3659
Sök

Motorn hoppar över något slag - i bland - Citroen ZX 1,8i (Peugeot 306 - 1,8i)

19 Inlägg
30 oktober 2021
Trådstartare
#1
Hej!
Har en Citroen Aura 1,8i -95 (samma motor/system kan finnas i en Peugeot)

Den går normalt bra, men ibland (inte vid gaspådrag) utan när "det rullar på" eller låga varv, så kan den "dö" ett kort ögonblick (motorn "hackar till").
Sedan kan det gå ett antal mil innan nästa gång.  (eller så kan det inträffa nästa km)
Tidigare i veckan inträffade det 1 ggn på ca 14mil, idag inträffade det 1ggn på 3mil...

Luft / bränsle / olja och filter samt tändstift är bytta.
Var kan man börja felsöka?

6 252 Inlägg
30 oktober 2021
#2
Jag gissar att det är tändningsrelaterat. Fördelarlock, rotor, tändkablar eller tändspolar, vad som nu finns på de motorerna

19 Inlägg
31 oktober 2021
Trådstartare
#3
Inget fördelar lock eller rotor finns.
(tändkablage och tändspole finns)

Varför inte insprutning?
Idé hur man kan testa?

3 827 Inlägg
31 oktober 2021
#4
Hur mycket hackar den till?

En misständning vid ett tillfälle på en cylinder hör man på motorn/ känner i bilen.

Sådana enstaka misständningar är nästan uteslutande tändningen som missar, medan mera tvekande, och "orolig gång" utan att "puffa" oftast är bränsle/luft problem.

Kortfattat genrellt:
Snabba/korta ryck = tändning.

Men det är naturligtvis inte så svart och vitt i verkligheten, utan mera pekpinne/rättesnöre.

Ett skolexempel på överslag/tändningsmiss är:
Varm motor, låga varv och gaspådrag så rycker den. Kan vara flera ggr i rad.
"Ööööö,p,ööööööö,p,öööööö......"
Senast redigerat av Mossan1 (31 oktober 2021)

19 Inlägg
31 oktober 2021
Trådstartare
#5
Mossan1 skrev:
Hur mycket hackar den till?

Ett "kort" hack, sedan inga problem. (har ännu inte återkommit flera ggr efter varandra)
Om det gäller en cylinder eller fler samtidigt - Svårt att avgöra.
Känns tydligare vid låga varv. (suger till en "halv sekund" - men känns mer)
Nu senast var det tydligare med lite bränsle i tanken (men det kanske var kanske att man funderade om bränslet skulle ta slut innan macken...)
Har aldrig upplevt detta vid gaspådrag (men gaspådrag inträffar endast kortare sträckor...)
Har aldrig lyckats återskapa hacket på "beställning".

Mossan1 skrev:
... En misständning vid ett tillfälle på en cylinder hör man på motorn/ känner i bilen.
Sådana enstaka misständningar är nästan uteslutande tändningen som missar, medan mera tvekande, och "orolig gång" utan att "puffa" oftast är bränsle/luft problem ...

Intressant "tumregel"!
Ingen orolig tomgång.

Vad jag vet .:
- Har den aldrig "hackat till" på tomgång.
- Har det aldrig inträffat flera ggr i rad.
- Aldrig inträffat när motorn är kall (men den blir ganska fort varm..)

- Ett "hack" sedan kan det gå många mil innan nästa...

6 252 Inlägg
31 oktober 2021
#6
I detta läge skulle jag byta tändkablarna eftersom de antagligen är billiga och ändå måste bytas några gånger under en bils livstid. Sedan skulle jag granska tändspolen efter skador. Det kan tex. vara sprickor i plasten eller sot. Om du kan få felet att uppstå när bilen står still, så kolla när det är mörkt om du kan se gnista någonstans där den inte skall vara. För jag tror att gnistan sticker iväg någon annanstans ibland, än till tändstiftet.

6 700 Inlägg
31 oktober 2021
#7
Kör du med E10 eller 98?

De/Dem

19 Inlägg
3 november 2021
Trådstartare
#8
E85 (uteslutande)
Ska se om jag lyckas läsa några felkoder i morgon.
Igår gick motorn inte alls bra redan från början (fick 3st motorstopp de första 300 metrarna)
(Fick ta en annan bil.)
Återkommer....

4 239 Inlägg
4 november 2021
#9
Om den körs på E85 okonverterat så går den ovanligt bra, prova att spetsa till bränslet med några helrör med Bensin så går den ännu bättre
smile

Det är svårt att göra ett kap när man köper en Renault

3 827 Inlägg
5 november 2021
#10
Aha, kör den på bränsle den inte är mappad för, så kan "vad som helst" hända.

Visst majoriteten av alla bensinmotorer "går" på E85. Men utan mappningen går den inte optimalt. Vissa bättre än andra.  Äldre system som "inte fattar något" går nog bättre faktiskt. Generellt.

Det är inte bara hårdvara som slangar och annat som är annorlunda på etanolfordon.

19 Inlägg
7 november 2021
Trådstartare
#11
Fel av mig...
Det ska  inte vara "Etanol" utan 95 oktan (E10 - verkar den heta...)
Ursäkta...
__________________________
Lyckades inte avläsa felkoderna (ännu)
Men när bilen startades denna gång, gick den helt felfritt...

Idén just nu är att gå igenom tändkablarna.
Går de att kolla mer än möjligen motståndsmäta? (de ska väl ha ungefär samma motstånd?)
Samt "hålen" där tändstiften sitter...
Senast redigerat av Albireo (7 november 2021)

4 239 Inlägg
7 november 2021
#12
man kan mäta en kabel  i taget, ca 5-10Kohm för varje kabel är en bra riktpunkt, lägg fingrarna på tändspolen/arna för att känna om den/dom blir onormalt varm/a

Det är svårt att göra ett kap när man köper en Renault

6 700 Inlägg
8 november 2021
#13
Om tändningen verkar bra så prova tanka 98

De/Dem

4 239 Inlägg
8 november 2021
#14
En liten sup ska den nog klara

Det är svårt att göra ett kap när man köper en Renault

3 827 Inlägg
8 november 2021
#15
Tändkablarna brukar ha sprickor där högspänningen "läcker ut".

Sådana hittar man inte med ohm mätning.
Oftast är det på väg ner i stiftbrunnen som det slår över. Kan vara som ett glasfiberrör där med microsprickor.
Lite eltejp på dom kan göra skillnad, och i så fall är det kabelbyte som inte är bortkastade pengar.

19 Inlägg
8 november 2021
Trådstartare
#16
Idag lossades tändstiften och tändkablarna rengjordes.
Ett tändstift hade följande utseende .: (svårt att ta en bild med rättvis färg)
https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235348/235348-d91b776a0ea50996e60b2170ec0f8e2b.jpg

Elektroden på alla tändstift såg ut ungefär som ovanstående.
Tycker att det ser normalt ut. (eller har jag fel?)

Men det är två saker som jag funderar över.
- Tändhattarna som ska hålla tätt över tändstiften går inte riktigt att trycka ned helt (fattas 3-4mm?)
Är dessa tändstift längre?
Ska det vara så? (hade förväntat mig att dessa skulle gå att trycka ned helt.)

- De två stiften i mitten fanns smuts/lite rostfärgad torkad fukt  (som gick att torka bort)
Var kommer smutsen / "rosten" från?
Kan detta med smuts och rost ha med hattarna att göra?
Har tändstiften blivit längre?

(Har inte kvar de gamla stiften)
____________________________________________

Har bara testat en kort sträcka och den startar bra - inga problem med "hack"..


Sök