Svarta plastdetaljer blir vita Kia Xceed

Brådhis * Voff voff *
15 november 2021 · 10 277 Inlägg

Det kommer definitivt inte från avfettning. Utan handlar till 100% om oförsiktigt användande av vax/polermedel.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
jaka54
15 november 2021 · 5 719 Inlägg

Det ser ju onekligen ut som vaxrester! Har du tvättat bilen för hand ordentligt? Finns det vita på plasten kvar då?

Vuxendagis
16 november 2021 · 17 Inlägg

jaka54 skrev:
Det ser ju onekligen ut som vaxrester! Har du tvättat bilen för hand ordentligt? Finns det vita på plasten kvar då?

Tack för svar till dig och Brådhis!

Jag har tvättat bilen med högtryckstvätt två ggr. Sista gången hade jag även schampo. När jag gnuggat med finger, papper osv på enklaste sätt har det inte gått bort. (vet att det inte är en adekvat tvätt smile )
Hur menar du att jag skulle tvätta den mer? Gnugga med medel och svamp?

Vad händer om jag faktiskt får bort det? Är plastdetaljerna oskadade då eller är det helt enkelt så att levnadslängden betydligt har förkortats/försämrats? Jag blir så klart glad om jag får bort det, UTAN att det då finns en skada kvar.

Jag vill liksom inte putsa hela bilen runt om i flera timmar, pga deras fummel OM det ändå inte kommer hjälpa. Alltså att alla plastdetaljer runt om är att anses som skadade.

Har även varit i kontakt med en jurist och pratat konsumentköplagen 20a där detta ärende skulle kunna gå in. Jag tror jag har ett bra case...

mvh

Brådhis * Voff voff *
16 november 2021 · 10 277 Inlägg

Vuxendagis skrev:

jaka54 skrev:
Det ser ju onekligen ut som vaxrester! Har du tvättat bilen för hand ordentligt? Finns det vita på plasten kvar då?

Tack för svar till dig och Brådhis!

Jag har tvättat bilen med högtryckstvätt två ggr. Sista gången hade jag även schampo. När jag gnuggat med finger, papper osv på enklaste sätt har det inte gått bort. (vet att det inte är en adekvat tvätt smile )
Hur menar du att jag skulle tvätta den mer? Gnugga med medel och svamp?

Vad händer om jag faktiskt får bort det? Är plastdetaljerna oskadade då eller är det helt enkelt så att levnadslängden betydligt har förkortats/försämrats? Jag blir så klart glad om jag får bort det, UTAN att det då finns en skada kvar.

Jag vill liksom inte putsa hela bilen runt om i flera timmar, pga deras fummel OM det ändå inte kommer hjälpa. Alltså att alla plastdetaljer runt om är att anses som skadade.

Har även varit i kontakt med en jurist och pratat konsumentköplagen 20a där detta ärende skulle kunna gå in. Jag tror jag har ett bra case...

mvh

Jag hade provat att göra en grundlig tvätt med ett bra biltvättmedel och svamp/tvätthandske. Men det är bara om du vill slippa bråka med dom...

För annars ska dom lösa problemet. En bra rekondare borde också kunna lösa problemet. Men då ska det vara en BRA. Inte en sådan som döljer problemet med typ "däckglans"...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Svenska_bil
16 november 2021 · 218 Inlägg

Att du skulle använt avfettning efter 10 dagar är inte befängt som du skriver utan något som nog kan anses vara inte helt ovanligt.

Men oavsett, det är poler/vaxrester.
Vem hävdade att det kom från avfettning?
Personalen i servicedisken? Säljaren? Verkstadschefen?

Ta det en vända till med någon högre upp i rangordningen än sist.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang