8486
Sök

Köpråd: RS3 vs M3 vs C43

3 Inlägg
4 juli 2021
Trådstartare
Hej

Funderar på att köpa någon av ovannämnda bilar årsmodell 2016+ de är ju ganska vitt skilda bilar men jag har inga särskilda krav mer än att det ska vara en driftsäker vardagsbil av roligare modell än den Audi A4 2.0TDI 2016 jag har idag som förövrigt har varit helt felfri de 16 tusen milen jag ägt den så huvudet säger att en låg milad RS3 2018-2020 är det rätta valet men även fast jag aldrig har kört en RS3 så känns det som att man vet precis vad man får då  inom familjen har vi nästan enbart ägt Audi bilar de senaste 20 åren men samtidigt är det en trygghet också särskilt när man får den magiska 5-cylindriga motorn och en växellåda som tål en hel del stryk. Det är också helt klart den bilen där utbudet är allra bäst.. kollar jag min bevakningslista på Blocket är minst 2/3 RS3 av dessa bilarna.

När det kommer till BMW:n så.. är jag egentligen inget jätte stort fan av BMW men M3:an är ett undantag den ser fantastisk ut och vad jag läst mig till verkar vara en riktigt bra bil somliga verkar dock ogilla ljudet från S55 motorn och tycker att den är allmänt "själlös" mot tidigare E9X generationen.. men kommer man från diverse diesel Audis som jag så är nog det mesta ett uppbyte i denna klassen och M4:an jag kört vid ett par tillfällen har gett mig lite mersmak för F8X generationen ändå. Dock känns det nästan omöjligt att hitta en M3 med rätt spec i mitt fall.. ej vit, ej keramiska bromsar, ej en dyr jubileumsmodell, ej modifierad/trimmad.. och detta är ju ytterst personligt men uppmärksamheten man får i åtminstone den M4:an jag kört är lite för mycket visserligen är det Yas Marina blå eller vad färgen heter sen förmodar jag att det raspiga ljudet från S55 motorn får folk att reagera då trivs jag bättre med att ha en för vanligt folk en tråkig A3 med lite större utblås så att säga men det kanske visar sig vid en provkörning att M3:an ändå är så pass mycket roligare att man inte kan hålla sig ifrån den..

Mercan har jag inte så mycket att säga om.. har nästan 0 erfarenhet av Mercedes öht liksom är det en driftsäker motor/växellåda i C43? Håller interiören
sig bra efter ett par tusen mil? Är det som vissa säger "inte en äkta AMG" så man kan inte förvänta sig allt för mycket av den? En fördel är ju annars att den kommer som coupé, kombi och sedan så är det bara en bra spec är nog samtliga bra kandidater beroende på hur den känns att köra. Och folkskygg som man är, är kanske denna t.o.m ännu lite mer low key än RS3.

Som ni kanske förstår bor jag långt ifrån en storstad där dessa bilar oftast annonseras ut så hade gärna velat få lite input från andra innan man sätter sig och kör X antal timmar. Tack på förhand.

6 256 Inlägg
4 juli 2021
Om man ser till det tekniska så är M3 bakhjulsdriven och manuell, medan de övriga är fyrhjulsdrivna och mercan dessutom bara med automat. Det skulle avgöra valet för min del, men jag vet att många andra inte bryr sig om sånt.

3 Inlägg
4 juli 2021
Trådstartare
Utmarks-Loke skrev:
Om man ser till det tekniska så är M3 bakhjulsdriven och manuell, medan de övriga är fyrhjulsdrivna och mercan dessutom bara med automat. Det skulle avgöra valet för min del, men jag vet att många andra inte bryr sig om sånt.

Den manuella i M3 är dock värdelös.. DCT is the way

Sök