Missljud från kopplingen?

johanbrolin
5 juli 2021 · 108 Inlägg

Hej Garaget,

Jag har ett missljud från kopplingen. Förra ägaren sa att det är urtrampningslagret men efter lite google är jag inte helt övertygad.

Det är ett vinande ljud som enbart uppkommer när jag INTE trycker ner kopplingen. Lätt vinande på tomgång, högre vinande om jag varvar till. Även högre vinande när jag kör bilen, Jag upplever ljudet högre i de lägre växlarna men det kan vara att vägljudet tar över i högre hastigheter.

Bilen det gäller är en volvo 944 -91 Med m52b25 och getrag 250 låda från bmw e46 323 (årsmodell okänd).

All input uppskattas! smile

Stora fötter - Stora skor
Utmarks-Loke
5 juli 2021 · 5 841 Inlägg

Kan väl möjligen vara lagret på ingående axeln i lådan, men förmodligen urtrampningslagret

johanbrolin
6 juli 2021 · 108 Inlägg

Tack, jag får prova helt enkelt. har läst runt lite på olika forum och alla säger olika. endel säger ingående axeln, endel urtrampningslager och endel pilotlager. Har beställt hem ett urtrampningslager nu så vi får testa smile

Senast redigerat av johanbrolin (6 juli 2021)

Stora fötter - Stora skor
panda666
6 juli 2021 · 4 250 Inlägg

Är det ljud som låter som skrammel när koppling är helt uppsläppt men försvinner när man trycker ner koppling brukar det vara svänghjul/koppling som måste bytas alltså koppling/urtrampningslager. I ditt fall de vinande ljudet speciellt när du säger att det även låter när du kör låter i mina öron som att lådan är slut. Hade det inte varit något vinnande när du kör skulle ja säga koppling/svänghjul. Hoppas det löser sig.

johanbrolin
7 juli 2021 · 108 Inlägg

Skräcken är att det är lådan. Börjar med urtramp och inspekterar lådan närmare när jag har den nere. Lirar det inte med nya lagret får jag kika en ny låda.
Någon som vet vilka getraglådor som har samma hängd som 250n? ifall man inte hittar en likadan smile

Stora fötter - Stora skor
Utmarks-Loke
7 juli 2021 · 5 841 Inlägg

Jag vet inte vilka lådor som har samma längd, men du borde kunna hitta en likadan. E46 borde finnas gott om slaktade nu, de är lagom gamla för att skrotas upp och försvinna nu.

johanbrolin
9 augusti 2021 · 108 Inlägg

Hej igen, urtrampningslager och olja bytt i lådan utan förbättring. Med lådan på arbetsbänken kunde jag snurra på ingående axel för hand och höra ett skorrande. Dags att byta låda men är nu lite osäker på om det är en 250 jag har.

På vänster sida står nummer: 1221845,9. En googling på detta säger att det är en 250g.
Höger sida står nummer: 220,0,0225,97. En googling på detta säger att det är en 220g

Någon som är bra på Getrag som kan säga mig vilken jag har och vilka andra som har samma längd, hittar 240 lådor som är både närmare mig och billigare men är inte så sugen på att bygga om kardan smile

Tack
Johan

Stora fötter - Stora skor
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang