Ahrle
26 januari 2022
· 71 Inlägg
Utmarks-Loke skrev:
Ahrle skrev:
Vill tro mig minnas det var denna, eller ytterst snarlik (samma färg, kaross, årgång) https://www.tradera.com/item/521020813
240:n jag tittade på för 12.000:- var en 4vxl 88:a sedan. Fin originalare, lite rost men endast ytligt på mindre delar av skärmkanterna. Köptes senare av bilfirma och listades om för runt 40.000:-. Jag valde att undvika dels i brist på plats och dels för det var en 88:a.
Blocketpriser är en annan del av verkligheten - 530i E39 liknande min t ex, listas normalt mellan 50 och 80.000, medan jag efter 3 veckors hård tvekan slog till för 20.000 (då hade den legat ute länge utan respons).
Förstora bilden på den där traderaannonsen, så ser du att det finns rätt mycket rost i nedersta delen av framskärmen, mot tröskeln. Säkert mera i både trösklar och nederkant dörrarna, om man plockar bort plastskydden. Sedan, på högersidan, har de kört emot något så båda dörrarna förmodligen behöver bytas. Sedan är det rost i bakluckan som behöver svetsas. Så det där tycker jag inte är en "fin" 245. Så för tre gånger denna trådens pristak får man en avställd 245 som behöver svetsas rost på. Så jag tycker nog tyvärr inte 240 är någon billig bruksbil längre
Alltså, vill man ha en bil i nyskick får man köpa antingen en ny bil eller en utställningsbil, och då kostar det betydligt mer än 30.000, kanske t.o.m. mer än 130.000. Jobbets vanskötta tjänstebilar från 2016-2018 har redan en hel del ytrost. Ser inte ut som någon gravrost på 245:an, även om det som du säger, antagligen är värre under trösklarna, med förmodade vattensamlingar och allt vad detta innebär (ett annat försäljningsknep är att "kamouflera" rost med klistermärken eller kromade skärmkanter)
Tack för skarpa ögon dock, tog mest bilen som exempel (var fel pris också, upptäckte att 240:n jag tidigare hittat var vit).
Mvh
Senast redigerat av Ahrle (26 januari 2022)