Byta dubbla lådor till enkel

AaaDeArElias
28 januari 2022 · 2 Inlägg

Tjena undrar hur mycket det skulle kosta för att byta dubbla lådor till enkel låda då jag hört att det kan kosta lite mycket. Vill nämligen inte ha dubbla men har hittat många fina epor på senaste som har dubbla. Antar också ifall man byter att man måste sätta in hregg och varvtals regulator. Nån trevlig som vet?
(vet inte vilken motorteknik man ska lägga i)

Mvh Elias!

Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 januari 2022 · 13 673 Inlägg

man kan alltid byta men du åker på en ny reggbes oavsätt    att det finns mycket med dubbla lådor är av den enkla anledningen att dom är rätt döda på marknaden   

när du relativtt enkelt kan bygga på en modernare bil utan krångel med en ecu spärr och slippa allt skit som hör till gamla sönderkörda skrothögar.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
AaaDeArElias
28 januari 2022 · 2 Inlägg

Growe skrev:
man kan alltid byta men du åker på en ny reggbes oavsätt    att det finns mycket med dubbla lådor är av den enkla anledningen att dom är rätt döda på marknaden   

när du relativtt enkelt kan bygga på en modernare bil utan krångel med en ecu spärr och slippa allt skit som hör till gamla sönderkörda skrothögar.

Jo det vet jag men frågan var hur mycket det kosta och så.

Mossan1
29 januari 2022 · 2 752 Inlägg

Att återställa till enkelllåda är väl ingen jättegrej i sig, men hur mycket jobb, beror inte bara på vilken bilmodell det handlar om, utan också hur mycket som har modifierats från orginal, och HUR.
Ska allt ske på bilverkstad drar arbetstimmarna iväg ganska fort.

Kardanaxeln måste bytas för den är kortad med dubbla lådor.

Sen måste den ju Hreggas istället, och hur mycket som måste till där är otroligt svårt att sia om.
Speciellt när inte bilmodellen är nämnd.

Det är nog görbart som ett hemprojekt tillsammans med sin förälder/rar, syskon, polare osv, om man har tillgång till garage, verktyg osv.  Saknar man det behövs nog en skaplig plånbok istället.

Vad DELARNA kommer kosta beror också på bilmodellen och hur man har modifierat.  Volvogrejer 2,7, eller 9-serien finner man relativt enkelt och hyffsat billigt. Än.
En asiatisk pickup eller liknande har dyrare delar.

Vad REGISTRERINGEN och H-reg-detaljer i stort kostar, har jag inte en susning om och beror också på bilmodell.

Tanke:
Nu kan jag inte lagar och sådant i detalj men teoretiskt borde man ju kunna växla om sista lådan "bara" om väldigt mycket är modifierat. En Volvolåda (RWD) har utväxling 1:1 på 4e växeln, dvs rakt igenom. Men bäst och pålitligast är att ha orginal transmission så mycket som möjligt. (Nedväxlingslådan skall vara spärrad så den svårligen/omöjligen kan växlas om. Då "bara" är det INTE)
Naturligtvis skall annan hastighetspärr dit och omreg krävs även i sådant fall.

Senast redigerat av Mossan1 (29 januari 2022)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang