Motorlampa lyser efter IMS-byte på Porsche Boxster S

Blorp
17 juni 2021 · 10 Inlägg

Hejsan,

Jag har en Porsche Boxster S (2003) som gått 12 890 mil.

Jag var hos en mycket välrenommérad firma och bytte ut IMS-lagret som en ren försiktighetsåtgärd. De kollade kopplingen i samma veva, konstaterade att den såg ut att vara i alldeles för fint skick för att motivera ett byte, men fixade IMS-lagret. Arbetet tog hela dagen. De provkörde, kollade allt mycket noga och sedan åkte jag de 14 milen hem utan några som helst problem. Stannade hos en kompis och stängde av bilen, och när jag startade den igen så tändes ”Check Engine"-lampan. Jag stängde av, slog på igen. Samma resultat.

Hur stor är chansen att lampan har tänts som en följd av reparationen, och i så fall, vad kan ha skett? Bilen låter som den ska och går alldeles utmärkt. Oljeförbrukningen tycks vara helt normal och temperaturen är helt normal, om det nu spelar någon roll.

Om jag åker till en Porscheverkstad i närheten, kan de då se varför "check engine" lyser via nån OBDII-enhet eller så? Eller måste de plocka isär hela bilen?

xXSammy
17 juni 2021 · 6 569 Inlägg

Eftersom de nyligen utfört en reparation så kan någonting ha hänt eller missats

Men finns även en risk att något annat gått sönder som inte har någonting med reparation att göra

Beror på vilken/vilka felkoder som är registrerade

De/Dem
Blorp
17 juni 2021 · 10 Inlägg

Motorlampan är ett idiotiskt påfund. Det är som om man gick till doktorn och de tog en massa prover och sedan fick man beskedet ”NÅT ÄR FEL!”. Och så var man tvungen att åka till en specifik doktor som kunde koda av den första doktorns diagnos. Och det kan vara allt från cancer till pollenallergi. Men man får inte veta direkt. Det finns en kod som säger vad det handlar om. Man får bara inte veta. Så urbota dumt.

zzr94092
17 juni 2021 · 4 383 Inlägg

Det kan jag inte hålla med om!!

xXSammy
17 juni 2021 · 6 569 Inlägg

Händer dock att läkaren på vårdcentralen säger att dehär ser inte alls bra ut och det är allvarligt
Sen när du träffar specialisten som tycker jaha det där lilla, här får du recept och instruktion

Varningslampor är bra då felkoder finns registrerade och det hjälper en (vettigt) tekniker med vilket område som behöver genomgås istället för att alla system ska gissningsvis kontrolleras

De/Dem
Blorp
18 juni 2021 · 10 Inlägg

Men man kunde väl åtminstone skriva ut vad det är för fel, om nu koden motsvarar ett visst fel?

Blorp
18 juni 2021 · 10 Inlägg

Nu har jag varit och köpt en OBDII-dosa och försökt använda den utan framgång. Kopplade in den och en diod började lysa. Hittade den via wifi med telefonen, men däremot vill inga OBD-appar kännas vid den. "Kan ej få kontakt" typ. Har testat 7 olika. Så det sket sig ju. Givetvis.

Men jag noterade en grej när jag hade tändningen på, som kanske skulle kunna ge en ledtråd kring vad som är fel. Den där oljenivåmätningen som brukar gå på 20 sekunder eller ibland upp till en minut, den börjar nu på ”59 minuter och 59 sekunder” och räknar ned ”Measurement in progress” står det. Men trots att jag väntade 20 minuter så får jag inget värde. Är det här vad som spökar måhända? Kollade oljestickan och det ser ut att finnas exakt rätt mängd olja enligt den. Har även kontrollerat under bilen och ser inga tecken på något omfattande oljeläckage heller.

Skulle man inte kunna tänka sig att det är funktionen för att kontrollera oljenivån som felar, och att det är därför bilen larmar? Nån som har koll på hur det där fungerar i praktiken? Kanske är någon sensor eller nåt skit som har gått sönder?

xXSammy
18 juni 2021 · 6 569 Inlägg

Äldre bilar (Före 2008) brukar använda särskilda kommunikationsprotokoll som billigare diagnosverktyg inte alltid klarar av att läsa ur. Kan även skilja vilket stift som går till respektive styrenhet (innan eu lagen)

Använde mig utav Autel AL319, men endast provat på Ford, Alfa Romeo och SAAB

De/Dem
Lasse62
18 juni 2021 · 292 Inlägg

Alla generiska OBD2 scanners funkar inte med Porsche

Dessa fungerar b.la

https://obd2pros.com/scanners/porsche/

Stortag
18 juni 2021 · 298 Inlägg

Om jag förstått rätt så för att byta IMS lagret så tar man ner växellådan, kopplingen, svänghjulet och tappar ur motoroljan. Om oljenivån efter reparationen var bra enligt stickan är det ju troligtvis inte något annat av det som de gjorde som skulle påverka motorlampan. Enda sättet att vara helt säker är att se vilken felkod som finns lagrad. Enda jag skulle kunna tänka mig är om man behöver nolla något efter att man har bytt oljan, som kan ha orsakat att nivåkontrollen har hängt upp sig. Det kunde ju kanske löna sig att ta av ena batteripolen cirka 15 minuter och se om det löser sig.
OBS! Eventuella lägesinitialiseringar på elhissar, el tak, radiokoder och dylikt kan behövas om man tar av batteripolen.

BMW 525i (1995)
Nissan Leaf (2022)
Larsey
7 juli 2021 · 1 Inlägg

Hej !
Om det inte har löst sig med motorlampan så har jag kanske ett tips som kan hjälpa.
Gjorde imslager byte på min boxster 2001 själv och lyckades dra ur en kontakt till katalysatorn på ena sidan men va bara att trycka tillbaka kablarna i kontakten igen
Kan va något å kolla borde ge felkoder om dessa inte sitter på plats.
Mvh Lasse

Brådhis * Voff voff *
8 juli 2021 · 10 275 Inlägg

Blorp skrev:
Motorlampan är ett idiotiskt påfund. Det är som om man gick till doktorn och de tog en massa prover och sedan fick man beskedet ”NÅT ÄR FEL!”. Och så var man tvungen att åka till en specifik doktor som kunde koda av den första doktorns diagnos. Och det kan vara allt från cancer till pollenallergi. Men man får inte veta direkt. Det finns en kod som säger vad det handlar om. Man får bara inte veta. Så urbota dumt.

Är det inte snarare så att motorlampan motsvarar att du får ont någonstans och då går du till doktorn...?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang