S60 T5 oljeläckage

velvet
25 januari · 46 Inlägg

Hej

Min bil läcker olja vid vevaxeln där kamremmen sitter. Ska byta vevhusventilationen på den. Kommer oljan sluta läcka från packboxen när man bytt ventilationen eller man måste byta packboxen ändå när den väl börjat att läcka? Tänkte hälla i stop leak i den oxå efter bytet. Kan sånt hjälpa?

Kör med 0W30 A5/B5 olja i den oxå, man kanske ska byta till en "tjockare" olja typ 5W30 eller 5W40. Bilen har rullat 28400mil. Är inte trimmad.

ottorb
25 januari · 320 Inlägg

det kommer inte avhjälpa läckage vid vevaxel där behöver du byta pacxkboxen och omdet har kommit olja på kamremen då måste byta den också

velvet
25 januari · 46 Inlägg

ottorb skrev:
det kommer inte avhjälpa läckage vid vevaxel där behöver du byta pacxkboxen och omdet har kommit olja på kamremen då måste byta den också

Ok ja jag misstänkte det.

torsen
26 januari · 5 905 Inlägg

Igensatt vevhusventilation kan medverka till att olja trycks ut vid vevaxelns packboxar.
Speciellt vintertid då "majonäsen", som lätt bildas i motorer som aldrig blir riktigt varmkörda, p g a många korta körsträckor, fryser till och bildar isproppar.
Har varit med om att oljesticka i ett fall och oljepåfyllningslock i ett annat fall trycks ut.

velvet
26 januari · 46 Inlägg

torsen skrev:
Igensatt vevhusventilation kan medverka till att olja trycks ut vid vevaxelns packboxar.
Speciellt vintertid då "majonäsen", som lätt bildas i motorer som aldrig blir riktigt varmkörda, p g a många korta körsträckor, fryser till och bildar isproppar.
Har varit med om att oljesticka i ett fall och oljepåfyllningslock i ett annat fall trycks ut.

Ok ja........

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang