Luftkonditioneringen fungerar ej.

lovealska
18 juni 2021 · 31 Inlägg

luftkonditioneringen(AC) fungerar ej. Man känner bara ljummen luft hela tiden.

När man kollar på AC-kompressorn när man slår igång AC så snurrar den. Då kan man utesluta att man behöver shimsa(kanske inte heter så?) kompressorn? Eller snurrar kompressorn oavsett om det är glapp?

Kan man kolla något annat innan man lämnar in bilen?

Det är en sharan volkswagen 09

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
18 juni 2021 · 14 058 Inlägg

lovealska skrev:
luftkonditioneringen(AC) fungerar ej. Man känner bara ljummen luft hela tiden.

När man kollar på AC-kompressorn när man slår igång AC så snurrar den. Då kan man utesluta att man behöver shimsa(kanske inte heter så?) kompressorn? Eller snurrar kompressorn oavsett om det är glapp?

Kan man kolla något annat innan man lämnar in bilen?

Det är en sharan volkswagen 09

Det kan vara slut på gas/dåligt med gas. Åk till en AC-reparatör så dom kan provtrycka systemet innan det fylls med gas.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
lovealska
18 juni 2021 · 31 Inlägg

Det tråkiga att jag lämnade in bilen förra året(september) för en kontroll av AC. Och då sa dom att allt så OK ut. Därför jag tänkte om det är kompressorn som spökar.
Nu när det är 32 grader ute så vill man knappt sitta i bilen.

Man kanske skulle ha bett dom provtrycka?

Man kan inte kolla själv på något vis om det är dåligt med gas?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 juni 2021 · 17 483 Inlägg

Bilmodell och årtal på denna?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
zzr94092
18 juni 2021 · 4 391 Inlägg

Står i TS första inlägg..

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
18 juni 2021 · 14 058 Inlägg

lovealska skrev:
Det tråkiga att jag lämnade in bilen förra året(september) för en kontroll av AC. Och då sa dom att allt så OK ut. Därför jag tänkte om det är kompressorn som spökar.
Nu när det är 32 grader ute så vill man knappt sitta i bilen.

Man kanske skulle ha bett dom provtrycka?

Man kan inte kolla själv på något vis om det är dåligt med gas?

Det är svårt om man inte har kunskap om hur man gör och man måste ha lite verktyg/instrument.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 juni 2021 · 13 743 Inlägg

säkert skuren kompressor dom där snurrar alltid men kolla i mitten så ska du se att den står stilla sitter en ventil som öppnar då och då på vintern för att kompressorn ska få smörjning men ibland fastnar den och kompressorn skär och slår av en sprint i kompressorn för att skydda den

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 juni 2021 · 17 483 Inlägg

Men kan ju vara värt att kolla trycket i systemet? Eftersom den fungerade i höstas. Verkstad. Någon tusenlapp.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Lasse62
18 juni 2021 · 292 Inlägg

Skillnaden mellan de äldre kompressorerna med magnetkoppling (som kunde shimsas) och dessa är att den här snurrar hela tiden om nu inte den har skurit vilket är lätt att se.
Skyddet är till för att remmen inte ska slitas av om remhjulet plötsligt stannar.
Men..väldigt vanligt är att den reglerventil som ersätter magnetkopplingen har fastnat p,ga skit och inte öppnar.
Tipset är att kolla felkoder (syns om trycket är för dåligt) och att kolla livedata i VCDS) för att se om ventilen öppnar.

Enkelt att byta ventil men jävligt svårt att hitta rätt reservdel då det finns ett antal olika kompressorer och ventilerna skiljer även till kompressorer med samma VAG nummer.

Bytte fyra sådana i fjol sommar.

Tänk på att verkstäderna vill byta kompressor komplett även om det inte behövs.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang