Insug, downpipe och mappning på Passat B8

jimmywest
29 april 2022 · 1 Inlägg

Hej!

Kör en Passat B8, TDI 190HK som rent generellt jag tycker är riktigt skön men skulle vilja sparka lite mer kraft i henne framförallt för körglädje men även för att lära mig mera hur sådant här fungerar.

Jag ska göra nytt insug med öppet filter är tanken först och främst. Det kommer ju inte direkt göra så mycket utan för att få ut lite mera kraft har jag förstått att jag behöver en ny downpipe samt mappa bilen.

Själva mappningen hade jag tänkt göra framöver vilket som men det är downpipen jag är mest fundersam över..
Jag vill ju så klart att bilen skall gå genom besiktningen undrar då hur jag löser katalysatorn och DPF.

Får man en 2a direkt om man tar bort DPF även om man skulle ha bra avgasvärden? Jag har ju en förhoppning att mappningen kommer hjälpa till avgasvärdena men jag kan ju som sagt inte det här, så jag kanske är helt ute och cyklar. Har annars hört man kan öppna upp DPF, rensa innehållet och svetsa ihop det igen.

Hade tänkt bygga nytt avgassystem hela vägen, men kommer jag tjäna något på det om jag -inte- tar bort katalysatorn/DPF?

Om jag är otydlig så säg till så förklarar jag gärna bättre.

Min process har tänkt att se ut såhär:
1) Nytt insug med öppet filter; Svetsa en låda som skyddar från varmluft etc
2) Downpipe - Avgassystem hela vägen från grenrör till bak. Även tänkt skippa ljuddämparna.
3) Mappning för att optimera och faktiskt tjäna något på allt det här.
(tänkt att göra hos AK-Tuning)

Tacksam för svar och förklaringar.
MVH

Senast redigerat av jimmywest (29 april 2022)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang