Volvo 2.5D Hög bränsleförbrukning

Danne_1977
3 juni 2021 · 3 292 Inlägg

Jag har lagt märke till att min Volvo S80 2.5D från 1999 med automatlåda börjat dra väldigt mycket diesel.. enligt färddatorn är det 1,2 till 1,4 liter per mil.. tidigare var det 0.75 cirka så det handlar om en fördubbling ungefär, och jag ser att tankmätaren går fort ner på noll jämfört med tidigare.. bilen går inte konstigt eller verkar ha några motorfel som kan orsaka detta..

Vad kan detta bero på ? Rengjorde luftfiltret för en tid sedan, har inte bytt bränslefiltret på ett antal tusen mil dock.. kan det vara det som är orsaken ?

Tacksam för svar..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Krusty88
3 juni 2021 · 36 Inlägg

Inte helt ovanligt att returslangarna mellan spridarna torkat och börjar läcka, ta av plastkåpan över motorn och se om det är blött där, annars är väl enklast att se efter andra läckage och läsa felkoder🙂

Danne_1977
3 juni 2021 · 3 292 Inlägg

Nä jag har inga läckage, jag bytte nyligen några returledningar dessutom, det droppar inget under bilen, eller är blött nånstans, det luktar ingen diesel heller...

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 juni 2021 · 17 478 Inlägg

Rengjorde luftfiltret

Va?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Danne_1977
3 juni 2021 · 3 292 Inlägg

Jag har sportluftfilter som man ska rengöra med jämna mellanrum... det gjorde jag i våras.. så jag lär inte behöva köpa ett nytt eller rengöra igen då det fortfarande ser fint ut.. igensatt luftfilter kan bidra till ökad bränsleförbrukning..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Danne_1977
4 juni 2021 · 3 292 Inlägg

Jag tyckte jag läste nånstans att ett slitet bränslefilter när det kommer till diesel kan göra att dom drar mycket mer... kanske är det fel ?

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
husseman
4 juni 2021 · 1 590 Inlägg

Hmm, slitet dieselfilter??- Filter byter man, o om filtret är igensatt-så lär det knappast göra att bilen får för mkt. bränsle, snarare att den dör. Fast om bilen gått in i halta hem läge, då kan det göra susen att byta filter.

mvh/husse

Danne_1977
5 juni 2021 · 3 292 Inlägg

Med slitet dieselfilter menar jag att det börjar bli dåligt som nästan alla andra saker kan bli på en bil.. ja jag vet inte vad det är för fel men den drar diesel som fan i alla fall... 1.3 till 1.4 ungefär.. tvivlar på att luftfiltret skulle vara problem då jag nyligen rengjort det... ett sportluftfilter är det så det går enkelt att rengöra...

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
husseman
5 juni 2021 · 1 590 Inlägg

Hmm, ett sportluftfilter från Feltema? - det kan lätt göra att motorn inte får luft. O om en oljebrännare inte får luft...då blir det knas.

mvh/husse

Danne_1977
5 juni 2021 · 3 292 Inlägg

Nej det är ett JR filter från BSR...

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Danne_1977
5 juni 2021 · 3 292 Inlägg

Ju mer jag tänker på det så låter det som att den inte får den luften den ska ha faktiskt.. kanske ska köpa ett nytt vanligt filter och sätta o och se vilken skillnad det gör...

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Brådhis * Voff voff *
5 juni 2021 · 10 279 Inlägg

Om bilen drar 1,2-1,3 borde den ryka en hel del. I synnerhet om den har ett igensatt luftfilter eftersom det blir ett rejält överskott på bränsle. Gör den det?

Ett igensatt dieselfilter stryper ju flödet av bränslet, det ökar inte förbrukningen, tvärtom och så blir den slö och stannar.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Nybergrobin
5 juni 2021 · 2 380 Inlägg

Ingen broms som ligger på?  Kolla om fälgarna blir varma under körning.

Däcktryck?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 juni 2021 · 17 478 Inlägg

Nybergrobin skrev:
Ingen broms som ligger på?  Kolla om fälgarna blir varma under körning.

Däcktryck?

Bra idé. En broms som ligger på gör inte speciellt gott för förbrukningen. Har även jag fått erfara ibland.
Men jag tror mer på luftfiltret. En diesel-femma är inte speciellt känslig för snålt med luft, den går fint ändå. Hade det varit en bensinbil så hade nog motorn fått ett frispel och stannat.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Brådhis * Voff voff *
5 juni 2021 · 10 279 Inlägg

Eller en stackars LMM som blivit dränkt i olja från rengörningen av sportluftliftret...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Danne_1977
5 juni 2021 · 3 292 Inlägg

Den ryker inte speciellt.. vid kraftiga gaspådrag kan det komma en svart puff dock.. den rullar väldigt lätt och har ingen broms som ligger på.. luftfiltret är inte dränkt i olja. Om LMM är trasig, kan det göra så den börjar dra orimligt med diesel ?

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 juni 2021 · 17 478 Inlägg

Danne_1977 skrev:
Den ryker inte speciellt.. vid kraftiga gaspådrag kan det komma en svart puff dock.. den rullar väldigt lätt och har ingen broms som ligger på.. luftfiltret är inte dränkt i olja. Om LMM är trasig, kan det göra så den börjar dra orimligt med diesel ?

Ställ bilen på tomgång och dra ur kontakten till LMM. Motorn bör bli lite irriterad några sekunder och sen tända motorlampan.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Brådhis * Voff voff *
5 juni 2021 · 10 279 Inlägg

Danne_1977 skrev:
Den ryker inte speciellt.. vid kraftiga gaspådrag kan det komma en svart puff dock.. den rullar väldigt lätt och har ingen broms som ligger på.. luftfiltret är inte dränkt i olja. Om LMM är trasig, kan det göra så den börjar dra orimligt med diesel ?

Alltså, om den drar 1,4 liter milen så har du ju ett enormt överskott på bränsle (diesel), det borde rimligen ryka som en gammal långtradare från forna östblocket.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Danne_1977
8 juni 2021 · 3 292 Inlägg

Luftfiltret satt helt igen, köpte ett nytt och satte dit och nu verkar det som enligt där man ser förbrukningen drar den ca 0.7-0.8 ungefär..jag vill nog tro att gasresponsen är aningen bättre också.. kanske inbillning men..  jag har kört 10 mil idag men under medelförbrukning står det fortfarande typ 15 liter på 100Km.. vilket det inte borde göra med tanke på att det står nåt annat när man tittar på vad den drar just nu..

En annan sak som förbryllar mig, det verkar som när jag står still och drar iväg utan att gasa speciellt hårt så startar förbrukningen i displayen på 99.9... sen går den sakta neråt allt eftersom jag kommer upp i hastighet... drar den verkligen så mycket när jag kör iväg efter att ha stått still så förstår jag att det blir en del om man stannar en del... har inte för mig att den visat så tidigare. Jag har sällan den funktionen i datorn öppen i displayen men tycker inte den visat att den börjar på 99.9  faktiskt..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Brådhis * Voff voff *
8 juni 2021 · 10 279 Inlägg

Danne_1977 skrev:
Luftfiltret satt helt igen, köpte ett nytt och satte dit och nu verkar det som enligt där man ser förbrukningen drar den ca 0.7-0.8 ungefär..jag vill nog tro att gasresponsen är aningen bättre också.. kanske inbillning men..  jag har kört 10 mil idag men under medelförbrukning står det fortfarande typ 15 liter på 100Km.. vilket det inte borde göra med tanke på att det står nåt annat när man tittar på vad den drar just nu..

En annan sak som förbryllar mig, det verkar som när jag står still och drar iväg utan att gasa speciellt hårt så startar förbrukningen i displayen på 99.9... sen går den sakta neråt allt eftersom jag kommer upp i hastighet... drar den verkligen så mycket när jag kör iväg efter att ha stått still så förstår jag att det blir en del om man stannar en del... har inte för mig att den visat så tidigare. Jag har sällan den funktionen i datorn öppen i displayen men tycker inte den visat att den börjar på 99.9  faktiskt..

Eftersom den säkert i teorin skulle dra 99,9 om du fortsatte att accelerera konstant i 10 mil så kan det ju stämma. Det blir lite abstrakt eftersom den ju visar just momentan förbrukning. På tomgång tex är ju 99,9 inte heller sant eftersom bilen gör 0 km/h och därmed blir förbrukningen per mil oändlig...

Att den visar 1,5 liter milen i snitt beror väl på att du inte nollställt den? Eller?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang