Hur spelar man högt?

VictorNavara
16 maj 2021 · 152 Inlägg

hej jag har en bil nu och jag har börjat bygga ljud och känner mig lite förvirrad. Hur spelar man typ 130-140 db. Det finns bilar där jag bor som gör de men jag känner mig också lite sugen på att göra så. Om man har flera högtalare så spelar man högre då men hjälp av flera högtalare eller hur är det ? mvh victor

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 maj 2021 · 17 380 Inlägg

Effekt, effekt, effekt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
VictorNavara
16 maj 2021 · 152 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Effekt, effekt, effekt.

jo jo jo det hänger jag med på. Asså det jag inte fattar är hur? blir flera högtalare= högre decibel? Och det står ju en viss max watt! mvh victor

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 maj 2021 · 17 380 Inlägg

Jag är inte någon expert på ämnet så andra får svara på den saken men helt klart krävs några rejäla steg och högtalare/basar av olika sorter.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
mb_pucken
16 maj 2021 · 5 083 Inlägg

Rätt och effektiv låda och mycket effekt och ström är en bra början.
Spelat 137.7db med en enkel 12" bas och billigt steg.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
VictorNavara
16 maj 2021 · 152 Inlägg

mb_pucken skrev:
Rätt och effektiv låda och mycket effekt och ström är en bra början.
Spelat 137.7db med en enkel 12" bas och billigt steg.

oj det låter trevligt minst sagt. Sedan tycker jag det vore kul att spela middbass och diskant högt. Du verkar kunna detta med andra ord. Kan du tips om middar och horn och steg. Som jag skulle kunna spela bra högt med. Minst 130 wink

Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 maj 2021 · 13 673 Inlägg

mb_pucken skrev:
Rätt och effektiv låda och mycket effekt och ström är en bra början.
Spelat 137.7db med en enkel 12" bas och billigt steg.

jag spelade 143.7db med 2st 12" och ett steg på 2x25watt ;-)

love oldscool cheater amp smile

hade ett Lanzar Optidrive 50c      0.25ohm stabilt i stereo 0.5ohm mono ;-)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
VictorNavara
16 maj 2021 · 152 Inlägg

Growe skrev:

mb_pucken skrev:
Rätt och effektiv låda och mycket effekt och ström är en bra början.
Spelat 137.7db med en enkel 12" bas och billigt steg.

jag spelade 143.7db med 2st 12" och ett steg på 2x25watt ;-)

love oldscool cheater amp smile

hade ett Lanzar Optidrive 50c      0.25ohm stabilt i stereo 0.5ohm mono ;-)

woooooooow det ärr fan bra. På 25 rms ? det är sjukt ju. Är du bra på att spela högt med middbas och diskant? Har du några tips om hur jag kan spela 130+ db?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 maj 2021 · 13 673 Inlägg

VictorNavara skrev:

Growe skrev:

mb_pucken skrev:
Rätt och effektiv låda och mycket effekt och ström är en bra början.
Spelat 137.7db med en enkel 12" bas och billigt steg.

jag spelade 143.7db med 2st 12" och ett steg på 2x25watt ;-)

love oldscool cheater amp smile

hade ett Lanzar Optidrive 50c      0.25ohm stabilt i stereo 0.5ohm mono ;-)

woooooooow det ärr fan bra. På 25 rms ? det är sjukt ju. Är du bra på att spela högt med middbas och diskant? Har du några tips om hur jag kan spela 130+ db?

det är en sanning med modifikation   steget var märkt med 2x25watt men gav 800watt vid 1ohm om jag inte minns fel.. 

men det spelade bra som fan... men det kostade 16.000kr på bilradiolagret på den tiden (brl idag)


framsystem har jag föredragit dls   men dom spelar ju för öronen inte för irreterade grannar och boende där man spelar.

men antar att du tittar på dagens skräp som säljs där man ska spela så högt och skråligt man bara kan.    men börja med att hitta mellanregister som åtminstånde klarar att spela 80hz istället för skräpet alla bilstereo affärer säljer som säljer 8" som inte klarar att spela lägre än 120hz  det är ju iaf en början.   för det är det stora problemet jag sätt att allt som säljs i dag är högtalare som spelar från som lägst 100hz oftast 120hz  och det är ju ganska dålig midbas då en sub spelar till 80hz normalt sätt så då har man en dö punkt mellan 80hz och 120hz där inte högtalarna spelar..  vilket enligt mig är det absolut viktigaset delen att det spelar bra. 

mitt tips är att inte göra som alla andra utan gör att det låter bra i bilen när dörrarna skuffen och allt sånt är stängt         för bra ljud så är jag totalt förälskad i dls up5i  men skulle gå upp till up6i    men det låter bra inte högst. 

men ska det låta högst är det något ommärkt pa skräp man ska köpa tyvärr.   för man har inte råd att montera 3-4st dls up6i eller något annat märke av bättre kvalite för dom kostar ju 4-6k paret.. sen ett slutsteg på det.        sen ska du INTE välja ett digitalt slutsteg till ett framsystem utan det ska vara ett klass a eller ab.

Senast redigerat av Growe (16 maj 2021)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
VictorNavara
16 maj 2021 · 152 Inlägg

Growe skrev:

VictorNavara skrev:

Growe skrev:

jag spelade 143.7db med 2st 12" och ett steg på 2x25watt ;-)

love oldscool cheater amp smile

hade ett Lanzar Optidrive 50c      0.25ohm stabilt i stereo 0.5ohm mono ;-)

woooooooow det ärr fan bra. På 25 rms ? det är sjukt ju. Är du bra på att spela högt med middbas och diskant? Har du några tips om hur jag kan spela 130+ db?

det är en sanning med modifikation   steget var märkt med 2x25watt men gav 800watt vid 1ohm om jag inte minns fel.. 

men det spelade bra som fan... men det kostade 16.000kr på bilradiolagret på den tiden (brl idag)


framsystem har jag föredragit dls   men dom spelar ju för öronen inte för irreterade grannar och boende där man spelar.

men antar att du tittar på dagens skräp som säljs där man ska spela så högt och skråligt man bara kan.    men börja med att hitta mellanregister som åtminstånde klarar att spela 80hz istället för skräpet alla bilstereo affärer säljer som säljer 8" som inte klarar att spela lägre än 120hz  det är ju iaf en början.   för det är det stora problemet jag sätt att allt som säljs i dag är högtalare som spelar från som lägst 100hz oftast 120hz  och det är ju ganska dålig midbas då en sub spelar till 80hz normalt sätt så då har man en dö punkt mellan 80hz och 120hz där inte högtalarna spelar..  vilket enligt mig är det absolut viktigaset delen att det spelar bra. 

mitt tips är att inte göra som alla andra utan gör att det låter bra i bilen när dörrarna skuffen och allt sånt är stängt         för bra ljud så är jag totalt förälskad i dls up5i  men skulle gå upp till up6i    men det låter bra inte högst. 

men ska det låta högst är det något ommärkt pa skräp man ska köpa tyvärr.   för man har inte råd att montera 3-4st dls up6i eller något annat märke av bättre kvalite för dom kostar ju 4-6k paret.. sen ett slutsteg på det.        sen ska du INTE välja ett digitalt slutsteg till ett framsystem utan det ska vara ett klass a eller ab.

tyvär så tittar jag och har köpt dagens skräp. Köpte ett par gas 6.5 middar med delningsfilter och horn. Satte det på ett gammalt slutsteg på 100rms i 2 kanaler vilket är alldeles för klent men det var en bra början. Men mitt mål är faktiskt att spela ut eller bra ljud i bilen är såklart ett mål MEN att spela ut vorre lika kul. Hur högt går det att spela med en budget på 5-6 tusen. Vore kul att spela högt men vet inte riktigt hur jag ska gå till väga med att bygga dörrsiddor och hur många middar man ska ha etc

jaka54
16 maj 2021 · 5 680 Inlägg

Hej!
??? och var ska du spela högt???Ensam ute i skogen!? Jävligt jobbigt för andra trafikanter att höra dunka dunka  som man inte har bett om att höra.

VictorNavara
17 maj 2021 · 152 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
??? och var ska du spela högt???Ensam ute i skogen!? Jävligt jobbigt för andra trafikanter att höra dunka dunka  som man inte har bett om att höra.

Oj mister gnäll gubbe. Jag fattar att fu stör fig på folk Don sylt med sitt billjud men nu råkat jag bo mitt i en stor skog och vill spela bra i bilen

jaka54
17 maj 2021 · 5 680 Inlägg

Hej!
Kan inte fatta att det finns folk som vill störa andra!?

Cuefa Ain't no place like home...
17 maj 2021 · 4 628 Inlägg

Min käre Jaka, du borde vara gammal nog att bara låta det här passera dig förbi och inte bry dig... folk kommer alltid göra som dom vill oavsett vad vi "gubbar" tycker... 😎

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
jaka54
17 maj 2021 · 5 680 Inlägg

Hej!
Du har rätt ! Men ibland blir man lite irriterad på såna som inte fattar att de stör andra.

Cuefa Ain't no place like home...
17 maj 2021 · 4 628 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Du har rätt ! Men ibland blir man lite irriterad på såna som inte fattar att de stör andra.

Ja det kan jag förstå, jag är likadan.
Men man får hålla tand för tunga o försöka komma igenom dagen ändå 😊
Epa-generationen (vilket jag antar att TS hör till med tanke på användarnamnet) tycker det är skoj med dunka-dunka, och man får bara hoppas att de spelar för sig själva eller på en allmän plats där de inte stör!

@trådskaparen: Tänk på att så höga volymer i en liten kupé (Navaran är inte så stor som man kan tro) skadar din hörsel permanent.
Det kanske är ballt en stund men med konstant tinnitus kommer resten av livet bli något mindre trevligt.
Bara en omtänksam reminder att hörsel är något man föds med, det som förstörs kan inte byggas upp smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Bassiehof
17 maj 2021 · 1 777 Inlägg

Varför bry sig om middar? Det enda som hörs när marodörerna rullar förbi är bas!

nitrousblu3_rs
17 maj 2021 · 262 Inlägg

VictorNavara skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
??? och var ska du spela högt???Ensam ute i skogen!? Jävligt jobbigt för andra trafikanter att höra dunka dunka  som man inte har bett om att höra.

Oj mister gnäll gubbe. Jag fattar att fu stör fig på folk Don sylt med sitt billjud men nu råkat jag bo mitt i en stor skog och vill spela bra i bilen

Jag föreslår att du frågar på något annat forum om du vill ha vettiga svar. Här finns mest gnälliga 50+are.

VictorNavara
17 maj 2021 · 152 Inlägg

Cuefa skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Du har rätt ! Men ibland blir man lite irriterad på såna som inte fattar att de stör andra.

Ja det kan jag förstå, jag är likadan.
Men man får hålla tand för tunga o försöka komma igenom dagen ändå 😊
Epa-generationen (vilket jag antar att TS hör till med tanke på användarnamnet) tycker det är skoj med dunka-dunka, och man får bara hoppas att de spelar för sig själva eller på en allmän plats där de inte stör!

@trådskaparen: Tänk på att så höga volymer i en liten kupé (Navaran är inte så stor som man kan tro) skadar din hörsel permanent.
Det kanske är ballt en stund men med konstant tinnitus kommer resten av livet bli något mindre trevligt.
Bara en omtänksam reminder att hörsel är något man föds med, det som förstörs kan inte byggas upp smile

Tack för att du försvara mig. Lite trött på folk som alltid gnäller! Men ja jag vet att man kan bli hörselskadade med tinnitus etc. Jag vet och mening är att kunna spela på en parkering på en allmän plats då.

Bassiehof
17 maj 2021 · 1 777 Inlägg

Klints skrev:

VictorNavara skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
??? och var ska du spela högt???Ensam ute i skogen!? Jävligt jobbigt för andra trafikanter att höra dunka dunka  som man inte har bett om att höra.

Oj mister gnäll gubbe. Jag fattar att fu stör fig på folk Don sylt med sitt billjud men nu råkat jag bo mitt i en stor skog och vill spela bra i bilen

Jag föreslår att du frågar på något annat forum om du vill ha vettiga svar. Här finns mest gnälliga 50+are.

Jag har inte fyllt 50, men jag har aldrig förstått det där med att spela högt. Musik ska låta bra, inte SPL!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang