Dålig gång volvo s60 T5 2001

Hultmult
4 maj 2022 · 27 Inlägg

Tjena!

Har under en längre tid haft problem med min s60. Symptomen den har är smått pendlande tomgång (speciellt när bilen är varm), varvtal som sjunker och sedan stiger igen när kopplingspedal trycks ned inför exempelvis ett rödljus. Den brukar också kunna starta väldigt ojämnt när bilen är varm, det brukar låta som att den inte går på alla cylindrar för att sedan efter några sekunder stiga upp lite i varv och sedan sjunka och gå jämnt. Upplever även att den känns väldigt ryckig när man först trycker ner gasen och sedan när man släpper den efter en acceleration.

Jag vet inte om det har med samma problem att göra men farthållaren har slutat fungera också. Den fungerade i cirka 10 minuter efter att jag hade haft ur batteriet en längre stund men sedan dess har den inte fungerat.

För att försöka åtgärda detta har jag bytt kopplingspedalsgivaren och ect sensorn då jag hittade felkoder för dessa när jag lånade en kompis felsökningsdator. Jag har även rengjort gasspjället utan att det gjorde någon skillnad. Tändstiften är relativt nya och fungerar som de ska.

Har för tillfället inte tillgång till en felsökningsdator för att kolla efter fler koder men har beställt en som är på väg. Funderar på om det kan vara kamaxelgivare / vevaxelgivare som börjar bli lite dålig men jag kanske är helt ute och cyklar. Är det någon som har några tankar kring vad det skulle kunna vara?

Tack på förhand! smile

Daspassatz
4 maj 2022 · 33 Inlägg

Laddar generatorn bra? tänkte dedär med tomgången isåf, inga problem med batteriet heller?

https://youtu.be/WRBmvQXh9kU

Senast redigerat av Daspassatz (4 maj 2022)

Hultmult
4 maj 2022 · 27 Inlägg

Det gör den. Både generatorn och batteriet bytte jag ut för cirka ett halvår sedan

Daspassatz
4 maj 2022 · 33 Inlägg

Okej, ja jag vet inte va de kan va för skumt, Skulle nog rekommendera att kolla jordställen ifall de börjat ärga. den har ju ändå 20 år på nacken bilen.
Lycka till!

Hultmult
9 maj 2022 · 27 Inlägg

Tack för tipsen! Visade sig dock att allt den behövde var en ordentlig nollställning av alla felkoder då den hade kvar gamla felkoder från exempelvis när generatorn dog och jag bytte ut den. När jag startade den först gången efter nollställningen tror jag även att den gjorde en ny inställning av gasspjället då den varvade upp till 1500 varv och häll den där, sedan stegade ner 100 varv åt gången. Verkar som att det var det som behövdes efter rengöringen. Tidigare när jag har nollställt felkoder har jag gjort det med lite billigare felkodsdatorer, verkar inte riktigt som att de har klarat av att nollställa alla.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang