Lambdasond motorstyrning Volvo 940ltt

FilipStenmark
18 november 2021 · 70 Inlägg

Har lambdasonden något att göra med motorstyrningen. Dvs drar jag ut den ska den bete sig annorlunda eller inte?
Mina polare har sagt ena eller andra så jag är lite förvirrad.
Ställer frågan för när jag drar ur lambdan beter bilen sig likadant plus lyser inte lambdalampan, men drar jag ur lmm så lyser lampan och så beter sig bilen annorlunda.
Det är ju definitivt något fel med lambdans signal iaf med tanke på att lampan inte lyser när jag drar ur lambdan. Men som sagt, ska det spela någon roll för motorstyrningen?
Kanske värt att lägga till att bilen går inte bra alls. Men med hellyset, fläkt bakrutevärmare mm går den bättre hmm
Plus så hoppar varvräknaren utan hellyset och de, men med det på hoppar den inget alls.
Tack på förhand för svar, är helt kluven!

Steff240
18 november 2021 · 1 029 Inlägg

Lambdasonden är i allra högsta grad inblandad i motorstyrningen. Drar du ur kontakten till lambdasonden så ska motorlampan tändas mig veterligt...

Senast redigerat av Steff240 (18 november 2021)

FilipStenmark
19 november 2021 · 70 Inlägg

Steff240 skrev:
Lambdasonden är i allra högsta grad inblandad i motorstyrningen. Drar du ur kontakten till lambdasonden så ska motorlampan tändas mig veterligt...

Okej tack!
Ja ellerhur ska lambdalampan tändas. Frågan är bara varför den inte gör det. Lambdan är utbytt så den är det inte, så de måste väl vara antingen från kontakten till boxen eller boxen till lampan?

Steff240
19 november 2021 · 1 029 Inlägg

Om jag förstått det rätt ska lampan tändas när motorstyrboxen inte längre klarar av att hålla bränsle/luft blandningen inom vissa referensvärden eller hur man ska säga.

Lambdasondens uppgift är att känna av avgaserna om motorn går för fett eller magert, och då berätta för styrboxen hur den ska ändra blandningen.
Styrboxen kan dock inte ändra blandningen hur mycket som helst, så om det inte räcker till för att göra lambdasonden nöjd så ska lampan tändas för att berätta att något är tokigt.

Du kan ha kabelbrott på sladden till lampan, men jag tycker det verkar osannolikt iom att den tänds när du kopplar ur lmm.
Mera troligt är nog nåt fel i boxen isåfall.

Du verkar ju ha lite spännande fel med elen i övrigt också, det är nästan så att jag börjar misstänka jordfel...

FilipStenmark
19 november 2021 · 70 Inlägg

Steff240 skrev:
Om jag förstått det rätt ska lampan tändas när motorstyrboxen inte längre klarar av att hålla bränsle/luft blandningen inom vissa referensvärden eller hur man ska säga.

Lambdasondens uppgift är att känna av avgaserna om motorn går för fett eller magert, och då berätta för styrboxen hur den ska ändra blandningen.
Styrboxen kan dock inte ändra blandningen hur mycket som helst, så om det inte räcker till för att göra lambdasonden nöjd så ska lampan tändas för att berätta att något är tokigt.

Du kan ha kabelbrott på sladden till lampan, men jag tycker det verkar osannolikt iom att den tänds när du kopplar ur lmm.
Mera troligt är nog nåt fel i boxen isåfall.

Du verkar ju ha lite spännande fel med elen i övrigt också, det är nästan så att jag börjar misstänka jordfel...

Har också tänkt mig jordfel. Kollat på alla jordar jag vet om och rengjort utan framgång. Så kan väl vara att en eller flera sladdar nött mot karossen och jordat sig på så sätt

Senast redigerat av FilipStenmark (19 november 2021)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang