B230 Sugtrim

skruttas
29 april 2022 · 7 Inlägg

Tjena!

Har ramlat in på spåret "sugtrimming" och jag undrar vad de mest prisvärda sugtrimmen man kan göra är. Har en fräs hemma så redan planerat på att plana toppen. Byta kamaxel är också inräknat, möjligtviss byta förgasare till t.e.x fajs 45or.

Är inte tänkt att byta motor till turbo motor, då jag har själv kört motor med sugtrim och tycker det är mer roligt/skönare ljud m.m i sugtrimmade motorer.

Tack på förhand!

Utmarks-Loke
29 april 2022 · 5 833 Inlägg

Det bästa sugtrimmet du kan göra på B230 är nog att byta till en 16V topp för de vanliga 8V har dåligt flöde.

skruttas
29 april 2022 · 7 Inlägg

Aha okej

Värt att tillägga vill ha grymt bottendrag/snabbt upp i varvtal. Syftar mer på bottendraget än toppfarten

Robban_F Avstängd
29 april 2022 · 301 Inlägg

Har du läst https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=50493?
Där finns mycket bra information. Om du vill ha bättre bottendrag, läs artikelavsnittet Strokning.

Som du säkert förstår så finns det inget universalknep för att få allt. Det handlar hela tiden om kompromisser.
Min RS5 V8 sugmotor ger bra effekt men utan turbo så måste den varva mycket för att nå samma effekt som en turbomotor med mindre cylindervolym och lägre varvtal. Kompromisser.

Berätta gärna hur det går med ditt projekt.

Senast redigerat av Robban_F (29 april 2022)

skruttas
29 april 2022 · 7 Inlägg

Okej.

Har inte tagit fram ”projektet” än men visst kan de bli lite bilder m.m

Tack så mycket för hjälpen. Ifall du kommer på nåt extra tips/modifikation kan du/ni gärna berätta

Tackar för länken också

skruttas
29 april 2022 · 7 Inlägg

Nån som har nån ide på en vass kam typ en folkrace kam eller nån av volvos som skulle passa om man vill ha bra bottendrag och hyfsad toppfart?

H-Karlsson KARLSSON
29 april 2022 · 111 Inlägg

Köp min 740 16V wink

Den är till salu !!

Volvo 244 DL "Finbilen" (1987)
Volvo V70 "Brukisen" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang