Ford diesel motorer 1,6 tdci - 2,0 tdci

Braap88
6 juni 2021 · 38 Inlägg

Hej!
Hur är det med Ford diesel motorer, 1,6 tdci och 2,0 tdci mellan årsmodell 2007 - 2011 .
Är det kamkedja eller rem ?
Är det intervall byte på partikelfiltret ?
Är det någon additiv eller addblue som  ska fyllas på?
Eller vilka modell har utan på fyllning av dessa vätskor ?

går i köp tankarna på en Mondeo eller en Focus, därav jag har lite funderingar.

Senast redigerat av Braap88 (7 juni 2021)

Niknar
6 juni 2021 · 198 Inlägg

Har haft en focus 1,6 tdci, 109 hkr ,2010 körde ca 15 000 mil. Det som jag råkade ut för var generatorbyte vid ca 10 000 mil och byte av EGR ventil vid ca 12 000 mil. Annars bara däck, har för mig att det var kamkedja? Annars var det byte vid 10 år eller 16 000 mil. Du behöver inte bekymra dig när det gäller partikelfilter, det fylls på någon form av reningsmedel vid varje service, i alla fall om den servas på Fordverkstaden. När det gäller generatorn så är min uppfattning att det är ett vanligt fel mellan 8-12 000 mil.

--------------------------------------------------------------------------------
Att jobba på egen hand - gör ont!
Steff240
7 juni 2021 · 1 018 Inlägg

Jag har en mondeo mk4 2.0 tdci från 2011 och den har kamrem iallafall, bytesintervall hela 20 000 mil eller 10 år.
Enligt min uppfattning är motorerna ganska problemfria.
Automatlådan som sitter i bilar med 2.0 dieslaren är dock ganska servicekrävande för den vill ha oljebyte var 6000 mil, slarv med det renderar snabbt en kass låda vad jag har hört... Går att byta hyfsat enkelt själv om man är noggrann som tur är.

Vanliga fel på mondeo mk4 annars verkar vara att parkeringsvarnaren lägger av, och även att knapparna på ratten börjar glappa eller sluta fungera helt.
Långmilade bilar kan vara rostiga lite här och där roll

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 juni 2021 · 17 483 Inlägg

En kompis som kör korta sträckor köpte (Mot min inrådan) en Mk4 1.6 tdci. Ojojoj!
På besiktningen var samtliga avgasvärden helt åt helv... I övrigt var det ok så när som på en styrled.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Steff240
7 juni 2021 · 1 018 Inlägg

Ja ska man åka korta sträckor enbart finns det nog bättre bilar att satsa på.
Partikelfiltret regenererar sig självt, åtminstone på min bil. Behövs inte åka till verkstad för det. Men det krävs att man åker en längre sträcka så att grejerna blir ordentligt varma och så. En halvtimme brukar räcka för min bil.

Det behövs inte adblue på 2.0an, vet inte hur det är för övriga motorer neutral

xXSammy
7 juni 2021 · 6 571 Inlägg

1.6 tdci i Focus mellan 2009-2011 kan ha additivtank och bytesintervall på partikelfilter beroende på avgaskrav

"Lifetime" på övriga
Mondeo med Euro4 går slangarna sönder till tryckgivaren istället

20.000 mil/10år utom 2007-2008 med AW21 automatlådan som har 10.000 mil istället - Om de inte ändrat kamremsintervallen.
1.6 har 14.000 mil på vissa årsmodeller och 20.000 på andra.. Finns någon med 16.000 också

Endast 2.0 EcoBlue har adblue, om du vill köpa en 2020 modell.

Tittar du på Focus mk3 2011-2012 bör kopplingen vara bytt då tryckplattans lågring brister. Dock är nästintill alla redan åtgärdade utom de som brukar bilen 8 km per månad

De/Dem
granadadr
7 juni 2021 · 7 289 Inlägg

Steff240 skrev:
Jag har en mondeo mk4 2.0 tdci från 2011 och den har kamrem iallafall, bytesintervall hela 20 000 mil eller 10 år.
Enligt min uppfattning är motorerna ganska problemfria.
Automatlådan som sitter i bilar med 2.0 dieslaren är dock ganska servicekrävande för den vill ha oljebyte var 6000 mil, slarv med det renderar snabbt en kass låda vad jag har hört... Går att byta hyfsat enkelt själv om man är noggrann som tur är.

Vanliga fel på mondeo mk4 annars verkar vara att parkeringsvarnaren lägger av, och även att knapparna på ratten börjar glappa eller sluta fungera helt.
Långmilade bilar kan vara rostiga lite här och där roll

knapparna är helt vanlig smuts som man enkelt får bort med komprimerad luft, sen är resten typfel p sensorer är oftast misshandel man skrapar snö mm  och kontakter blir dåliga,, så är enkla fel att laga ex så sitter sensorkablar fram i en egen separat härva som går att byta ut enkelt smile

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Steff240
7 juni 2021 · 1 018 Inlägg

granadadr skrev:

Steff240 skrev:
Jag har en mondeo mk4 2.0 tdci från 2011

knapparna är helt vanlig smuts som man enkelt får bort med komprimerad luft, sen är resten typfel p sensorer är oftast misshandel man skrapar snö mm  och kontakter blir dåliga,, så är enkla fel att laga ex så sitter sensorkablar fram i en egen separat härva som går att byta ut enkelt smile

Jo att rengöra knapparna har jag hört kan hjälpa men på min är det snarare nåt problem inne i rattstången tror jag sad Så fort sambon har lånat bilen och då flyttat ratten blir det problem att få knapparna att reagera. Men flyttar man ratten lite upp/ner och ut/in så brukar det hoppa igång.

Mina parkeringsvarnare är kass men jag har lärt mig att backa utan som tur är cool

xXSammy
7 juni 2021 · 6 571 Inlägg

Släpringen på rattaxeln brukar ge upp
Finns två..ena enheten för ABS och spakarna. Andra för airbag och knappar

De/Dem
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang