Köpa min första automatbil - till mig och min hund! :)

Kimmelimm
14 maj 2021 · 55 Inlägg

Marcus_89 skrev:

Kimmelimm skrev:
En fråga, det lär bli en kombi big_smile

Men jag vet inte hur jag ska göra med betalning, kommer behöva låna ca 70 000kr.

Ska jag ta det via bilhandlaren och köra på restskuld och betala avi avgifter? Tanken är att spara ihop pengar och betala hela lånet på senast 2år. (effektiv ränta 6%)

Eller ska jag ta lån via min bank med 4% ränta?

Ska kolla på bilen nu vid lunch om allt går bra.

Lån med restskuld tycker jag är lite lurigt. Då måste du under tiden se till att du har pengarna för att betala in skulden när lånetiden går ut. Du har dessutom lite högre ränta än ett privatlån.

Det är mer säkert med ett privatlån från din bank då har en plan på avbetalningen. När lånetiden är slut så är allt betalt. Du har även lite bättre ränta med 4%. Skulle du vilja betala av hela lånet med pengar du har sparat ihop så är det sällan ett problem smile

Ibland kan bilhandlaren ordna finans med bra ränta med, utan restskuld. Men oftast får du lägga en kontantinsats när du köper bilen.

Okej tack!!

Jaa månadskostnaden blir lägre vid lån med reskskuld vilket är nice mentalt men vet inte om det är så bra egentligen pga. den högre räntan och extrakostnaden iom. avi-avgiften varje månad? Om jag tar med restskuld så kommer det behöva betalas in 30 000kr ca när perioden är slut. Ska fundera för jag gillar att spara pengar men mina päron styrkar på med att jag måste leva också. smile (Det är en del av att köpa bilen för mig då det ger många möjligheter)

Men vet inte om det är som du säger, att det endå blir bättre med banklån och 4% ränta. Och det går att betala in hur mycket jag vill på lånet, när jag vill.

Ska ringa till bilhandlaren och höra om restskulds-lånet - om jag kan betala av det innan perioden är slut osv.

Kontantinsats har jag big_smile

Marcus_89 Biltokig elektriker
14 maj 2021 · 3 352 Inlägg

Det jag menar med att det är bättre med ett privatlån/lån utan restskuld är att man vet precis vad man har att röra sig med i månaden och när låneperioden är slut så är det helt betalt. Man får räkna med att det kan dyka upp dyra reparationer med bilen, eller något annat som man behöver pengar till. Så man behöver plocka av sina sparade pengar. Då är det skönt att veta att man inte behöver ha 30 tusen utöver sina sparade pengar för att kunna betala av restskulden. För det är ju en fördel att ha kvar pengar på sparkontot när restskulden är betald smile

Kimmelimm
14 maj 2021 · 55 Inlägg

Marcus_89 skrev:
Det jag menar med att det är bättre med ett privatlån/lån utan restskuld är att man vet precis vad man har att röra sig med i månaden och när låneperioden är slut så är det helt betalt. Man får räkna med att det kan dyka upp dyra reparationer med bilen, eller något annat som man behöver pengar till. Så man behöver plocka av sina sparade pengar. Då är det skönt att veta att man inte behöver ha 30 tusen utöver sina sparade pengar för att kunna betala av restskulden. För det är ju en fördel att ha kvar pengar på sparkontot när restskulden är betald smile

Aa det är sant, bra poäng big_smile Får se om jag ens kan köpa bilen, någon annan kanske hinner före...

Brådhis * Voff voff *
14 maj 2021 · 10 279 Inlägg

Kimmelimm skrev:
En fråga, det lär bli en kombi big_smile

Men jag vet inte hur jag ska göra med betalning, kommer behöva låna ca 70 000kr.

Ska jag ta det via bilhandlaren och köra på restskuld och betala avi avgifter? Tanken är att spara ihop pengar och betala hela lånet på senast 2år. (effektiv ränta 6%)

Eller ska jag ta lån via min bank med 4% ränta?

Ska kolla på bilen nu vid lunch om allt går bra.

Restskuld på bilköp är aldrig kul. Jag hade nog valt att ta ett "vanligt" billån. Kolla också så att du verkligen får lösa lånet kostnadsfritt, många banker tar en kostnad om man löser lånet snabbare än avtalad återbetalningstid.

Vad blir det för bil nu då? smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
spillolja
14 maj 2021 · 4 024 Inlägg

Ett  bra riktmärke är kanske att inte låna mer än halva bilens inköpspris om man skulle hamna i ekonomisk knipa och man måste lämna tillbaka bilen, ett billån bör inte stäcka sig mer än 4-5 år och man ska kunna när som helst kunna göra extra avbetalning utan kostnad, inte så kul om man köper en bil för 100.000:- och motorn senare behöver repas för 75.000:-

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
panda666
14 maj 2021 · 4 250 Inlägg

Vad blir det för bil? nått roligt som du har hittat? kan rekommendera blancolån, kolla på nätet på banken som ger dig lägst ränta och välj. Med blanco så lånar du pengar och kan göra precis vad du vill med dom. Om du väljer lån via bilhandlaren så blir det billån och då blir bilen låst till lånet och du kan inte sälja bilen förrän lånet är löst. Medans med blanco så kan du göra precis hur du vill. Frågan är igen vad är du sugen på för bil?^^

Brådhis * Voff voff *
14 maj 2021 · 10 279 Inlägg

panda666 skrev:
Vad blir det för bil? nått roligt som du har hittat? kan rekommendera blancolån, kolla på nätet på banken som ger dig lägst ränta och välj. Med blanco så lånar du pengar och kan göra precis vad du vill med dom. Om du väljer lån via bilhandlaren så blir det billån och då blir bilen låst till lånet och du kan inte sälja bilen förrän lånet är löst. Medans med blanco så kan du göra precis hur du vill. Frågan är igen vad är du sugen på för bil?^^

Nästan rätt... Du kan självklart sälja den men lånet måste lösas direkt. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Kimmelimm
14 maj 2021 · 55 Inlägg

Okej, nu har vi varit iväg, jag och min käre far smile

Vi åkte till Skoda södertälje och tyvärr hade det skett ett missförstånd och bilen som jag hittat var redan såld sedan i tisdags. Men vi kollade in den och den var precis som jag önskar! Såg också lite lyxig ut trots sitt märke: en Skoda Fabia Combi 2018 som gått ca 2500 mil med backkamera.

Bilen hade lagts ut för billigare pris än vad den skulle säljas för så den blev såld för 145k ca.

Kortfattat så hjälpte bilhandlaren oss med att leta efter ett alternativ och det fanns en kopia av denna bil som gått 2000mil längre i Skoda täby. Så jag slog till på den(!!!) och fick begagnade vinterhjul på köpet, betalade 130k för den och bilhandlaren/säljaren var såååå schysst och trevlig! Är så nöjd! Bilen verkar dock ha lite streck-liknande märken på förarsätet och det luktade hund (därför ska de rekondera bilen) och kanske inget armstöd som den jag tänkte köpa hade. Men det är smågrejer. smile


Det blev avbetalning via det som ordnas av Skoda/VW koncernen och vet inte om man får göra avgiftsfria insättningar, jag hoppas det för jag tog 6år avbetalning....... (Ej rest-skuld också tack vare er). 4% ränta fick jag.

Så jag hoppas jag kommer kunna betala av lånet tidigare utan att betala extra, annars blir jag besviken.

Men om det är så att jag kan göra avgiftsfria insättningar så är jag nöjd till 110% och skulle verkligen rekommendera dem till andra!

Tack så jättemycket för att ni svarade på alla mina frågor och kom med inputs och svar, jag är sååå tacksam och det har varit kul att hänga här. Jag lär "lurka" runt lite, men nu som bilägare istället. (hämtar den kanske mot slutet av nästa vecka då den ska rekondas och flyttas till Skoda södertälje).

Länken till bilen är borttagen men klistrar in en bild!

https://cdn.wayke.se/media/e84e8c2e-ab9d-4d4b-9e84-cfd228217bd6/52fbf9ce-e286-4a5e-9afe-4f3401c3c2f1/1170x
https://cdn.wayke.se/media/4aaacd3d-d37d-4e9f-983b-394abf868d90/8860592e-f600-4384-9571-4e2bf9faa01c/1170x
https://cdn.wayke.se/media/764681ef-bff9-4780-bde6-0ff1f7796ff9/24b979ca-1c63-4248-a986-150a15e1d1b5/1170x
https://cdn.wayke.se/media/0a4a059d-0863-4c8f-afa4-ed95d3e8a04f/75b30eda-7814-4b0f-b554-930e446f1873/1170x

Senast redigerat av Kimmelimm (14 maj 2021)

panda666
14 maj 2021 · 4 250 Inlägg

Får gratulera smile
Hoppas på många härliga mil och en solig sommar!
Kan inte se bilden eftersom ja tror att bilen är såld^^ Men vet hur dom ser ut hehe.

Önskar dig allt det bästa, må bäst!

Kimmelimm
14 maj 2021 · 55 Inlägg

panda666 skrev:
Får gratulera smile
Hoppas på många härliga mil och en solig sommar!
Kan inte se bilden eftersom ja tror att bilen är såld^^ Men vet hur dom ser ut hehe.

Önskar dig allt det bästa, må bäst!

Åh okej jag förstår, den är röd med svarta fälgar big_smile

Stort tack och önskar dig detsamma. big_smile

Kimmelimm
14 maj 2021 · 55 Inlägg

Laddade upp bilder i mitt fotoalbum big_smile

THEBADGUY Gorgilus addictus
14 maj 2021 · 4 736 Inlägg

Jävligt läckert med dom svarta fälgarna mot den röda lacken. Gör sig bra på bilen smile
Trevliga bilar förövrigt!
Lycka till smile

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
Kimmelimm
14 maj 2021 · 55 Inlägg

THEBADGUY skrev:
Jävligt läckert med dom svarta fälgarna mot den röda lacken. Gör sig bra på bilen smile
Trevliga bilar förövrigt!
Lycka till smile

Jaa först när jag såg det på bild så tyckte jag inte om det så mycket men sen när jag såg det på riktigt så såg det riktigt nice ut, håller med dig fullständigt big_smile Vad kul att höra, tack så mycket!! Ska bli så roligt att äntligen ha en egen bil big_smile

spillolja
14 maj 2021 · 4 024 Inlägg

Kimmelimm skrev:
Så jag hoppas jag kommer kunna betala av lånet tidigare utan att betala extra, annars blir jag besviken.

enligt denna sammanställning så ska man kunna lösa i förtid:
https://www.volkswagen.se/sv/kop-en-vw/ … illan.html
men det är bara att lusläsa villkoren
smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
torsen
14 maj 2021 · 7 236 Inlägg

Kimmelimm skrev:
Okej, nu har vi varit iväg, jag och min käre far smile

Vi åkte till Skoda södertälje och tyvärr hade det skett ett missförstånd och bilen som jag hittat var redan såld sedan i tisdags. Men vi kollade in den och den var precis som jag önskar! Såg också lite lyxig ut trots sitt märke: en Skoda Fabia Combi 2018 som gått ca 2500 mil med backkamera.

Bilen hade lagts ut för billigare pris än vad den skulle säljas för så den blev såld för 145k ca.

Kortfattat så hjälpte bilhandlaren oss med att leta efter ett alternativ och det fanns en kopia av denna bil som gått 2000mil längre i Skoda täby. Så jag slog till på den(!!!) och fick begagnade vinterhjul på köpet, betalade 130k för den och bilhandlaren/säljaren var såååå schysst och trevlig! Är så nöjd! Bilen verkar dock ha lite streck-liknande märken på förarsätet och det luktade hund (därför ska de rekondera bilen) och kanske inget armstöd som den jag tänkte köpa hade. Men det är smågrejer. smile


Det blev avbetalning via det som ordnas av Skoda/VW koncernen och vet inte om man får göra avgiftsfria insättningar, jag hoppas det för jag tog 6år avbetalning....... (Ej rest-skuld också tack vare er). 4% ränta fick jag.

Så jag hoppas jag kommer kunna betala av lånet tidigare utan att betala extra, annars blir jag besviken.

Men om det är så att jag kan göra avgiftsfria insättningar så är jag nöjd till 110% och skulle verkligen rekommendera dem till andra!

Tack så jättemycket för att ni svarade på alla mina frågor och kom med inputs och svar, jag är sååå tacksam och det har varit kul att hänga här. Jag lär "lurka" runt lite, men nu som bilägare istället. (hämtar den kanske mot slutet av nästa vecka då den ska rekondas och flyttas till Skoda södertälje).

Länken till bilen är borttagen men klistrar in en bild!

https://cdn.wayke.se/media/e84e8c2e-ab9 … c2f1/1170x
https://cdn.wayke.se/media/4aaacd3d-d37 … a01c/1170x
https://cdn.wayke.se/media/764681ef-bff … d1b5/1170x
https://cdn.wayke.se/media/0a4a059d-086 … 1873/1170x

Hahaha!
Det luktade hund - därför ska bilen rekondas!!!!!
Allergisk mot hund???
Skulle du inte ha den som hundbil?????

Kimmelimm
14 maj 2021 · 55 Inlägg

spillolja skrev:

Kimmelimm skrev:
Så jag hoppas jag kommer kunna betala av lånet tidigare utan att betala extra, annars blir jag besviken.

enligt denna sammanställning så ska man kunna lösa i förtid:
https://www.volkswagen.se/sv/kop-en-vw/ … illan.html
men det är bara att lusläsa villkoren
smile

okej vad bra, kanon!! big_smile kikar på länken

Kimmelimm
14 maj 2021 · 55 Inlägg

torsen skrev:

Kimmelimm skrev:
Okej, nu har vi varit iväg, jag och min käre far smile

Vi åkte till Skoda södertälje och tyvärr hade det skett ett missförstånd och bilen som jag hittat var redan såld sedan i tisdags. Men vi kollade in den och den var precis som jag önskar! Såg också lite lyxig ut trots sitt märke: en Skoda Fabia Combi 2018 som gått ca 2500 mil med backkamera.

Bilen hade lagts ut för billigare pris än vad den skulle säljas för så den blev såld för 145k ca.

Kortfattat så hjälpte bilhandlaren oss med att leta efter ett alternativ och det fanns en kopia av denna bil som gått 2000mil längre i Skoda täby. Så jag slog till på den(!!!) och fick begagnade vinterhjul på köpet, betalade 130k för den och bilhandlaren/säljaren var såååå schysst och trevlig! Är så nöjd! Bilen verkar dock ha lite streck-liknande märken på förarsätet och det luktade hund (därför ska de rekondera bilen) och kanske inget armstöd som den jag tänkte köpa hade. Men det är smågrejer. smile


Det blev avbetalning via det som ordnas av Skoda/VW koncernen och vet inte om man får göra avgiftsfria insättningar, jag hoppas det för jag tog 6år avbetalning....... (Ej rest-skuld också tack vare er). 4% ränta fick jag.

Så jag hoppas jag kommer kunna betala av lånet tidigare utan att betala extra, annars blir jag besviken.

Men om det är så att jag kan göra avgiftsfria insättningar så är jag nöjd till 110% och skulle verkligen rekommendera dem till andra!

Tack så jättemycket för att ni svarade på alla mina frågor och kom med inputs och svar, jag är sååå tacksam och det har varit kul att hänga här. Jag lär "lurka" runt lite, men nu som bilägare istället. (hämtar den kanske mot slutet av nästa vecka då den ska rekondas och flyttas till Skoda södertälje).

Länken till bilen är borttagen men klistrar in en bild!

https://cdn.wayke.se/media/e84e8c2e-ab9 … c2f1/1170x
https://cdn.wayke.se/media/4aaacd3d-d37 … a01c/1170x
https://cdn.wayke.se/media/764681ef-bff … d1b5/1170x
https://cdn.wayke.se/media/0a4a059d-086 … 1873/1170x

Hahaha!
Det luktade hund - därför ska bilen rekondas!!!!!
Allergisk mot hund???
Skulle du inte ha den som hundbil?????

Yes exakt.

Min pappa är allergisk. Dock tål han min hund Liris och pudlar, men han tål inte andra hundar... och jag kanske skjutsar dem ibland om vi t.ex. ska äta ute så kan de dricka alkohol om de vill wink (jag är i stort sätt nykterist)

SportPilot Ubåtsingenjör
14 maj 2021 · 7 229 Inlägg

Grattis! Snygg bil 😃

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Kimmelimm
14 maj 2021 · 55 Inlägg

SportPilot skrev:
Grattis! Snygg bil 😃

Tusen tack!! Det tycker jag med 😍 så nice med röd bil + svarta fälgar 👌

Mossan1
15 maj 2021 · 2 823 Inlägg

Några Tips gällande moderna direktdrivna automatlådor med dubbelkoppling.

Dom har dåligt rykte bland många,  men det är till stor del oförtjänt. Dom började med problem men har förbättrats åtskillligt till riktigt bra.
Lådan i din Skoda är BRA.

Men en del problem kan uppstå med körstilen, främst i stadstrafik som många inte vet och dåligt framgår i instruktionsboken.

En direktdriven automat har koppling som en manuell som slits i starterna.
Därför ska man INTE krypköra jättejättesakta i bilköer som äldre automater annars är jättebra på.  Då slits kopplingen.
Stå helt stilla med fotbromsen i D, tills bilen ska framåt och stanna sedan helt igen. Som du skulle ha gjort med en manuell.

Låt heller inte D få bilen att stå stilla i motlut i korsning tex. Samma sak. Kopplingen slits.  Bromsa fast den med forbromsen som du skulle ha gjort med manuell. Då är kopplingen fri.

Allt som skulle slita koppling på manuell slits på samma sätt i direktdrivna automater. (Kallas också dubbelkopplings automat)
Dom är "automatiska manuella".

Får du in det körsättet utan olaterna jag nämner ovan kommer du sannolikt helt slippa växellåds/kopplingproblem och vara jättenöjd med din bil.

Sköt all service noga, men det är ju självklart.

Senast redigerat av Mossan1 (15 maj 2021)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang