterades senast 9 februari
JAF
28 augusti 2021 · 222 Inlägg

Hur vill man klämma skarvhylsorna? Längsmed hela hylsan, bara i ändarna eller bara i mitten? Här har jag klämt längsmed hela men det kanske är helt fel. Det kan vara så att det är då trådarna går av.


https://i.imgur.com/40tcb7il.jpg

JAF
31 augusti 2021 · 222 Inlägg

vEight skrev:

JAF skrev:
Hur vill man klämma skarvhylsorna? Längsmed hela hylsan, bara i ändarna eller bara i mitten? Här har jag klämt längsmed hela men det kanske är helt fel. Det kan vara så att det är då trådarna går av.


https://i.imgur.com/40tcb7il.jpg

Vad har du för kabelskotång? 🙂

En sån här har jag:

https://www.biltema.se/verktyg/handverk … AQEALw_wcB

JAF
31 augusti 2021 · 222 Inlägg

Nu är det inte mycket kvar! Allt i motorrummet är monterat. Det enda som är kvar är att fylla på med kylarvätska. Luftfiltret är nytt och fläktremmarna till kompressorn och servopumpen är nya. Blev lite skrikigt med den blå fläktremmen till servopumpen, men den är volvo-blå i alla fall. Jag har även fyllt på med ny servoolja. Det blev en typ G-olja från Biltema. Ni kan även se på bilden att batteriet är påkopplat. Jag satte nämligen dit det för att testköra kupéfläkten. Det var rätt nervöst eftersom jag var oroligt att jag gjort något tokigt under arbetets gång eller att fläktmotorn skulle vara dålig. Men gissa vad glad jag blev när jag vred på fläktvredet och fläkten gick igång hur fint som helst och snurrade på alla lägen utan några missljud. Riktigt skönt! Nu kan jag äntligen montera instrumentbrädan!


https://i.imgur.com/RO1GZ7ol.jpg


https://i.imgur.com/uUkgADUl.jpg


Såhär ser det ut i kupén just nu. Jag har bytt ut växelspaksdamasken till den från donatorbilen då den gamla damasken var trasig. Det ska sitta en läderdamask över men jag vill att gummidamasken ska vara hel för att minska vägbuller. Med den gamla så kom det extra vägbuller när jag la i fyrans växel eftersom damasken lyftes upp i framkant då. Golvmattan har fått sig en grundligare rengöring och nu väntar jag på att få hem en bättre begagnad täckplåt (likt den plåtrena täckplåten på förarplatsen) till passagerarplatsen innan jag kan lägga dit golvmattan. Den gamla täckplåten var riktigt rostig och ärgad.

Det är många grejer jag skippar som jag egentligen hade tänkt göra, men jag känner att jag verkligen vill få ut bilen på vägen så det som kan vänta och som inte är absolut nödvändigt tas senare. Det är bland annat att byta ut alla små glödlampor vid instrumenteten, byta ut dörrgångjärnen till förardörrarna och sätta dit en digital yttertemperaturmätare. Allt detta kan göras senare utan några svårigheter och det är inget som påverkar körbarheten i bilen.


https://i.imgur.com/gv7j7J3l.jpg

JAF
10 september 2021 · 222 Inlägg

Nu har det hänt saker! Förra helgen arbetade jag för fullt med bilen och målet var att få den rullande innan helgen var slut för att kunna köra till Stockholm med den.

På bilden nedan har allt utom instrumenten monterats. Dörrsidan fick jag ta bort och sätta dit igen då jag glömde en skumgummigrej som ska sitta längst upp bakom dörrsidan. I övrigt var det inga konstigheter att få dit instrumentbrädan. Lite bökigt att göra själv men det går. Det är nog svårt att se på bilden men den nya stereon har monterats! Måste dock fixa till infästningen då den sitter lite snett nu. Volvos orginallösning för att hålla stereon på plats är inte den bästa.


https://i.imgur.com/ETp4Q5rl.jpg


Man vet att bilen har stått länge när det har börjat växa saker på den.


https://i.imgur.com/AN4plCCl.jpg


Det sista i motorrummet färdigställdes och kylsystemet fylldes på med kylarvätska.


https://i.imgur.com/fXt0UFel.jpg


Sen var bilen helt plötsligt redo för uppstart! Det var rätt nervöst ska jag erkänna. Tänk om den inte startar, tänk om den läcker en massa, tänk om något visar sig vara fel eller trasigt. Frågorna som snurrade i huvudet var många, men efter att bilen tuggat på startmotorn en liten stund så visade sig denna oro ha varit obefogad. Till viss del i alla fall... Motorn gick precis som den skulle! Men när jag gick ut för att titta så allt såg bra ut så såg jag att det rann ut någon vätska under förarplatsen ungefär. Konstigt tänkte jag, där borde det ju inte läcka ut något. Jag kunde först inte komma på vad det var för vätska. Det var inte olja, den var klarare och mer tunnflytande än så, men den såg ändå rätt oljig ut. Efter att ha luktat på vätskan så var det ganska enkelt att konstatera att det var bensin. En snabb titt i motorrummet visade att det stod en lite fontän av bensin från en bränsleslang. Snabbt stänga av bilen innan allt för mycket soppa rinner ut på backen (jag fångade upp det mesta med en kartongbit som sög upp bensinen). Hålet var rätt uppenbart. Det såg ut som att en gnagare hade gnagt hål på slangen. Jag tror dock att detta är ett par år gammalt, men det har inte gått hål helt förrän nu. Nu var det i alla fall panik. Bilen skulle ju snart vara på vägarna och jag behövde byta en bensinslang. Som tur var hade jag en bit slang liggandes hemma (efter flera bensinslangsbyten).

Det var riktigt trångt och bökigt att komma åt den nedre klämman på slangen. Efter att ha fått bort den så ville ändå slangen inte lossna. Inte så konstigt dock efter att ha suttit där på samma plats i 31 år. Då tog jag skalpellen istället och skar försiktigt upp ändan på slangen. När jag monterade den nya slangen så använde jag en liten slangklämma istället. Dels för att det är lättare att montera och demontera, dels för att den gamla klämman var förstörd efter mitt våldande. Vid nästa uppstart så höll det tätt!


https://i.imgur.com/kH6rpYDl.jpg
Vill tillägga att jag inte monterade alla detaljer förrän det visade sig att allt fungerade som det skulle.


https://i.imgur.com/WpP3Ctul.jpg


https://i.imgur.com/zuBgtGql.jpg


Nu var allt bra tänkte jag! Bara att ta bilen på en provtur, men så märkte jag att det är vått på gruset under kylaren. Hade sett tidigare att det droppade lite därifrån, men jag tänkte att det säkert var regnvatten som hamnat i kylarbalken på något vis. Nu var det dock uppenbart att vattnet hade en blå ton. Fan, kylaren läckte. Jag visste inte hur allvarligt det var så jag vågade inte provköra bilen. Det var ont om tid nu eftersom jag skulle på födelsedagsfirande om en timme. Men det tar ju inte särskilt lång tid att byta kylare, och jag hade ju en till hemma, den från donatorbilen. Sagt och gjort, kylaren byttes blixtsnabbt. Ut med kylarvätskan, bort med bilens ursprungliga kylare, dit donatorbilens kylare och i med ny kylarvätska, provstarta bilen. Det läckte fortfarande... Däremot droppade det lite mindre så jag valde att ta bilen till födelsedagsfirandet ändå. Det var inte så många kilometer dit och det vore bra att köra en liten testrunda. Att köra till Stockholm med kylarläckage var uteslutet. Efter lite funderande så valde jag att skjuta på resan med en halv dag och åka till Biltema på morgonen för att köpa en ny kylare. Detta var en utgift som jag inte hade budgeterat för men jag vill inte ha bilen ståendes en månad till för en sådan enkel sak att fixa. Det får kosta helt enkelt. På måndagseftermiddagen byttes kylaren till den nya och med spänning startades bilen upp. Tredje gången gillt så höll det tätt! Vore i och för sig själva fan om det inte höll tätt med en sprillans ny kylare.

En sak som var bra med kylarbytena var att systemet sköljdes lite. Jag hade tänkt skippa det just nu, men nu blev det som det blev och det var rätt välbehövligt visade det sig. Den alldeles klarblå kylarvätskan var lite brungrön när den tappades ut. Det får nog bli ännu fler sköljningar i framtiden. Detta får duga för stunden. Den läckande kylaren förklarar nog också varför jag har behövt fylla på kylarvätska då och då. Som vanligt var det skarven som var trasig. Läckaget har nog inte synts på backen eftersom skyddsplasten under motorn har samlat upp vätskan.


https://i.imgur.com/BhKnusvl.jpg


https://i.imgur.com/aSEvRQsl.jpg


Nu borde det ju ha varit dags för en ordentligare testrunda, men den skedde redan på morgonen när jag körde till Biltema för att köpa en kylare, med en läckande kylare. Läckaget var dock så litet så jag var ganska säker på att det skulle gå bra, men jag hade med mig en dunk med kylarvätska och jag höll noggrann koll på temperaturmätaren.

En ny skyddsplast monterades under motorn då den gamla var väldigt sprucken, och sen bar det iväg till Stockholm! Allt gick bra och bilen rullade fint. Motorn var väldigt stadig tack vare de nya motorkuddarna. Dock orsakade de en del vibrationer vid högre varvtal. Jag misstänker att det kan vara på grund av att det är så pass nya. Förhoppningsvis mjuknar de lite snart. Sen så är ljudet och radiomottagningen mycket bättre nu! Och tre av fyra högtalare funkar! Det är ett lyft mot tidigare då endast en av fyra högtalare fungerade. Men så klart ska något strular. Bara för att jag fixade låset på förardörren så har c-låset på passagerardörren gett upp. Det blir något att felsöka i vinter när bilen är avställd.


https://i.imgur.com/uDFCkZZl.jpg


https://i.imgur.com/DCq4FZgl.jpg
Nya stereon gör sig väldigt bra i bilen tycker jag.


Första bilden nedan är på bilen efter allra första provturen på två kilometer till födelsedagsfirandet. Den var riktigt smutsig efter att ha stått i fyra månader och endast tvättats en gång. Jag kunde inte åka till Stockholm med en så pass skitig bil så en tvätt var absolut nödvändig. Det var den drygaste tvätten jag varit med om. Det var så mycket skit från naturen som satt sig hårt i lacket så jag fick gnugga rätt mycket för att bara få bort en del av skiten, men nu är bilen bra mycket renare och finare än vad den var tidigare och den är någorlunda värdig att färdas i. De två nedre bilderna är på bilen när den är nytvättad. Nu får vi hoppas att det blir många problemfria mil i höst.


https://i.imgur.com/LZBdXPal.jpg


https://i.imgur.com/lA70KKyl.jpg


https://i.imgur.com/zztafK8l.jpg

JAF
21 oktober 2021 · 222 Inlägg

Nu var det ett tag sedan jag uppdaterade här sist. Det har inte hänt mycket med bilen, utan den har rullat på. Jag har kört ca 160 mil sedan den kom ut på vägarna igen. Jag hoppas kunna köra åtminstone en månad till innan det är dags för vinteravställning. Dock är jag lite bekymrad över de vibrationer som kommer när motorn har ett varvtal mellan 2000-2500. Det kan mycket väl vara så att det är de nya motorkuddarna som gör att det blir extra vibrationer vid just de varvtalen, men jag funderar på om det kan vara något som är obalans. Vet dock inte vad det skulle kunna vara. Sen skriker/gnisslar servopumpen om bilen är stillastående och jag vrider på ratten. Så fort bilen är i rullning så är servopumpen tyst. Är det måhända så att servopumpen är kass?

Jag har kontinuerligt kollat motorrummet för att se så att allt ser bra ut, med tanke på hur mycket jag har varit och grejat där. Efter en av de första turerna så slog jag en kik som vanligt och till min förvåning hittade jag en skruv som låg på skyddsplasten under motorn. Detta var ju inte bra och jag började febrilt kontrollera de mest akuta ställena jag kunde komma på, bland annat motorfästena. Efter lite letande och en del kliande i huvudet så såg jag att det såg ut att saknas en skruv på servopumpen. Antagligen hade jag lossat skruven lite när jag skulle demontera hela servopumpen från sitt fäste, men sedan glömt att dra åt i skruven igen. Eftersom jag aldrig tidigare hade demonterat en servopump så visste jag inte exakt hur jag skulle göra och skruvar som inte behövde lossas lossades.

Nu när oktoberlönen kommer så ska jag börja beställa delar för vinterns arbete. Det som står på schemat är en framvagnsrenovering, så det kommer att beställas en massa bussningar, fjädrar och stötdämpare, bromsdelar samt lite annat. Kanske passar jag på att byta servopumpen om det visar sig att den är kass.


https://i.imgur.com/jRvrS9Il.jpg


https://i.imgur.com/Xv8di2Fl.jpg

JAF
30 oktober 2021 · 222 Inlägg

Gjorde en ganska enkel felsökning på styrservot. Hade huven öppen och höll koll på remmen samtidigt som jag vrider på ratten och det visade sig att det är remmen som slirar. Ska ta och justera remmen när jag har möjlighet. Under körning så slirar inte remmen någon så det är ingen brådska. Skönt i alla fall att veta att det inte är något fel på servopumpen.

JAF
21 december 2021 · 222 Inlägg

Tidigare i höstas ringde jag upp den förra ägaren av bilen, en man i 80-års åldern från Vimmerby. Han ägde bilen från 1992 till 2017 då jag köpte bilen. Främst ringde jag honom för att jag hade en del frågor om bilen men jag tänkte även att det kunde vara kul för honom att höra hur det står till med bilen, och det uppskattades av honom! Bland annat undrade jag om drivlinan blivit utbytt, vad för utrustning bilen haft, vilka ägare som hade bilen innan honom, lite mer kring bilens historik samt om han hade några särskilda minnen med bilen.

Varken motor eller växellåda eller något annat hade blivit utbytt. Bilen har inte haft någon särskild utrustning som har plockats bort förutom nivåreglering och motorvärmare som jag har funnit tydliga spår av. Dock mindes han inget om detta. Antingen plockades de bort redan de första åren eller så börjar hans minne bli lite dåligt.  De första åren, 1990 till 1992 så leasades bilen av ett dataföretag, Filips Data i Vimmerby. Så bilen har alltså rullat i Vimmerby hela sitt liv från att den var ny tills att jag köpte den 2017. Antagligen såldes den ny av Volvo i Vimmerby. 1992 köptes den för 85 000kr av mannen som ägde bilen innan mig, och då hade den rullat 8000 mil. När jag köpte bilen hade den rullat ungefär 32 700 mil. Han hade inga särskilda minnen med bilen och den verkar inte ha varit ute på några äventyr förutom till grannstäderna och byarna kring Vimmerby. Alltså inga resor ner till Grekland med familjen eller fjällensemestrar. Någon större rostlagning verkar inte ha skett förutom ett litet hål i ena baljan som har lagats någon gång vilket jag har sett tidigare. Även bensintanken har bytts men det berättade han redan när jag köpte bilen. Det var för övrigt en mycket trevlig affär. Han plockade upp mig i Volvon vid Vimmerbys tågstation och körde sedan hem till sitt hus. Där fick jag undersöka bilen och ställa frågor. Sedan bjöd hans fru på smörgåsar och kaffe medan vi skrev på papprena och pratade om lite allt möjligt. Jag blev där en stund men det var oerhört trevligt! Tanken var att svänga förbi och hälsa på när jag hade vägarna förbi Vimmerby, men tyvärr kom det en pandemi i vägen.

På bagageluckan sitter det ett Mares-klistermärke (dykföretaget). Jag hade svårt att se att han hade hållit på med dykning, och mycket riktigt verkar det komma från den första ägaren. Det var kul att jag fick förtroendet att köpa bilen. Intresset för bilen av byns ungdomar var stort och han ville inte sälja till vem som helst, men han tyckte att jag verkade reko och litade på att jag skulle ta hand om bilen. Just därför känner jag ett ansvar att fortsätta vårda bilen och se till att den rullar i många år framöver.

Första bilden är från när jag precis köpt bilen. Sen bjuder jag på några andra trevliga bilder på pärlan.


https://i.imgur.com/Mew5ljMl.jpg

https://i.imgur.com/jX2Veg6l.jpg

https://i.imgur.com/21Fj8mEl.jpg

https://i.imgur.com/xBpsgC9l.jpg

JAF
4 januari 2022 · 222 Inlägg

Tidigare år har jag ställt av bilen under vintern, även om jag har kört med den så länge det är saltfritt på vägarna. I år har det dock blivit annorlunda. Jag ville fortsätta köra ett tag till och bytte då till dubbdäck eftersom jag misstänkte att det skulle kunna bli kallt, och det blev det. Det blev riktigt kallt i november och december och kom även en del snö och jag blev därmed "strandad" i Stockholm (brukar ha bilen på en avställningsplats i Uppsala). Eftersom det saltas en hel del i Stockholm så körde jag knappt något med bilen. Lite strul har det däremot varit. Först hittade jag fler skruvar till servopumpen. Tydligen hade jag lossat alla skruvarna lite grann när jag demonterade pumpen från donatorbilen. Nu sitter de i alla fall ordentligt. Eftersom detta fram tills nu har varit en sommarbil så var den inte särskilt väl förberedd för vintermiljö. Bland annat har dörrar och lås fryst fast, jag har ingen kupévärmare och instegskabeln skulle behöva bytas ut. Det enda bra är att jag har dubbdäck. Men en dag i början av vintern när jag skulle varmköra bilen efter att den hade stått cirka två veckor så tyckte jag att det tog ovanligt lång tid för isen och imman på rutan att försvinna. Jag började köra lite försiktigt när jag plötsligt såg att temperaturmätaren nästan var på rött. Snabbt stängde jag av bilen och klev ut för att öppna motorhuven. Min första tanke vara att all kylarvätska hade läckt ut, men jag såg inga spår på marken. Sen såg jag att all kylarvätska fanns kvar, men den var genomfrusen... Tydligen så har jag blandat kylarvätskan för svagt i somras när jag fyllde på nytt. Fast det borde ha räckt ändå tycker jag då det inte kan ha varit kallare än -15 grader och en 50/50-blandning av glykol och vatten ska ju klara -36 grader. Jag får nog köpa mig en glykolprovare inför framtida vintrar för att inte råka ut för samma problem. Nåväl, frusen kylarvätska är ju inte bra då vatten som fryser expanderar och kan ha sönder saker. Som tur var syntes det inga ytliga spår efter att något hade gått sönder, men det kunde mycket väl ha gått sönder internt någonstans. Jag fick låna ett varmgarage över ett dygn vilket räckte för att tina bilen och fylla på med glykol. Tyvärr hade jag inga verktyg så jag lyckades bara få ut en del av det gamla. Det borde räcka tänkte jag, men nepp, allt frös igen. Då körde jag istället bilen till en verkstad som tinade den igen och tömde ur all kylarvätska för att sen fylla på med ren glykol. Sen dess har den inte fryst och det verkar inte vara något som har gått sönder som tur är!


https://i.imgur.com/39bEa0ml.jpg


Nu över julledigheten körde jag hem bilen till Uppsala och det har även blivit några mil häromkring då jag inte har fått ihop vinterbilen (donatorbilen) ännu. Jag försöker att hålla mig till osaltade vägar om möjligt men det går inte alltid. Det får bli några biltvättar istället och hoppas på det bästa. Bilen har rostskyddsbehandlats med jämna mellanrum av tidigare ägare så den borde klara sig bra. Ett annat litet problem som jag har upptäckt är att det läcker ut rätt mycket olja från kamdrevet. Antingen är det packboxen som läcker trots byte eller så är det vid ventilkåpspackningen. Eftersom jag (förhoppningsvis) inte ska köra hela vintern med denna bilen så får det vara för stunden. Någon gång i vår ska jag nog lämna in bilen hos Volvo (tror inte att jag gör det själv) för ventiljustering och då får de passa på att åtgärda läckaget.



https://i.imgur.com/Noohbm4l.jpg

https://i.imgur.com/p8wqVC7l.jpg



Självklart måste jag testa att sladda lite med bilen. Det går ju inte att hålla sig när det ligger fin nysnö på backen.   :-D  Nu är i alla fall vinterbilen snart ihopskruvad och förhoppningsvis funkar det utan några problem. Då får den röda vila resten av vintern.


https://i.imgur.com/TFL11Idl.jpg

https://i.imgur.com/nTrCjqal.jpg
Notera övningskörningsskylten. Det är klart att min lillebror ska få övningsköra i en riktig bil.

https://i.imgur.com/MhMbOAYl.jpg

JAF
5 januari 2022 · 222 Inlägg

Brådhis skrev:

JAF skrev:
Då körde jag istället bilen till en verkstad som tinade den igen och tömde ur all kylarvätska för att sen fylla på med ren glykol.

Det hoppas jag verkligen inte dom gjorde. tongue

Då kommer det frysa igen. Ren glykol fryser redan vid ungefär -10!

Optimalt är runt 50/50 glykol och vatten.

Jaha, ojdå. Det visste jag inte. Jag vill minnas att ha sa ren glykol, men jag hoppas att verkstadsgubben visste bättre än så. Jag tar och köper en glykoltestare imorgon så får vi se hur det ligger till.

JAF
7 januari 2022 · 222 Inlägg

Köpte en glykolprovare och den visar att fryspunkten är i princip så bra som den kan bli, så det är inget jag behöver oroa mig för. Märklig ändå varför bilmekanikern sa att han hade i ren glykol.

JAF
14 mars 2022 · 222 Inlägg

Nu är bilen påställd igen! Det blev en väldigt kort avställning den här vintern, ganska precis tre månader. Mekade på över hela julledigheten och fick ihop vinterbilen så att jag kunde ställa av den här bilen. Avställningen hade kunnat bli något längre men ombesiktningen på vinterbilen går ut nu och jag orkar inte fixa tvåan som den fick (handbromsen). Dessutom är det torrt på vägarna och solen har skinit varje dag den senaste veckan. Dock ser det ut att vara full vinter på bilden nedan men det är för att där bilen har stått avställd så är det i typ som en egen klimatzon. På alla andra ställen är det nästan vår medan just där så är det vinter och snö på hela backen.

Det blev direkt några mil med bilen och den rullade på utan några konstigheter. Borde inte ha varit det heller eftersom den var avställd en sådan kort stund, men man vet aldrig. Nu framöver väntar det en del fix. Först och främst ska jag åtgärda läckaget som sker från toppen någonstans. Det borde räcka med att byta packbox och ventilkåpspackning. När jag ändå håller på så är planen att mäta ventilspelet för att se om en ventiljustering behöver göras. Över vintern har jag köpt på mig en massa delar för att kunna göra en framvagnsrenovering och planen är att det ska ske någon gång i april. Vi får se hur det går med det. Har inte lust att meka och stå på garageuppfarten i några veckor utan jag vill njuta av våren och köra med bilen. Samtidigt så behöver framvagnen verkligen göras vid så det är bara att ta tag i det.


https://i.imgur.com/oaRIWMAl.jpg

Senast redigerat av JAF (14 mars 2022)

JAF
21 mars 2022 · 222 Inlägg

Ny packbox, ventilkåpspackning och packningsklister inhandlades och i fredags var det dags att åtgärda oljeläckaget. Den största misstanken var packboxen och det såg ut att stämma. Det var rätt söligt där runtomkring och dessutom var det fullt med orangea gummipartiklar. Packboxen verkar ha degenererat sig själv. Som vanligt går det så när man köper ProParts-grejer... Nu köpte jag ordentliga grejer från Elring så nu ska det nog hålla! Att bara byta packbox är inte så farligt mycket jobb och jag hade tänkt göra det smidigt och försöka slippa att ta bort hela kamremmen och vevaxelns remskiva, men tji fick jag. Trots någorlunda försiktighet att hålla kamremmen på plats så hade den hamna fel. Vid uppstart och ville inte motorn hoppa igång så det var bara att riva kamremmen och montera den ordentligt från början. Försöker man gena så blir det oftast mer jobb. Jag verkar även ha blivit ringrostig när det kommer till mekandet. Jag missade viktiga steg och fick flera gånger gå tillbaka och göra om ett steg för att det skulle bli rätt. Kan ha varit så att jag hade bråttom också. Det ska man inte ha när man mekar.


https://i.imgur.com/1oc2G26l.jpg


https://i.imgur.com/qRqckWDl.jpg


Till slut fick jag ihop allt och bilen gick som den skulle. Efter att ha kört några mil i helgen så verkar det hålla tätt än så länge, så det ser lovande ut! Bilen fick sig även en avspolning i helgen eftersom den var väldigt dammig och lerig, men en polering skulle behövas mer än väl. Vi får se om jag orkar ta tag i det i vår eller sommar.


https://i.imgur.com/W7ucmDTl.jpg

JAF
21 mars 2022 · 222 Inlägg

Jag mätte även ventilspelet när jag ändå hade ventilkåpan av. Trodde de skulle vara värre men allt såg bra ut! Mätte på kall motor mellan 0,30-0,35 mm på alla ventiler, så det finns inget behov av justering inom den närmsta framtiden.

JAF
31 mars 2022 · 222 Inlägg

En milstolpe passerades förra helgen då räkneverket slog över till 35 000 mil! För andra gången nu haha, men denna gången mer korrekt. Förra gången skedde för 500 mil sedan ungefär men eftersom jag har skruvat tillbaka mätaren till det mer korrekta miltalet så fick jag äran att passera milstolpen igen.  Kan det kanske hinna bli 36 000 mil innan denna säsong är över?


https://i.imgur.com/WEk0769l.jpg
Bilden togs av min hjälpsamma medpassagerare.

JAF
3 maj 2022 · 222 Inlägg

Backspegeln på förarsidan har länge stört mig. Någon gång under förra ägarens ägo har spegelglaset gått sönder eller ramlat den och sedan har han limmat dit ett nytt glas rakt på. Det fungerade men det nya glaset var helt platt och inte konvext som spegelglas brukar vara och inte heller någon toning vilket gjorde att jag som förare blev väldigt bländad av passerande bilar när det var mörkt ute. Jag tänkte plocka spegelglaset från AC-donatorn jag hade men det var en annan infästning på det glaset. VP-autoparts hade en helt ny backspegel till salu för ett riktigt bra pris så jag köpte den och tänkte att jag kunde plocka över spegelglaset. Tyvärr gick inte det då glaset på den nya eftermarknadsspegeln var fast monterat, så det blev till att byta hela backspegeln. Lat som jag är tänkte jag försöka mig på att byta backspegeln utan att demontera dörr sidan, det gick med lite våld men är nog inte meningen att man ska göra så då dörrsidan fick lite stryk. Nu har jag lärt mig den läxan hehe. Det blev mycket bättre med den nya backspegeln, i alla fall bländningsmässigt. Glaset är lite ojämnt vilket gör att det som syns i spegeln ibland ser ut att vara i lustiga huset och kvalitén känns lite sådär som det brukar vara med eftermarknadsdelar. Det är även lite störigt att ha olika backspeglar på vardera sida.  Jag ska nog leta rätt på ett orginal spegelglas och montera i den gamla backspegeln som jag sen gör i ordning och sätter tillbaka. Finns så många olika varianter av spegelglas bara så det gäller att hitta "rätt" som matchar med passagerarsidan.


https://i.imgur.com/vL63lubl.jpg


Sen fick jag ett infall att riva ner dörrsidan på passagerarsidan för att kolla om jag kunde fixa ljudet på högtalaren. Det började bli rätt tröttsamt att endast ha två av fyra fungerande högtalare varav bara en i fram, särskilt när jag har satt i en ny toppmodern stereo. En snabb felsökning med multimetern visade att det var ett avbrott på ena kabeln till högtalaren medan den andra kabeln var hel. Jag kunde inte se någon uppenbar skada så det blev till att riva ur hela kablaget och felsöka närmare på arbetsbänken. Efter att ha rivit upp kabelhöljet så syntes fortfarande ingen skada medan multimetern pekade på ett avbrott någonstans. Måste ha varit ett internt avbrott i kabeln. Nåväl, jag skarvade dit en ny kabel och satte sedan tillbaka allt. Högtalaren fungerade nu och jisses vad fantastiskt med fungerade högtalare och en enhetlig ljudbild! Som en helt ny upplevelse! Det är i alla fall fantastiskt om man jämför med tidigare haha, högtalarna är ändå rätt gamla. Så småningom blir det nya högtalare som förhoppningsvis kan bidra till ännu bättre ljud.

När jag ändå hade dörrsidan nere så tänkte jag att jag kunde kika på varför centrallåset på passagerardörren inte fungerade. Det var ganska enkelt åtgärdat. Jag hade glömt koppla ihop kontakterna bakom handskfacket haha. Nu har bilen fullt fungerande centrallås igen!


https://i.imgur.com/13epPNEl.jpg

JAF
9 maj 2022 · 222 Inlägg

För någon vecka sedan märkte jag att fälgen höger bak blev varm. Inte jättevarm, men ändå lite varm samtidigt som de andra fälgarna är svala även efter en längre åktur. Tänkte att bromsoket kärvade lite så jag gjorde några ordentliga inbromsningar i hopp om att det skulle hjälpa lite. Tror det gjorde det för jag upplevde inte fälgen som lika varm därefter. Dock tänkte jag att det ändå är lika bra att kolla närmare på bromsoket och kanske motionera det lite. När jag i helgen slog en kik så fick jag en trolig förklaring till den varma fälgen, bromsklossarna var helt slut! I princip bara metallen kvar. Det förklarar nog även de skrapande ljud som ibland kommer bakifrån på bilen haha. Har beställt nya belägg som ska monteras så snart som möjligt. Det blev några billiga belägg från Fordonsdelen.se, troligtvis ProParts. Är inte förtjust i ProParts men bromsbeläggen lär fylla sitt syfte. Framöver blir det nog en mindre renovering av bromssystemet med bättre delar. Har Volvo orginaldelar till frambromsarna liggandes hemma som väntar på att monteras en vacker dag.

Vidare så har jag märkt att bilen har tagit lite stryk av vinterkörningen och min frånvaro av skötsel. Tvättade den ofta när jag körde i vintras men bilen hade behövt bättre vård i grunden. Upplever att den lilla rost som har varit har växt, samt så har nog det som har varit dolt tidigare börjat titta fram mer. Riktigt tråkigt att se och det är något som borde ha åtgärdats för ett bra tag sedan, men nu får det vara åtminstone detta år ut. Planen är att lämna in bilen på en lättare renovering nästa vinter. All rost ska bort då (är inte jättefarligt egentligen) och så ska bilen få en ny lack i samma veva. Kommer bli dyrt och jag ifrågasätter själv ibland om denna bil är värd det, men det får den fan vara. Har lagt ner mycket tid, energi och pengar på den hittills och planerar att ha kvar den en lång tid framöver. Vore kul att ha den i riktigt bra skick då.


https://i.imgur.com/kTZkhArl.jpg

JAF
15 september 2022 · 222 Inlägg

Okej, dags att uppdatera här igen. Har hänt lite med bilen sedan sist men inga stora grejer (utom en) och många rullade mil har det blivit.

Det största som har hänt är att jag fixade så att AC:n fungerar. Hurra! Har kört ungefär 7-800 mil med bilen i sommar så det har varit oerhört skönt med en fungerande AC. I maj tog jag tummen ur och lämnade in bilen till en AC-firma i Stockholm. Som jag misstänkte så läckte kondensorn men som tur var hade jag redan köpt en ny kondensor. Jag var rädd att gängorna inte skulle passa då Volvo bytte gängor 1993, även om artikelnumret sa att denna skulle ha rätt gängor. Till min förvåning passade kondensorn, systemet gick igång och allt fungerade. Det var en glädjens dag!


https://i.imgur.com/sWKh8D5l.jpg


Såhär ser helheten i motorutrymmet ut nu, om än något smutsigt.


https://i.imgur.com/VqTnpDtl.jpg


I somras tog jag också tummen ur och bytte styrledsdamaskerna. Tänkte att det vore lika bra att byta styrlederna också när jag ändå var igång så nya styrleder beställdes och monterades. Lite våld, värme och smörj krävdes för att få den de gamla men det gick. Sedan var det självklart omöjligt att få rätt hjulinställning, men efter några försök var bilen körbar i alla fall. Lyckades mitt i semestern efter många samtal få tid för en hjulinställning med kort varsel eftersom jag skulle ut och köra några hundra mil de efterföljande dagarna.


https://i.imgur.com/TyhpxrMl.jpg


https://i.imgur.com/SoY9VIol.jpg


Lite strul har det också varit såklart. Först började fläktremmarna att tjuta. Typiskt dessa bilar och de har tjutit förr på denna bil. Tänkte att det var lite konstigt, spänningen borde inte ha hunnit lossna ännu. Efter att ha kört några turer slog jag en kik i motorutrymmet och där hittade jag förklaringen till att remmarna tjöt. En skruv till generatorn stack rakt ut och var inte långt ifrån att ramla den helt. Tröck in skruven så att den i alla fall höll generatorn tillräckligt spänd och väl hemma hittade jag i garaget en mutter som passade på skruven. Den mutter som en gång har suttit på skruven var spårlöst försvunnen. Det har varit en del lösa skruvar och muttrar efter allt mitt mekande. Vill inte veta vad mer som kanske sitter lite löst... :-/


https://i.imgur.com/93Ui8GCl.jpg


Jag nämnde ju att höger bakbroms gick lite varm. I början av sommaren bytte jag bromsbelägg i bak. Som jag misstänkte hade ena kolven på bromsoket kärvat ihop. Trots mycket våld så gick det inte att rubba. Satte dit ett halvslitet bromsbelägg i alla fall så att det inte bara var metallbelägg där. Har funkat fint hela sommaren men nu i augusti tyckte jag att hjulet blev oroväckande varmt. Vore tråkigt att smälla ett däck eller kärva ihop hjullagret. Jag körde sen mycket lugnare på vägarna och sedan dess har hjulet hållt sig i en bättre temperatur. Tror förklaringen till värmen var att jag körde som en idiot ett tag med snabba (nåja) accelerationer och häftiga inbromsningar. Med lugna inbromsningar så håller oket sig i schack. Men ska om en vecka lämna in bilen på verkstad för byte av bromsok och byte av bromsvätska. Bromsvätskan vet jag inte när den är bytt senast. Den ska bytas vartannat år och jag har ägt bilen nästan på dagen i fem år. Grattis till mig och bilen förresten!

Upptäckte för en vecka sedan en annan "rolig" grej. Bilen läcker kylarvätska. Det verkar komma från vattenpumpen. Märkligt att det har börjat läcka nu helt plötsligt. Bytte pumpen för ett år sedan och det har fungerat problemfritt fram tills nu. Finns en risk att det är ännu en mutter lös. Tur i oturen att jag har en verkstadstid bokad snart. De får ta hand om läckaget också.

JAF
19 september 2022 · 222 Inlägg

v8volvo skrev:
Trevligt bygge!

Du vet inte av ett höger fläkthjul i värmepaketet till 240 med ac?

Tack!

Nej tyvärr. Har för mig att det finns nytt att köpa, men kanske inte stämmer. Kollas hos Volvo. Annars CVI, VP, Skandix m.fl. Om inte så är det nog begagnat som gäller.

JAF
25 juli 2023 · 222 Inlägg

Fick en fråga på ett annat forum om vad som händer med bilen. Jag spårade ur och skrev ett längre (än tänkt) inlägg så jag tänker att jag postar det här också:

"Bilen finns kvar och den lever. Jag har haft fullt upp senaste tiden och det har inte blivit mycket fixat med bilen tyvärr. Dock körts en del. Den slog över till 36 000 mil någon gång i höstas. En grej som hände i höstas var att det plötsligt var en pöl under bilen, under motorn närmare bestämt. Det var kylarvätska. Det såg ut som att det läckte från pumpen. Uppenbarligen var mitt byte inte tillräckligt bra ungefär ett år tidigare. Jag tog bilen till Retroservice söder om Göteborg för lite fix då jag var i närheten. Hade ändå tänkt lämna in bilen där men för fix av andra grejer. Nu fick jag dock planera om. Det blev en ny packning till vattenpumpen och ett annat packningsklister. Det packningsklistret som jag använde, från Biltema tror jag, är tydligen inte bra. Samtidigt byttes bromsoket höger bak då det har legat på tidigare och ena kolven har rostat fast. Jag passade även på att få bromsvätskan bytt då jag inte visste när det hade gjorts senast. Tydligen var det verkligen välbehövligt. Den gamla bromsvätskan såg inte fin ut. Jag tror att det var allt som gjordes med bilen för den gången. Ville fixa lite med bromsarna i fram också men det tillät inte plånboken för den här gången. I alla fall, stort tack till Retroservice! En oehört duktig och trevlig mekaniker. Ska jag lämna in bilen till en verkstad så blir det dit om jag har möjlighet.

Annars har det bara skett ett oljebyte nu i våras. Min yngsta lillebror som är 18 år hjälpte mig. Det är dags att han lär sig meka med bilar. Justja, jag har ju fått lite rost lagat på bilen också! Har under några år sett hur en liten bubbla har börjat ta form vid det nedre främre hörnet vid den vänstra skuffrutan. Med tiden blev det värre och värre och till slut tänkte jag att det nog är dags att få det åtgärdat innan det blev allt för illa. Jag kontaktade en duktig plåtslagare i mitt närområde och han kunde hjälpa mig. Det blev inte den snyggaste lagningen men det är helt och inte mycket som syns utanför rutlisten. Rosten är borta och det är det viktigaste. Blev billigt, men jag hade gärna betalat mer för att få det snyggt. Senaste året har mer och mer rost krupit fram från hörn, lister och under rostskyddsmassa. Antagligen tidens tand och mina vinterkörningar förra vintern har nog inte bidragit på något positivt vis. Framöver (de kommande åren haha) ska jag försöka få lite rost lagat här och var på de värre ansatta ställena. Hjulhusen bak, ena övre hörnet på vindrutan, under ena baklyktan m.m. Då jag inte har möjlighet att fixa särskilt mycket med bilen själv nu så funderade jag på att lämna iväg bilen till någon som kunde rostlaga karossen och lackera om den. Tyvärr var jag lite sent ute så de jag hade velat lämna bilen till har fullt en lång tid framåt och jag har insett att det kommer kosta så fruktansvärt mycket att det är svårt att motiverat, även om jag nog hade varit beredd att betala rätt mycket för att få den här bilen fin. Istället kommer jag nog att ta rosten lite pö om pö, ha bilen som en rullande renovering. Kanske ta mig an en lackering själv framöver. Behöver ändå inte bli perfekt.

Något annat som bör åtgärdas snart för en trevligare körupplevelse är ett kopplingsbyte och en renovering av framvagnen. Har köpt i princip alla delar till framvagnen redan då jag själv hade tänkt fräscha upp den förra våren men andra prioriteringar kom före. Kanske bokar jag in något hos Retroservice.

Bilder kommer i ett annat inlägg! Har inte haft något sug att skriva här men helt plötsligt väcktes lusten till liv igen. Har en massa fina bilder från förra sommarens semester som jag vill dela med mig utav. Eller jag minnena är fina i alla fall. Bilderna kanske är förskräckliga. Det återstår att se."

JAF
14 augusti 2023 · 222 Inlägg

Okej dags för lite bilder!  Vi börjar med några från förra sommarens semester och några från hösten. Karlskronas skärgård, västkusten och dansbandsveckan i Malung bland annat.

https://i.imgur.com/oxTSuT7l.jpg

https://i.imgur.com/gBTjV3bl.jpg

https://i.imgur.com/QUjDRCBl.jpg

https://i.imgur.com/yKxpwEPl.jpg

https://i.imgur.com/AFgQUPql.jpg

https://i.imgur.com/N3vDRXBl.jpg

https://i.imgur.com/PAZyrqpl.jpg

https://i.imgur.com/Wca6ZaKl.jpg

https://i.imgur.com/QuhM8NSl.jpg

https://i.imgur.com/9E1xfwYl.jpg

https://i.imgur.com/De6QKcnl.jpg

https://i.imgur.com/ubQiNh1l.jpg

Hittade några kompisar utanför volvomuseet i Göteborg!

https://i.imgur.com/yvp9TuTl.jpg

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang