Turbokonvertering Vw vento 1.8l 1995

Jag ville turbokonvertera en bil, ja varför inte? För att det är fränt! Just vad för bil spelade egentligen ingen roll. Jag ville ha en gammal bil utan massa krånglig elektronik, som även har gott om utrymme under huven. Då blev det en Volkswagen vento 1995 års modell. Perfekt bil att sätta en turbo på. Denna bil var i bra skick och den hade gått 9000 mil när jag köpte denna 2021. Denna bil har en centralinsprut i förgasaren vilket gör denna bil fullt möjlig att köra med turbo. Turbon blir en td04h13c ( tror det är 940 turbo? ) ,då jag hade denna hemma på hyllan
  • 29 Följare
  • 15 120 Visningar
  • Uppdaterades senast 14 november
Turbotokig
21 januari · 51 Inlägg

amazinjoey skrev:
Ett tips, T5 konvertera styrsystemet så blir det lätt att trimma och styra allt smile

Hmm hur fungerar det?  Jag ska läsa på lite om det! Själva idén här e ju egentligen att "bonnatrimma"   men men;).

Berglund_89
21 januari · 1 407 Inlägg

Coolt projekt! Dock fattar jag inte varför du inte bara tog en färdig AWT-motor lol

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
Volvo V70ll 2.5FT "Roland" (2011)
Turbotokig
22 januari · 51 Inlägg

Kör även med dubbla topplockspackningar för att sänka kompressionsförhållandet. Original är 10:1. Med dubbla är den nu ungefär 8,7:1.

Turbotokig
22 januari · 51 Inlägg

Berglund_89 skrev:
Coolt projekt! Dock fattar jag inte varför du inte bara tog en färdig AWT-motor lol

Då får jag ju en jätte fin motor över som tar plats, lite roligare också att göra något unikt . Har inte sett många som har satt en turbo på en sån här motor;).

amazinjoey
23 januari · 1 112 Inlägg

Turbotokig skrev:

amazinjoey skrev:
Ett tips, T5 konvertera styrsystemet så blir det lätt att trimma och styra allt smile

Hmm hur fungerar det?  Jag ska läsa på lite om det! Själva idén här e ju egentligen att "bonnatrimma"   men men;).

Saab T5 ECUn är mer eller mindre öppen, så egentligen är de skapa en härva som passar och hitta ett sätt att koppla coils från tändkasseten smile  Nog lättaste ECUn att lära sig trimma på

Turbotokig
5 februari · 51 Inlägg

Slutresultatet av kallstartsventilerna. Här ser man alla reläer och tryckbrytare som styr när kallstartsventilerna ska öppna.
just nu har jag ställt in tryckbrytarna såhär:

sprut 1 öppnar vid 0.15 bar
sprut 2 öppnar vid 0.2 bar
sprut 3 öppnar vid 0.3 bar
sprut 4 och 5 öppnar vid 0.45 bar

Detta är förstås bara en grundinställning till en början, Har provkört och det märks tydligt vid 0.15bar att bilen får mer soppa av spridare nr 1. Jag ska försöka justera så den redan kickas in vid 0.01 bar. Men dessa tryckbrytare är väldigt känsliga och 0.15 bar var ungefär det lägsta jag kunde ställa in.


https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241690/241690-56bc385e11b6194b6a8fc20b1a3a1b52.jpg

Här ser man slangen som kommer från insuget
https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241690/241690-8a72bf41d1aacfd3cba2fb1778ab3c94.jpg

Mööe kablar. De färgade smala trådarna ska gå till 5 stycken lampor i kupen, för att kunna övervaka när spridarna kickar in.
https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241690/241690-8025990b5099e7b77766a5e25599a8f4.jpg

Turbotokig
29 mars · 51 Inlägg

Har köpt mig en bränsletrycksregulator som jag ska koppla in till mina extra spridare, nu kör jag ju mina extrasprut med original BTR vilket bara är typ 1 bar vilket är lite lågt. Kommer även bli en ny bränslepump enbart till mina extra spridare. Bilder kommer snart.

amazinjoey
29 mars · 1 112 Inlägg

Nu kommer jag med ännu en Saab rekommendation, men få tag på Saab 9-5 bruna spridare, de är 365cc å du kan säkert få tag på 4st gratis eller nästintill!

Turbotokig
3 april · 51 Inlägg

Blev fyra hål här för lite mer kylning, och för att det ska se coolt ut.

https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241690/241690-bd76013bc59bc25da744a259841255d5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241690/241690-85a4b7c5df8aa2552da0ff659ff0730b.jpg

Senast redigerat av Turbotokig (17 oktober )

Turbotokig
3 april · 51 Inlägg

amazinjoey skrev:
Nu kommer jag med ännu en Saab rekommendation, men få tag på Saab 9-5 bruna spridare, de är 365cc å du kan säkert få tag på 4st gratis eller nästintill!

Tack ska ha det i åtanke, planen är att jag ska köra med mina extra spridare jag har nu tills de inte räcker till mer.

Senast redigerat av Turbotokig (3 april )

Turbotokig
25 april · 51 Inlägg

Ny bränslepump, filter och bränsletryckregulator till tillskottsystemet

https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241690/241690-be6a82dac3f6d881270ae8baf6bcf91c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241690/241690-7af04864af44af412997cf619ee48cec.jpg


Dioder för att indikera vid vilket laddtryck som varje spridare hoppar igång.
https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241690/241690-873e6b3b27dff10b52b71a964a5f1800.jpg

Oljetrycksmätare
https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241690/241690-7c8130919b9c7f4a69007edebda08cee.jpg



Motoruhuven i dagsläget:

https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241690/241690-fa853fa422fa3ac1576607c79eb930d4.jpg

Jdmboy96
26 april · 220 Inlägg

Vilket monster, 🤩

Mitsubishi Eclipse gs "Mitsunn" (1992)
Audi A3 "Ägget" (1999)
Turbotokig
29 april · 51 Inlägg

Kör nu med 1bars laddtryck, tycker det är riktigt gött drag i bilen! kör med 2.6 bar bränsletryck nu. Måste ta nåra provkörningar och ställa in bränsletrycket där bilen går som bäst.

Turbotokig
29 april · 51 Inlägg

Jdmboy96 skrev:
Vilket monster, 🤩

Inte än.. wink

Turbotokig
6 maj · 51 Inlägg

O dääär brände jag för modligen min första avgasventil big_smile

När bilen gick som bäst och jag skulle ta en provtur med farsgubben så märkte jag att den bara orkade ladda upp till 0.8 bar. Märkte sedan att den gick lite knyckigt på tomgång och ryckte loss tändhatten till cylinder 1, ingen skillnad på motorgången, alltså gick bilen på endast 3 cylindrar.

Mätte sedan kompression på alla cylindrar, 2,3 och 4 var runt 11 bar medans cylinder 1 var endast 5 bar. Troligen bränd avgasventil.

Ska nu luska i om det finns natriumkylda ventiler som passar denna motorn, tipsa gärna.
Ska riva av topplocken nästa helg så får vi se om det bara är en ventil som är kass eller om det är mer som är skrot..

Senast redigerat av Turbotokig (6 maj )

SuperGnaget
9 maj · 563 Inlägg

Gissar på spräckt ringland eller toppackning!

MSCR
Honda CRX "Killer" (1988)
BMW 335I (2011)
Turbotokig
9 maj · 51 Inlägg

Toppen redan på arbetsbänken, tuungt o lyfta ur själv. Men ventilerna ser ju jättefina ut?! Hmmm...


https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241690/241690-d02a630545c6543ef4fda8649c31428b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241690/241690-8f5ae0df00e6c5dc8d2988c2f45fb64c.jpg

ahaa.. där ser man! Undra vad det beror på? Laddade ungefär 1.1 bar. Men vafan ska kolvarna redan börja poffa jag är ju långt ifrån färdigtrimmat! big_smile Har redan beställt ny kolv.

https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241690/241690-df8a3f93704b8f2d1f90b1288daa4eaa.jpg


Denna sitter i insuget för att värma upp luften när det är kallt ute. Passade på att kapa av dem när jag ändå hade topplocket på bordet. Borde göra en hel del på flödet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241690/241690-618c80d266a0423cb71021749000a37c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241690/241690-3c27cd72d69638f972c6b8c09fbfff6f.jpg

Senast redigerat av Turbotokig (9 maj )

SuperGnaget
10 maj · 563 Inlägg

Mm sa ju det hehe. Tyder på antingen riktigt klena kolvar men oftast beror det avgas-mottryck (dåligt flöde i grenrör eller avgassystem eller både och). Kan hjälpa att bara porta grenröret ev smile

MSCR
Honda CRX "Killer" (1988)
BMW 335I (2011)
vEight Baronen
11 maj · 1 346 Inlägg

För dåligt kolvringsgap. Fila upp det på samtliga innan du slår ihop den igen så ska du se att det funkar bättre. När ringarna expanderar har dom ingenstans att ta vägen så då trycker som sönder ringlandet. Med över ett bar i ladd på en standard N/A motor så kommer det som ett brev på posten. 😄

Elbilar kan dra åt helvete.
Turbotokig
11 maj · 51 Inlägg

Tack för bra svar ifrån er! har ju fortfarande orginal katalysator på, den borde bromsa avgaserna en hel del! Det lättaste är ju att rensa ur katalysatorn men då finns ju risk att den inte klarar avgasproven på besiktninen


Har kikat lite på vr6 kolvar ifall det skulle fungera, dom ska ju tåla lite klös antar jag. diametern är samma. Har för mig att vr6 kolven är lite lägre då får jag ju lägre kompressionsförhållande ( vilket jag vill ha) då slipper jag köra med dubbla topplockspackningar.

Senast redigerat av Turbotokig (17 oktober )

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang