Volvo S60 2.5T - Min resa!

Min resa med min Volvo S60 2.5T från 2005! Allt ifrån små till stora saker under tiden jag har denna bil! :)
  • 17 Följare
  • 13 375 Visningar
  • Uppdaterades senast 11 september 2022
JRMoto
10 januari 2022 · 60 Inlägg

Tjenare! Tänkte göra en projekt tråd med allt jag gör på min Volvo S60 2.5T! Redan gjort en del på den vilket ni kan se på min sida däremot tänkte jag varför inte ha en tråd för den och visa allt som händer med den. Förtillfället så är det inget stort planerat men mot sommaren har jag stora planer! Så uppdateringarna kanske kommer vara långsamma och inte ofta men bör komma nån gång då och då!

Men här har ni en bild på bilen smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240025/240025-e9ce5b07ee69c0492bc9f11b05f6db4d.jpg

uhlin
10 januari 2022 · 2 829 Inlägg

Ska följas. Riktigt snygg. Gillar svarta bilar när de är rena.... Tyvärr sällan dom är det. Haha.

JRMoto
10 januari 2022 · 60 Inlägg

uhlin skrev:
Ska följas. Riktigt snygg. Gillar svarta bilar när de är rena.... Tyvärr sällan dom är det. Haha.

Ja jag förstår exakt vad du menar! Svårt att ha det konstant rena, speciellt nu på vintern 😅

JRMoto
11 januari 2022 · 60 Inlägg

Tjena tjena! Denna tisdag har jag suttit och funderat på vad för sommar fälgar man ska skaffa och är lite kluven! Har inte tänkt att lägga kopiösa mängder pengar men vill ändå att det ska vara fina!

Har sneglat på 18 tum R-Fälgar som dessa nedan...
https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240025/240025-0a7869c03e7e15f7b78afd9614283b8d.jpg

Tror ni detta är något som kommer passa bilen bättre än det som sitter på bilen nu? Eller har ni något bra förslag? Är lite fundersam på vad som finns för ett bra pris. Funderade ett tag på JR28or i silver till den men helt nya plus däck blev för dyrt.

All inspiration till bilen uppskattas! Men funderar på att köra på R-Fälgar och se om jag tycker om hur den ser ut med det smile

cars4ever
3 februari 2022 · 834 Inlägg

Båda fälgarna passar alltid bra på en Volvo så du kan egentligen inte göra "fel" där smile
Lycka till med projektet!

Senast redigerat av cars4ever (4 februari 2022)

BMW 730iA "E32" (1988)
Saab 9-3 "Turbo" (2000)
Volvo V70N "GLT" (2001)
zzr94092
3 februari 2022 · 4 369 Inlägg

Kör på R-fälgarna,ser ut att vara kopior....

Rikard_Persson NISMO <3
3 februari 2022 · 1 060 Inlägg

R fälgar på en S60 funkar alltid. Framförallt om man har sportpaketet också!

Kolla gärna projekttråden om min A90 Supra
Har du en JDM bil så kolla även JDM Life Sweden på facebook!
Instagram @ricard_jdm
Toyota A90 Supra "Supran" (2020)
Volvo V50 Classic "ERST" (2012)
JRMoto
3 februari 2022 · 60 Inlägg

cars4ever skrev:
Båda fälgarna passar alltid bra på en Volvo så du kan egentligen göra "fel" där smile
Lycka till med projektet!

Ja! Har bara lite besluts ångest bara! Vet inte om man ska köpa R fälgar eller några andra fälgar men vet inte vad man ska annars!
Tack så mycket! Mer uppdateringar kommer nu mot våren smile

JRMoto
3 februari 2022 · 60 Inlägg

Rikard_Persson skrev:
R fälgar på en S60 funkar alltid. Framförallt om man har sportpaketet också!

Ja, jag tänkte det! Funderar på att köra på R-Fälgar men vet inte om det finns någon annan snygg fälg för ungefär samma pris! Man är ju inte riktigt gjord av pengar hahah smile Men som du säger så R fälgar med sportpaket hade sett snyggt ut!

JRMoto
3 februari 2022 · 60 Inlägg

zzr94092 skrev:
Kör på R-fälgarna,ser ut att vara kopior....

Tänkte kanske inte köpa exakt det där men mer en test bild ungefär! Men hur ser du att det är kopior? Är det R loggan som är konstig? smile

Tobzter
4 februari 2022 · 3 143 Inlägg

https://www.nordicr.com/de-olika-r-falgarna/

Senast redigerat av Tobzter (4 februari 2022)

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Rikard_Persson NISMO <3
4 februari 2022 · 1 060 Inlägg

Tobzter skrev:
https://www.nordicr.com/de-olika-r-falgarna/

Volans och Comet färlgarna är svårslagna! Skulle kommit i 18" bara <3

Kolla gärna projekttråden om min A90 Supra
Har du en JDM bil så kolla även JDM Life Sweden på facebook!
Instagram @ricard_jdm
Toyota A90 Supra "Supran" (2020)
Volvo V50 Classic "ERST" (2012)
JRMoto
23 februari 2022 · 60 Inlägg

Tror nu jag har hittat fälgarna jag vill ha! Dock otroligt dyra för vad det är. R-Fälgar fast inte det klassiska R-Fälgarna. Det är speciella R-Fälgar som gjordes i Japan som är otroligt sällsynt! Mycket lättare fälgar med och har hittat en kille som har några i Storbritannien

https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240025/240025-a477ca5d6a764c7cb464386b028cb4fb.jpg
.

Problemet då är att han vill ha 3500kr per fälg vilket är 14 000kr totalt! Utan däck! Men hade varit så sjukt coolt!

Kanske får starta en Paetron så kanske jag har råd lol

JRMoto
11 mars 2022 · 60 Inlägg

Igår så var det dags för polering av lyktor! Väl behövligt då det såg inte så bra ut!

Lite 3000 sandpapper och lite polering samt headlight coat från Artic Clean gjorde susen!

https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240025/240025-0a1dc42b0ae844ba100f89fd7192defc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240025/240025-ffe05b17a2dc75efd2c37406363b3f8b.jpg

Det hade gått att få ännu bättre resultat om man hade haft grövre slippapper men första gången man försöker detta och var paranoid! Men tyckte ändå det blev riktigt bra för vad det är!

Tyvärr så har xenonen bränt lite granna på plasten så bästa hade varit att byta ut själva glaset mot nya, men tyvärr kostar det en slant och kände att det inte var värt det precis nu så gjorde det bästa utav situationen smile

JRMoto
22 mars 2022 · 60 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240025/240025-0a5b8d95007b89e9121d9ddfa96dccd4.jpg

Nu har det hänt grejer! Tyvärr har jag inte någon bild från när jag gjorde det men jag och några kompisar drog från Östersund till Göteborg där Autotech håller till! Ni kan nog gissa vad som hände. Mappade bilen där wink

Dock så finns en rolig händelse bakom detta. Kompisarna och jag har alltid min bil har gått för bra för att vara 210hk men kanske inte så bra som 250hk. Vi tänkte bara att bilen laddar snabbt och lite vilket betydde snabb effekt och har alltid hållt ikapp med bilar jag inte bör kunna hålla ikapp med. När vi kommer neras så ska killen hos AutoTech ut och testa att se att den laddar 0,35 bar som den ska göra original. När han kommer tillbaka så säger han att den här bilen går för bra för att vara original.

Sen säger han att bilen nästan laddar 1 bar. Alla vi blir chockade, fast samtidigt förstog vi nästan detta. Däremot så finns det ingen tidigare dokumentation att bilen hade blivit mappad. Killen kopplar in för att kika om det är några felkoder för oftast med en annan mapp brukar det komma felkoder på det. Men min bil hade ingen vilket var ovanligt. Så vi har ingen aning vad som har suttit i bilen, han trodde att det kunde sitta en Polestar Mapp i bilen men det var tydligen väldigt ovanligt men samtidigt så bör inte en Polestar mapp öka så mycket effekt som min hade.

Allt är oklart men jag har en hypotes som kanske låter jätte dumt. Bilen har alltid varit helt original i hela sitt liv. Under min ägo har jag monterat ett 3 tums avgassystem från katten och bak samt öppet filter med avskärmning. Min hypotes är att bilen har haft lättare att få ut avgaser och annat med systemet. Sen med öppet filter har den fått mer luft och därefter skickat på mer soppa för att jämna ut allt och därefter ökat laddtrycket för den ansåg att den kunde. Med tanke på kommentaren att den gick för bra för att vara original men dåligt för vara trimmad. Då ECUn själv justerar sig beroende på förhållanden anser jag att detta kanske kan ha hänt.

Men kanske låter lite orimligt wink Men iallafall rolig resa samt fick hälsa på SAAB museet. Så rolig helg och en liten piggare bil, nu är det dags för downpipe och racekatt dock för att få ut all effekt smile

Brådhis * Voff voff *
22 mars 2022 · 10 204 Inlägg

Kul med mer effekt! Hur stor skillnad gjorde det med Autotechs chip?

Polestar ger väl 240 hk i en 2,5T om jag minns rätt. Lätt att kolla för övrigt med Volvo om den fått Polestar någon gång i tiden.

Teorin om att den skulle ladda närmare 1 bar pga öppet filter och 3" avgas stämmer tyvärr inte. Laddtrycksstyrningen skulle hålla ner laddet oavsett. För övrigt räcker originalfiltret till mer än 250 hk utan problem (Turbocenter har testat detta för länge sedan). smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
JRMoto
22 mars 2022 · 60 Inlägg

Brådhis skrev:
Kul med mer effekt! Hur stor skillnad gjorde det med Autotechs chip?

Polestar ger väl 240 hk i en 2,5T om jag minns rätt. Lätt att kolla för övrigt med Volvo om den fått Polestar någon gång i tiden.

Teorin om att den skulle ladda närmare 1 bar pga öppet filter och 3" avgas stämmer tyvärr inte. Laddtrycksstyrningen skulle hålla ner laddet oavsett. För övrigt räcker originalfiltret till mer än 250 hk utan problem (Turbocenter har testat detta för länge sedan). smile

Som bilen är nu så gjorde det en liten skillnad. Känner att den går betydligt renare och känns också betydligt piggare. Dock för att få ut fulla effekten så måste jag byta till 3" Downpipe och i samma vända kan jag lika gärna byta till racekatt med! Det är eftersom bilens original downpipe stryper för mycket. Dock valde vi att gå på Steg 3 mappen ändå, då jag har tänkt byta downpipe inom snarframtid. Fick bara tipset att inte försöka köra topp fart med bilen då den ska bli betydligt varmare med steg 3 mappen. Eftersom jag bor cirka 80-85 mil från Autotech så valde vi att gå denna väg! Så bilen ligger kanske runt 250-260 med nuvarande downpipe och landar på cirka 270-280 med en bättre. Så en liten skillnad känner jag nu men tror det kommer bli betydligt större sen! cool

Men har man en helt original 2.5T så skulle det vara en enorm skillnad från original. Håller bara på att spara till ihop pengar till downpipen nu!

Förstog nästan det. Får kanske kika med en Volvo Verkstad om den har blivit mappad tidigare bara för att det är intressant att veta. Tänkte att teorin jag hade var fel men var trött och hade spekulerat länge så kom fram till den slutsatsen hahah. Men kände också att det verkade lite orimligt.

Men iallafall ännu roligare att köra bilen nu. Väntar bara på att få slänga på sommarhjulen så att jag inte behöver spinna på tvåan och trean så dubbarna försvinner. Så för nu får det bli lite lugnare körning tills dess! smile

Brådhis * Voff voff *
22 mars 2022 · 10 204 Inlägg

JRMoto skrev:

Brådhis skrev:
Kul med mer effekt! Hur stor skillnad gjorde det med Autotechs chip?

Polestar ger väl 240 hk i en 2,5T om jag minns rätt. Lätt att kolla för övrigt med Volvo om den fått Polestar någon gång i tiden.

Teorin om att den skulle ladda närmare 1 bar pga öppet filter och 3" avgas stämmer tyvärr inte. Laddtrycksstyrningen skulle hålla ner laddet oavsett. För övrigt räcker originalfiltret till mer än 250 hk utan problem (Turbocenter har testat detta för länge sedan). smile

Som bilen är nu så gjorde det en liten skillnad. Känner att den går betydligt renare och känns också betydligt piggare. Dock för att få ut fulla effekten så måste jag byta till 3" Downpipe och i samma vända kan jag lika gärna byta till racekatt med! Det är eftersom bilens original downpipe stryper för mycket. Dock valde vi att gå på Steg 3 mappen ändå, då jag har tänkt byta downpipe inom snarframtid. Fick bara tipset att inte försöka köra topp fart med bilen då den ska bli betydligt varmare med steg 3 mappen. Eftersom jag bor cirka 80-85 mil från Autotech så valde vi att gå denna väg! Så bilen ligger kanske runt 250-260 med nuvarande downpipe och landar på cirka 270-280 med en bättre. Så en liten skillnad känner jag nu men tror det kommer bli betydligt större sen! cool

Men har man en helt original 2.5T så skulle det vara en enorm skillnad från original. Håller bara på att spara till ihop pengar till downpipen nu!

Förstog nästan det. Får kanske kika med en Volvo Verkstad om den har blivit mappad tidigare bara för att det är intressant att veta. Tänkte att teorin jag hade var fel men var trött och hade spekulerat länge så kom fram till den slutsatsen hahah. Men kände också att det verkade lite orimligt.

Men iallafall ännu roligare att köra bilen nu. Väntar bara på att få slänga på sommarhjulen så att jag inte behöver spinna på tvåan och trean så dubbarna försvinner. Så för nu får det bli lite lugnare körning tills dess! smile

Som sagt, det är alltid kul med mer effekt. Det är bara däckkontot som blir lidande. wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
JRMoto
23 mars 2022 · 60 Inlägg

Brådhis skrev:

JRMoto skrev:

Brådhis skrev:
Kul med mer effekt! Hur stor skillnad gjorde det med Autotechs chip?

Polestar ger väl 240 hk i en 2,5T om jag minns rätt. Lätt att kolla för övrigt med Volvo om den fått Polestar någon gång i tiden.

Teorin om att den skulle ladda närmare 1 bar pga öppet filter och 3" avgas stämmer tyvärr inte. Laddtrycksstyrningen skulle hålla ner laddet oavsett. För övrigt räcker originalfiltret till mer än 250 hk utan problem (Turbocenter har testat detta för länge sedan). smile

Som bilen är nu så gjorde det en liten skillnad. Känner att den går betydligt renare och känns också betydligt piggare. Dock för att få ut fulla effekten så måste jag byta till 3" Downpipe och i samma vända kan jag lika gärna byta till racekatt med! Det är eftersom bilens original downpipe stryper för mycket. Dock valde vi att gå på Steg 3 mappen ändå, då jag har tänkt byta downpipe inom snarframtid. Fick bara tipset att inte försöka köra topp fart med bilen då den ska bli betydligt varmare med steg 3 mappen. Eftersom jag bor cirka 80-85 mil från Autotech så valde vi att gå denna väg! Så bilen ligger kanske runt 250-260 med nuvarande downpipe och landar på cirka 270-280 med en bättre. Så en liten skillnad känner jag nu men tror det kommer bli betydligt större sen! cool

Men har man en helt original 2.5T så skulle det vara en enorm skillnad från original. Håller bara på att spara till ihop pengar till downpipen nu!

Förstog nästan det. Får kanske kika med en Volvo Verkstad om den har blivit mappad tidigare bara för att det är intressant att veta. Tänkte att teorin jag hade var fel men var trött och hade spekulerat länge så kom fram till den slutsatsen hahah. Men kände också att det verkade lite orimligt.

Men iallafall ännu roligare att köra bilen nu. Väntar bara på att få slänga på sommarhjulen så att jag inte behöver spinna på tvåan och trean så dubbarna försvinner. Så för nu får det bli lite lugnare körning tills dess! smile

Som sagt, det är alltid kul med mer effekt. Det är bara däckkontot som blir lidande. wink

Ja jo, känner det! lol

JRMoto
29 mars 2022 · 60 Inlägg

Idag vart det en service på bilen! Eller Oljebyte samt stift! Var öppethus på skolan så passade på att göra det där!

Blev 5W-40 olja i den då det vart rekommenderat av killen nere på AutoTech! Samt några nya fräscha NGK stift!

Här kommer lite bilder från idag.

https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240025/240025-bfa8c519b67f05424a4b5bbbe4c57f7d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240025/240025-86fa87ee706db6c2fe9d94256bf42109.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240025/240025-8fedf0726f32a4ab7e4da8072d89c29f.jpg

Då det var folk från 9an alltså blivande gymnasiefolk som var där så var det många som kom fram och gav komplimanger vilket jag inte trodde! Tre personer tyckte det var så fin att det ville köpa den. Samt flera andra tyckte den var väldigt snygg! Så det var väldigt roligt, har egentligen aldrig fått komplimanger över bilen! Sjukt roligt faktiskt dock lite trött nu. Men ren och fräsch bil!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang