Lacka bromsok! Tips?

dj_padde
11 februari 2007 · 1 813 Inlägg

jag lacka mina bromsok och varför maskera som fan ?! kommer det på skivan så vadå det e borta efter 1 inbromsning så spela roll med maskering..
köpte min färg på ad center bromsoks färg tror jag det hette kostade 60:- lr nått räckte till alla 4 oken.. fast köp 2 flasker så kan man måla dom ett par gånger för hållbarhetens skull sen kan man nog slänga på klarlack;)

Åk före du så väntar jag på dig där..!
Audi A4 (2006)
Gjerdingen Lackerare/Bilrecondare
11 februari 2007 · 4 190 Inlägg

black_ravenlord skrev:

kimpan_90 skrev:
Jag slängde in mina i en bläster och sedan tog jag röd volvo traktor färg.. den är nästan bättre än vanlig bromsoks färg tycker jag och några andra som använt färgen..
Pensel och färg är bättre än sprayfärg.. lycka till

traktor färg säger du!! hum intressant ide detta du!!

Japp.. tycker de håller bättre..
Testa va du tycker.. men jag tipsar om röd volvo traktor färg:)

Widowmaker
11 februari 2007 · 1 112 Inlägg

traktor färgen lär ju tåla hur mycket stryk somhelst

"Riktiga bilar drar 1,5l milen"
Volvo Xc70 "Heavy Cruiser" (2003)
Evil_Genius_Garage *Gysot*
11 februari 2007 · 472 Inlägg

Hammarlack tål mycket den med...Lätt att måla på & det håller länge!!!

* Heaven Won´t Have Me And Hell Can´t Handle Me *
TurboAnders
11 februari 2007 · 90 Inlägg

En ordentlig rengörning o sen 2 lager hammarlack!! Den håller minnst lika bra som "okfärg", talar av egna erfarenheter

Gjerdingen Lackerare/Bilrecondare
11 februari 2007 · 4 190 Inlägg

Hammarfärg och traktor färg är typ likadant.. båda är stryktåliga och resultatet blir bra.. sattsa på detta val istället:)
lycka till

jonTe
12 februari 2007 · 5 710 Inlägg

black_ravenlord skrev:

simeboy skrev:
detta är inte ett projekt välyikes?

Jo detta är ett projekt men bara en bit av det! Jag har frågor och ställer dem i projekt tråden! var det något konstigt med det?

Ja!

Projekt
Här kan du visa byggbilder. Har du specifika frågor är detta fel forum.
....står det klart och tydligt.
Flyttar ut den i "bromsforumet" pga av det.

MVH Jonas/moderator

MVH Jonas
..............
jonTe
12 februari 2007 · 5 710 Inlägg

TurboAnders skrev:
En ordentlig rengörning o sen 2 lager hammarlack!! Den håller minnst lika bra som "okfärg", talar av egna erfarenheter

Dock delar jag inte den erfarenheten.
Vid t.ex hård bankörning "gulnar" färgen så ett ok målat i silver blir mer åt "guldhållet".

MVH Jonas
..............
shogun
12 februari 2007 · 2 117 Inlägg

Kör med 2-komponents bromsoksfärg (med pensel) från Foliatec. Riktigt hållbart och klarar hög värme utan att färgförändras.

http://200sx.kicks-ass.net/shogun/img44a75d1ce09d0.jpg


Köpte hos Creatix.se för 295,-, räckte till två strykningar på alla fyra oken.
http://www.creatix.se/Shop/Image/Article/2160.jpg

Nissan 200SX "Shogun" (1989)
Germax
12 februari 2007 · 12 086 Inlägg

Lånar tråden lite.. jag är ute efter guldig bromsfärg, liknande som sitter på många Brembook och liknande som de mina ok har nu (ska blästras och målas om) Någon som vet vart jag kan finna? Foliatechs verkar ju mer orange?

http://static.garaget.org/archive/2637/2249/2249-342271.jpg

Senast redigerat av JapMax (12 februari 2007)

MaCce_89
4 april 2008 · 6 Inlägg

JapMax skrev:
Lånar tråden lite.. jag är ute efter guldig bromsfärg, liknande som sitter på många Brembook och liknande som de mina ok har nu (ska blästras och målas om) Någon som vet vart jag kan finna? Foliatechs verkar ju mer orange?

http://static.garaget.org/archive/2637/ … 342271.jpg

Tjena! Guldig bromsok färg finns på Biltema.. Kostar 59 kr för 250 ml! Köpte mörk blå färg därifrån.. Funkar galant!

volvo_1987
4 april 2008 · 1 675 Inlägg

säger 2 komponents lack. köpte på volvo för 395 kr och målade mina bromsok, blev grymt wink

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!
SAAB_4ever
4 april 2008 · 767 Inlägg

har målat mina oxå har bild kolla gärna tyckte inte de va svårt men ja hade en färg som man penslar på mycket mer smidigt

Saab- se alla avundsjuka blickar
www.Rushracing.se
Saab 9-3 Turbo X "Turbo X" (2008)
Saab 9-3 SC "2.0T XWD Aero" (2009)
ichibon mmm, blåbärssoppa.
24 mars 2009 · 616 Inlägg

Lånar en gammal tråd... (Som redan är lånad.)
Har hört att hammarlack inte är bra då det släpper igenom fukt så att oken rostar under färgen? Bättre med bromsokfärg då? Håller det lika bra?

/ichi
kolvas
24 mars 2009 · 4 001 Inlägg

ichibon skrev:
Lånar en gammal tråd... (Som redan är lånad.)
Har hört att hammarlack inte är bra då det släpper igenom fukt så att oken rostar under färgen? Bättre med bromsokfärg då? Håller det lika bra?

det största problemet med hammarlack är att det är omöjligt att lägga någon annan färg på det sen om man vill det, bättre att slipa rent & 2k grunda sen lägga valfri färg på det.

Edit:klipper in detta ifrån en annan tråd:

kolvas skrev:

TenZer skrev:

kolvas skrev:

hammarlack är djävulens påfund och skall aldrig användas på en bil!

Hahaha pga silikon? Kan hålla med om att sprayen inte är så j*vla rolig men pensel färgen är ju grym och funkar utmärkt till block

problemet är inte att måla med den utan ifall man ska lägga någon annan färg sen i framtiden, då är det kört, man måste slipa ner till metallen och det är inte så kul för den där j*vla hammarlacken sätter igen papprena hela tiden!

HAMMARLACK TILLHÖR MOPPEÅLDERN!!!!

Senast redigerat av kolvas (24 mars 2009)

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
ichibon mmm, blåbärssoppa.
24 mars 2009 · 616 Inlägg

kolvas skrev:

ichibon skrev:
Lånar en gammal tråd... (Som redan är lånad.)
Har hört att hammarlack inte är bra då det släpper igenom fukt så att oken rostar under färgen? Bättre med bromsokfärg då? Håller det lika bra?

det största problemet med hammarlack är att det är omöjligt att lägga någon annan färg på det sen om man vill det, bättre att slipa rent & 2k grunda sen lägga valfri färg på det.

Var in på Micro/Mekonomen och pratade med en kille om det idag och han sa samma sak. Sen håller ju hammarlack bara upp till 80 grader konstant och det är ju risk att bromsarna blir varmare än så och att den krackelerar.

/ichi
DasAuto
24 mars 2009 · 2 751 Inlägg

Jag körde med hammarlack... Kan inte säga så mycket positivt eller negativt.. har varit på nu ett år.. Lite rost har det kommit fram..

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang