vågar ja chippa en som gått 18000 mil

_daimler
4 februari 2007 · 10 Inlägg

synd att saab och mercedes har kamkedja... Det är surt

Kristian_L
4 februari 2007 · 1 893 Inlägg

_daimler skrev:
synd att saab och mercedes har kamkedja... Det är surt

Hur är det surt..?
MB har dubbel kamkedja. Man slipper ventiler som ser ut som tratkantareller, eftersom där inte finns någon rem som kan gå av. Är det en nackdel tycker du?

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
FireTraXX DFFL
4 februari 2007 · 9 020 Inlägg

born_rebell skrev:
det är inte frågan om miltalen sa en där jag tänkte köpa mitt chip. men jag vet inte.

Nej, det är det inte.
Det är en fråga om hur motorn är. Ifall det skramlar och skriker när du startar bilen så ska du nog inte chippa. Men om den funkar felfritt så är det bara att göra det.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
twin_cam Smålänning
4 februari 2007 · 7 877 Inlägg

Så länge motorn e frisk och kry och inte ryker eller luktar konstigt så borde det vara helt riskfritt att trimma, så länge som man inte tar i för mycket.

Vevhusventilationen på 9-5 fixades väl på garantin? F.Ö så är det inte bara saab som haft problem. Var det inte volvo XC90 som tog eld vid ett vintertest p.g.a täppt vevhusventilation?
Vad är det för fel på kedja till kamaxlarna? av någon anledning så är det ingen bytesintervall på dom... Man blir förvarnad om kedjan håller på att gå av... Det blir man inte om man har en rem...
Men nu ska vi inte prata skit om olika bilar i denna tråden.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
mannen666666 preem pump
4 februari 2007 · 836 Inlägg

FugitivE skrev:

mannen666666 skrev:

Groggmugg skrev:
Jag misstänker att du menar SAABen som du ska chippa... Visste, de e ju kända för sina dåliga motorer och växellådor..

Min fråga är:

Har du garanti kvar på bilen??
Har du råd att fixa den ifall den rasar??

Anser att du INTE ska trimma om du har garanti kvar eller om du inte har råd att fixa den om haveri inträffar....

när i helvete blev saab kända för sina dåliga motorer????
visst växellådan är ju inte den bästa men motorerna....
ta reda på fakta innan du slänger ur dig nåt i fortsättningen...

Vart du känslig där på något sätt?


Menar, kan ta min broders 850 T som han chippade.. hade gått runt 23-24.
Han körde väl den kanske 2 eller 3 månader efter han hade chippat den, sedan fick han motorras och turboras, samtidigt..

Så mja, kanske ska renovera motorn och kolla till turbon (om man nu har nåt sådant tongue ) när du ändå ska hålla på och trimma.

bara sä jävla trött på besserwissers

wrooooom.ptshhhhhhhhhhhiiiiiiiiiii
Saab 9-3 SC "sketen fattigt stylad Saab" (2006)
Greatsnyggo saabtok
4 februari 2007 · 1 306 Inlägg

Hade ju nu inte tänkte trimma en massa  utan  chippa och byta avgas ....Ska kolla va som är  bytt på garanti eller så på saab innan chipp blir gjort

SAAB= Se Andras Avundsjuka Blickar
Saab 9000 cse "Vinterpulkan" (1997)
_daimler
4 februari 2007 · 10 Inlägg

Kristian_V skrev:

_daimler skrev:
synd att saab och mercedes har kamkedja... Det är surt

Hur är det surt..?
MB har dubbel kamkedja. Man slipper ventiler som ser ut som tratkantareller, eftersom där inte finns någon rem som kan gå av. Är det en nackdel tycker du?

Jepp tycker det är surt! Dyrt o så när kjedjan går av..
Sticker du dig lr vadå?

Hamilton
4 februari 2007 · 8 873 Inlägg

Albertoo skrev:

Hamilton skrev:

Albertoo skrev:
gäller inte den den förlängda motorgarantin fram till 15 000 mil på 9-5? har för mig jag läst det någonstans!

Förlängd motorgaranti gäller 8 år oavsett miltal.

jasså ok, även om man ALLTID servad den på saab och följt boken till punkt o pricka?

Du behöver inte serva på just SAAB räcker med en auktoriserad verkstad. Har du bara skött servicen enligt serviceboken så har du garantin.

Fotograf på tierpidag.se
Greatsnyggo saabtok
4 februari 2007 · 1 306 Inlägg

Hamilton skrev:

Albertoo skrev:

Hamilton skrev:

Förlängd motorgaranti gäller 8 år oavsett miltal.

jasså ok, även om man ALLTID servad den på saab och följt boken till punkt o pricka?

Du behöver inte serva på just SAAB räcker med en auktoriserad verkstad. Har du bara skött servicen enligt serviceboken så har du garantin.

Nej de är  fel den ska alltid servas  på en Saab verkstad annars gäller inte 8 års garantin

SAAB= Se Andras Avundsjuka Blickar
Saab 9000 cse "Vinterpulkan" (1997)
Hamilton
5 februari 2007 · 8 873 Inlägg

Greatsnyggo skrev:

Hamilton skrev:

Albertoo skrev:
jasså ok, även om man ALLTID servad den på saab och följt boken till punkt o pricka?

Du behöver inte serva på just SAAB räcker med en auktoriserad verkstad. Har du bara skött servicen enligt serviceboken så har du garantin.

Nej de är  fel den ska alltid servas  på en Saab verkstad annars gäller inte 8 års garantin

Vill nog påstå att det är jag som har rätt!

Saab har beslutat att ta ekonomiskt ansvar för motorskador i 9-5- och gamla 9-3-modellerna. Varje bil får en åttaårig motorgaranti samtidigt som gamla skador ersätts utan milbegränsning. Enda kravet är att ägaren gjort regelbunden verkstadsservice.

De här bilarna berörs

Saab 9-5 med de turbomatade bensinmotorerna B205 och B235 med från bilmodellens födelse modellår 1998 till och med 2003 års modell.

Saab 9-3 (gamla modellen) med de turbomatade bensinmotorerna B205 och B235 från och med modellår 2000 till och med 2002.

Därutöver berörs också Saab 9-3 Cabriolet från modellår 2000 till och med 2003 samt 9-3 Viggen från modellår 1999.

Senast redigerat av Hamilton (5 februari 2007)

Fotograf på tierpidag.se
dbjanoz
5 februari 2007 · 1 785 Inlägg

Du kan ju köra isönder motor i orginal skick om du vill!

Beror ju på hur man hanterar grejerna.

Om du köper ett chip så handla av någon seriös firma som vet vad de syslar med och kan ge bra service.

Garantin gäller väl aldrig om man har chippat bilen. Men den lär väl inte behövas heller. Saab gör väl bra motorer sålänge man sköter underhållet på dem. Vilken motor som helst kan ju mördas med skit oljor och filter.

Läste en undersökning som visar att bl a är "Mobil 1" rent ut sagt en skit olja! Den har många sämre värden och drar till sig fukt och bensin mer än t ex "Valvoline" men, men det är ju en annan historia

/Chipp chipp

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
jonTe
5 februari 2007 · 5 710 Inlägg

Klart du skall trimma smile

Man skall ju vara medveten om det att det sliter ju mer på grejjerna när det är trimmat = risken för haveri ökar.
Men så är det ju med allt och där spelar inte märket någon roll.

>>_daimler , skulle det vara billigare när en kamrem går av? wink

MVH Jonas
..............
Kristian_L
5 februari 2007 · 1 893 Inlägg

_daimler skrev:

Kristian_V skrev:

_daimler skrev:
synd att saab och mercedes har kamkedja... Det är surt

Hur är det surt..?
MB har dubbel kamkedja. Man slipper ventiler som ser ut som tratkantareller, eftersom där inte finns någon rem som kan gå av. Är det en nackdel tycker du?

Jepp tycker det är surt! Dyrt o så när kjedjan går av..
Sticker du dig lr vadå?

Skulle behöve lite tolk hjälp med den sista meningen, den går mig totalt förbi, fattar nada!?

För övrigt skulle jag vilja avika lite från topic med förklaring till kam kedja vs rem

Fördelen med en kamrem är att den är billig och tyst. Nackdelen med rem är att man inte blir varnad (Annat än av miltal.) innan den går av.

Fördelen med kedja (I regel har de som utrustar motorn med kedja en dubbel sådan.) är att det börjar låta nått fruktansvärt om motorn innan det smäller. Dvs. en förare med förstånd stannar motorn och låter reparera innan fortsatt färd. Nackdelarna är att konstruktionen blir ganska mycket dyrare samt att den inte är lika tyst.

Om det inte vore för den dyrare konstruktionen så skulle många fler bilar ha kedja istället för rem. Och många bilägare skulle bli besparade dyra hel renoveringar pga att remmen gått av, ventilerna har slagits sneda eller till och med av, så de krockat med kolven osv... De som kan motorer kan se det framför sig.

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
jonTe
5 februari 2007 · 5 710 Inlägg

Kristian_V skrev:
ventilerna har slagits sneda eller till och med av, så de krockat med kolven osv... De som kan motorer kan se det framför sig.

Eller så kan vi visa....:
http://www.geting.se/image.php/6876-Kolvoventil.JPG

wink

MVH Jonas
..............
sa11e Tro mig det går att köra fortare än 110:)
5 februari 2007 · 215 Inlägg

Racing_ skrev:
Som vanligt e de en massa skitsnack om saabs vxllådor.. De e bara bullshit o lögn.. Deras låder håller lika bra som alla andras.. o de tål att plågas o går att köra utan olja om man så vill de;)

FY fan va du har fel..
En polare till mig hade en saab 9000t och den lådan höll i 18000 mil.. den bara rasade utan förvarning..

Åkte på saab å köpte en FABRIKS ny låda stoppade i den på saab å den lådan höll i 5000 mil sedan rasade den med helt utan förvarning..
Det slutade med att saab köpte bilen av honom för att han inte skulle bli sur på dom..

Jag kör traktor:)
Pellefax
6 februari 2007 · 644 Inlägg

dbjanoz skrev:
Du kan ju köra isönder motor i orginal skick om du vill!

Beror ju på hur man hanterar grejerna.

Om du köper ett chip så handla av någon seriös firma som vet vad de syslar med och kan ge bra service.

Garantin gäller väl aldrig om man har chippat bilen. Men den lär väl inte behövas heller. Saab gör väl bra motorer sålänge man sköter underhållet på dem. Vilken motor som helst kan ju mördas med skit oljor och filter.

Läste en undersökning som visar att bl a är "Mobil 1" rent ut sagt en skit olja! Den har många sämre värden och drar till sig fukt och bensin mer än t ex "Valvoline" men, men det är ju en annan historia

/Chipp chipp

Mobil 1 rekommenderas ju av flera biltillverkare,sätt in en länk till den undersökningen, jag vill gärna läsa den.

Racing_
6 februari 2007 · 228 Inlägg

Mobil 1  & Castrol  Oljan är exakt SAMMA olja om ni inte visste de smile

Man schulle kansche scjhöpa sig en schaab ;)
twin_cam Smålänning
6 februari 2007 · 7 877 Inlägg

sa11e skrev:

Racing_ skrev:
Som vanligt e de en massa skitsnack om saabs vxllådor.. De e bara bullshit o lögn.. Deras låder håller lika bra som alla andras.. o de tål att plågas o går att köra utan olja om man så vill de;)

FY fan va du har fel..
En polare till mig hade en saab 9000t och den lådan höll i 18000 mil.. den bara rasade utan förvarning..

Åkte på saab å köpte en FABRIKS ny låda stoppade i den på saab å den lådan höll i 5000 mil sedan rasade den med helt utan förvarning..
Det slutade med att saab köpte bilen av honom för att han inte skulle bli sur på dom..

Då är frågan: Hur behandlade han lådan? Var bilen trimmad?
Min låda har gått 35000 mil och är kärnfrisk. och jag kör inte lungt när tillfälle ges att gasa tongue och samma sak med han innan mig...
ALLA växellådor havererar om man behandlar dom ovarsamt. Vad är kopplingen till för?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Kristian_L
6 februari 2007 · 1 893 Inlägg

Jepp!
Största felet till att låda eller drivaxlar går sönder sitter i regel mellan ratten och nackstödet. big_smile

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
jocke_gronberg
29 december 2007 · 4 586 Inlägg

bar servicen av motorn blod oljan är utfört och inte fuskat med så finns det ingen risk för slagg och ska du trimma så varför inte byta en gång extra?

en invändig motortvätt kanske skulle vara något med?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang