7850
Sök

Hur många mil ska en motor hålla

1 722 Inlägg
4 februari 2007
Trådstartare
Ja som rubriken...
nu tidens motorer i bilar ska väl klara av måånga mil?
Senast redigerat av Kanelbullen (4 februari 2007)

<----- Gå o kolla på en av Sveriges finaste w123 o lägg en röst o några kommentarer

873 Inlägg
4 februari 2007
Nä.

Det var bättre förr wink

Don't get mad, get even.

796 Inlägg
4 februari 2007
Kanelbullen skrev:
Ja till rubikren ...
nu tidens motorer i bilar ska väl klara av måånga mil?

allt beror på hur grejerna underhålls och sköts!!

Min bil är inte lik din bil för min bil är en likbil.

519 Inlägg
4 februari 2007
Jag säger som Toyota reklamen: "Hur långt är ett snöre?"

498 Inlägg
4 februari 2007
kan man inte säga såhär!

Det beror ju på hur grejjerna sköts osv!

Smålänning
7 887 Inlägg
4 februari 2007
Sköts grejorna bara på rätt sätt, och inte misshandlas för mycket så finns det ingen övre gräns. Jag vet flera bilar, och har hört om flera som har passerat både 80 och 100 tusen mil.

Moderna bilar är ju byggda i hållfastare och bättre material än äldre bilar, men har i gengäld ofta underdimensionerade detaljer.

Ska man nödvändigtvis misshandla grejorna så vettefan om inte en äldre bil håller bättre.

Men sen beror livslängden på hur motorn belastas. Vet inte hur många som läste om amerikanen som körde 160.000 mil i en saab 900 aero. Den bilen har antagligen nästan ständigt varit varm och gått på jämn belastning, och kan i praktiken faktiskt vara mindre sliten än en likadan bil som gått 40 - 50.000 mil i t.ex stockholms innerstad.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

1 567 Inlägg
4 februari 2007
Min brors gamla taxi 940 B230 FB aut hadde gått 56.000 mil och hadde aldrig renoverats..Bara byta olja på den och en vevaxel tätning.Men den gick lika bra som ny nästan smile

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS

Speed FMK
849 Inlägg
4 februari 2007
Fordofilen skrev:
Jag säger som Toyota reklamen: "Hur långt är ett snöre?"

Word!

kan bero på så många olika saker. Vet motorer som rasat efter bara ca 10000 medans jag har sett motorer över 45000 som går som nya. Allt hänger på service, hur de är körda osv. Men jag tycker personligen en motor borde klara i alla fall 30000 utan problem. Det är dock bara en åsikt utan någon fakta bakom.

Mvh Ludde

Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
4 februari 2007
Jag bytte olja och filter var 1000:e mil i min gamla Golf från -85. Fick byta växellåda ett par gånger, men motorstrul hade jag aldrig!
När jag sålde den hade den gått 50 000 mil. Nästa ägare drog till sydfrankrike med bilen, fick byta en drivaxel efter hetsig körning på autobahn.
Sedan tyckte han inte att bilen behövde olja och filter så ofta som jag tyckte, så den hängde med knappt ett år efter det. Är rätt säker på att den klarat sig längre med rätt service!

Så, som redan sagts, det är omöjligt att säga eftersom det beror på skötsel, körstil och sådana faktorer.

// Ellen

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

873 Inlägg
4 februari 2007
Det är stor kvalitetskillnad på bilar, och även motorer.

Så det potential en bil har skiljer avsevärt redan ifrån början.

Men detta spelar generelt sett inte så stor roll eftersom folk inte sköter om dem så att de kan hålla till sin fulla potential ändå.
Slit och släng.

Även en bil som fått dåliga betyg och har benägenhet att vara känslig med en massa olika fel kan hålla längre än en bättre byggd bil om den bara sköts om.

Har kört bilar som varit tosklut efter 15.000 mil.
Även åkt i en bil som hade över 50.000 på mätaren som fungerade utmärkt.

Det beror på flera faktorer, men den störsa är som alltid den mänskliga.
I det här fallet ägaren wink

Don't get mad, get even.

143 Inlägg
4 februari 2007
En merca diesel som går som taxi är inne på sitt tredje varv på mätarn (260 000). Maskinellt har jag inte hört det hänt något större däremot är den lite rostig nu smile . dieselmotor håller längre än bensinare men rätt skött håller alla motorer längre än karossen idag. Många som köper bil tittar hellre på en som gått 15000mil än 25000 att den på 25 kan vara bättre skick och billigare tror ingen. BMW 320 jag har visar mätaren 26000mil (kan ju vara mer). Själv kört 1200mil med den och inga motor fel mer än ½liter olja mindre sen service. Anser därför att äldre bilar (10år) har milen inte så stor betydelse.

Sök