Säkringen går hela tiden från strömkabel.

Filip_sund0
30 januari 2022 · 12 Inlägg

Hej! Har ett kenwood 1000w och säkringen på strömmen gå flera gånger. Har kållat alla kablar och ingen är kortsluten. Den går när man vrider upp sterion på typ 20. Alla lampor i bilen blinkar + strålkastarna.

Behöver få det löst då säkringarna är slut

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 januari 2022 · 17 510 Inlägg

Storlek på säkringen i fråga?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Filip_sund0
30 januari 2022 · 12 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Storlek på säkringen i fråga?

Säkringen är på 40a

Bassiehof
30 januari 2022 · 1 777 Inlägg

Filip_sund0 skrev:

Hybrid_ skrev:
Storlek på säkringen i fråga?

Säkringen är på 40a

Det räcker inte till 1000 W.

mb_pucken
30 januari 2022 · 5 088 Inlägg

Nästa fråga, hur grov kabel?

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Filip_sund0
30 januari 2022 · 12 Inlägg

mb_pucken skrev:
Nästa fråga, hur grov kabel?

Som den är koplad nu såg jag att den spelar på 500w rms


Kabeln går från grov till smal in till slutsteget

Robban_F Avstängd
30 januari 2022 · 301 Inlägg

500 Watt från batteriet på 12 V kräver 41.6 ampere, 1000W det dubbla. Sätt i en säkring på  minst 100A, helst 300A för att täcka effekttopparna.
P = U x I.

Senast redigerat av Robban_F (30 januari 2022)

Filip_sund0
30 januari 2022 · 12 Inlägg

Robban_F skrev:
500 Watt från batteriet på 12 V kräver 41.6 ampere, 1000W det dubbla. Sätt i en säkring på  minst 100A, helst 300A för att täcka effekttopparna.
P = U x I.

Okej tack för all hjälp

Brådhis * Voff voff *
30 januari 2022 · 10 287 Inlägg

Robban_F skrev:
500 Watt från batteriet på 12 V kräver 41.6 ampere, 1000W det dubbla. Sätt i en säkring på  minst 100A, helst 300A för att täcka effekttopparna.
P = U x I.

Utan att veta hur grov (eller inte grov...) kabel han kör så ska han öka på från 40A till 100A eller 300A...? Känns spännande...

Mig veterligen är det svårt att hitta säkringshållare för en 40A-säkring för så grov kabel som hans steg kräver. Därav att jag är tveksam...

Tipsar om: https://www.biltema.se/hem/sakerhet/bra … 2000047686

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Robban_F Avstängd
30 januari 2022 · 301 Inlägg

Brådhis skrev:
Utan att veta hur grov (eller inte grov...) kabel han kör så ska han öka på från 40A till 100A eller 300A...? Känns spännande...

Kabeltjockleken spelar en mindre roll om säkringen hela tiden går sönder. Då är kabeln tillräcklig.
Räkna själv: P = U x I -> Effekten är lika med spänningen gånger strömmen.
Strömmen som behövs: P / U -> 1000A / 12V.

En uteffekt på 1000W innebär en mängd förluster så strömmen som behövs är långt högre än 100A.

Senast redigerat av Robban_F (30 januari 2022)

Brådhis * Voff voff *
30 januari 2022 · 10 287 Inlägg

Robban_F skrev:

Brådhis skrev:
Utan att veta hur grov (eller inte grov...) kabel han kör så ska han öka på från 40A till 100A eller 300A...? Känns spännande...

Kabeltjockleken spelar en mindre roll om säkringen hela tiden går sönder. Då är kabeln tillräcklig.
Räkna själv: P = U x I -> Effekten är lika med Spänningen gånger strömmen.
Strömmen som behövs: P / U -> 1000A / 12V

Räknandet är inget problem. Att kabeln klarar 40A vet vi förstås. Men mitt problem är om han monterat en för tunn kabel, som brinner av innan 100A-säkringen. Då är risken att han eldar upp sin bil...

Att han fått dit en 40A-säkring på en så grov kabel som krävs för 100A eller 300A låter i mina öron inte helt logiskt. Således misstänker jag att kabeln är rätt tunn... Det är det som spelar roll för min del i det här.

Eller ska jag formulera om? Hur vet du att kabeln är tillräckligt grov om han har börjat med en 40A säkring till ett 1000W-steg...?

Senast redigerat av Brådhis (30 januari 2022)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Robban_F Avstängd
30 januari 2022 · 301 Inlägg

Brådhis skrev:
Räknandet är inget problem. Mitt problem är om han monterat en för tunn kabel, som brinner av innan 100A-säkringen. Då är risken att han eldar upp sin bil...

Att han fått dit en 40A-säkring på en så grov kabel som krävs för 100A eller 300A låter i mina öron inte helt logiskt. Således misstänker jag att kabeln är rätt tunn... Det är det som spelar roll för min del i det här.

Eller ska jag formulera om? Hur vet du att kabeln är tillräckligt grov om han har börjat med en 40A säkring till ett 1000W-steg...?

Självklart är det mesta fel i detta montage. En 40A-säkring hör inte alls hemma med ett slutsteg på 1000 watt.

mb_pucken
30 januari 2022 · 5 088 Inlägg

Robban_F skrev:

Brådhis skrev:
Utan att veta hur grov (eller inte grov...) kabel han kör så ska han öka på från 40A till 100A eller 300A...? Känns spännande...

Kabeltjockleken spelar en mindre roll om säkringen hela tiden går sönder. Då är kabeln tillräcklig.
Räkna själv: P = U x I -> Effekten är lika med spänningen gånger strömmen.
Strömmen som behövs: P / U -> 1000A / 12V.

En uteffekt på 1000W innebär en mängd förluster så strömmen som behövs är långt högre än 100A.

Säkringen dimensioneras efter kabelarean och kabelarean efter slutstegets förbrukning. Så att rekommendera en större säkring utan att veta kabelarean är inte rätt.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Filip_sund0
30 januari 2022 · 12 Inlägg

mb_pucken skrev:

Robban_F skrev:

Brådhis skrev:
Utan att veta hur grov (eller inte grov...) kabel han kör så ska han öka på från 40A till 100A eller 300A...? Känns spännande...

Kabeltjockleken spelar en mindre roll om säkringen hela tiden går sönder. Då är kabeln tillräcklig.
Räkna själv: P = U x I -> Effekten är lika med spänningen gånger strömmen.
Strömmen som behövs: P / U -> 1000A / 12V.

En uteffekt på 1000W innebär en mängd förluster så strömmen som behövs är långt högre än 100A.

Säkringen dimensioneras efter kabelarean och kabelarean efter slutstegets förbrukning. Så att rekommendera en större säkring utan att veta kabelarean är inte rätt.

Den som jobbade på billjuds afären sa att 40a skulle räcka.

Kabeln från batteriet är 10 eller 12 cm²

Senast redigerat av Filip_sund0 (30 januari 2022)

mb_pucken
31 januari 2022 · 5 088 Inlägg

Filip_sund0 skrev:

mb_pucken skrev:

Robban_F skrev:

Kabeltjockleken spelar en mindre roll om säkringen hela tiden går sönder. Då är kabeln tillräcklig.
Räkna själv: P = U x I -> Effekten är lika med spänningen gånger strömmen.
Strömmen som behövs: P / U -> 1000A / 12V.

En uteffekt på 1000W innebär en mängd förluster så strömmen som behövs är långt högre än 100A.

Säkringen dimensioneras efter kabelarean och kabelarean efter slutstegets förbrukning. Så att rekommendera en större säkring utan att veta kabelarean är inte rätt.

Den som jobbade på billjuds afären sa att 40a skulle räcka.

Kabeln från batteriet är 10 eller 12 cm²

10mm2 låter lite klent så om inte din kabel är ganska kort. Vissa tabeller säger att 50A säkring är ok på 10mm2.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
mb_pucken
31 januari 2022 · 5 088 Inlägg

Filip_sund0 skrev:

mb_pucken skrev:
Nästa fråga, hur grov kabel?

Som den är koplad nu såg jag att den spelar på 500w rms


Kabeln går från grov till smal in till slutsteget

Förklara vad du menar med grov till smal.

Förövrigt så läser jag att dina lampor m.m blinkar. Hur mår ditt batteri? Låter som du skulle behöva ett nytt batteri samt se över kablarna till batteriet.
När spänningen sjunker så ökar strömmen i din kabel så kan vara detta som gör att säkringen brinner.
Mätt spänningen vid slutsteget, kryper det under 12V när du spelar så är det dax att uppgradera kablar och batteri.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Filip_sund0
31 januari 2022 · 12 Inlägg

mb_pucken skrev:

Filip_sund0 skrev:

mb_pucken skrev:
Nästa fråga, hur grov kabel?

Som den är koplad nu såg jag att den spelar på 500w rms


Kabeln går från grov till smal in till slutsteget

Förklara vad du menar med grov till smal.

Förövrigt så läser jag att dina lampor m.m blinkar. Hur mår ditt batteri? Låter som du skulle behöva ett nytt batteri samt se över kablarna till batteriet.
När spänningen sjunker så ökar strömmen i din kabel så kan vara detta som gör att säkringen brinner.
Mätt spänningen vid slutsteget, kryper det under 12V när du spelar så är det dax att uppgradera kablar och batteri.

Okej då vet ja 😃

torsen
31 januari 2022 · 7 255 Inlägg

mb_pucken skrev:

Robban_F skrev:

Brådhis skrev:
Utan att veta hur grov (eller inte grov...) kabel han kör så ska han öka på från 40A till 100A eller 300A...? Känns spännande...

Kabeltjockleken spelar en mindre roll om säkringen hela tiden går sönder. Då är kabeln tillräcklig.
Räkna själv: P = U x I -> Effekten är lika med spänningen gånger strömmen.
Strömmen som behövs: P / U -> 1000A / 12V.

En uteffekt på 1000W innebär en mängd förluster så strömmen som behövs är långt högre än 100A.

Säkringen dimensioneras efter kabelarean och kabelarean efter slutstegets förbrukning. Så att rekommendera en större säkring utan att veta kabelarean är inte rätt.

Helt rätt!
Googla på t ex Bosch nomogram för elkabeldimensionering - med tanke på både spänningsfall och kabeluppvärmning - avseende överförd effekt samt kabellängd.
Teoretiskt minsta/klenaste säkring är 83 ampére vid 1.000 Watt 12 volt.

Uppskattning/killgissning minst 35 kvmm vid 4 m kabellängd = som startkabel för diesellastbil.

torsen
31 januari 2022 · 7 255 Inlägg

mb_pucken skrev:

Filip_sund0 skrev:

mb_pucken skrev:
Nästa fråga, hur grov kabel?

Som den är koplad nu såg jag att den spelar på 500w rms


Kabeln går från grov till smal in till slutsteget

Förklara vad du menar med grov till smal.

Förövrigt så läser jag att dina lampor m.m blinkar. Hur mår ditt batteri? Låter som du skulle behöva ett nytt batteri samt se över kablarna till batteriet.
När spänningen sjunker så ökar strömmen i din kabel så kan vara detta som gör att säkringen brinner.
Mätt spänningen vid slutsteget, kryper det under 12V när du spelar så är det dax att uppgradera kablar och batteri.

Viktigt påpekande!

Robban_F Avstängd
31 januari 2022 · 301 Inlägg

mb_pucken skrev:
När spänningen sjunker så ökar strömmen i din kabel

Fel! När spänningen sjunker så sjunker också strömmen. Ohm lag: U = R x I  ->  I = U / R

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang