Oljesticka sitter fast

HylzaN
30 augusti 2022 · 8 Inlägg

God morgon/natt på er alla,

Jag har ett irriterande problem och det är att min oljesticka sitter så in i norden,
Bilen är en Volvo v50 t5 awd från 08, jag har kollat runt lite på lite olika forum och det som skrivits är att jag ska använda 5-56 runt själva knoppen på stickan för att sedan lirka ut den. Testade detta under dagen men det funkar inte alls. Har någon haft liknande problem som kanske kan ge tips?
Mvh

Mossan1
30 augusti 2022 · 2 828 Inlägg

Måste vara oringen som svällt, och det är nog penetrerande olja som är enda raka.

HylzaN
30 augusti 2022 · 8 Inlägg

Mossan1 skrev:
Måste vara oringen som svällt, och det är nog penetrerande olja som är enda raka.

Tror du verkligen att det är oringen? När jag sprayar 5-56 vid oljestickan så kommer en hel del brun rostsmörja fram, jag misstänker att hela oljeröret är igenrostat. Kan det stämma?

Lucif3r
30 augusti 2022 · 2 215 Inlägg

5-56 lär inte hjälpa, snarare tvärtom... Det får gummit att svälla ännu mer wink

Att ett OLJErör skulle vara helt "igenrostat" låter fruktansvärt långsökt, men märkligare saker har väl hänt...
Du kan ju alltid lossa hela röret också, då blir det lättare att se var det är som gör att stickan sitter fast. Det sitter väl bara med 1 eller 2 bultar, under insuget.

Robban_F Avstängd
30 augusti 2022 · 301 Inlägg

Knacka ner den, sedan upp. Gör det några gånger. Funkar?

HylzaN
30 augusti 2022 · 8 Inlägg

Robban_F skrev:
Knacka ner den, sedan upp. Gör det några gånger. Funkar?

Nej. Nu sitter den ännu hårdare 😂

Robban_F Avstängd
30 augusti 2022 · 301 Inlägg

HylzaN skrev:

Robban_F skrev:
Knacka ner den, sedan upp. Gör det några gånger. Funkar?

Nej. Nu sitter den ännu hårdare 😂

Inte en chans. Ta en stång och trä genom öglan. Ta tag med båda händerna och resolut dra upp stickan.

HylzaN
30 augusti 2022 · 8 Inlägg

Robban_F skrev:

HylzaN skrev:

Robban_F skrev:
Knacka ner den, sedan upp. Gör det några gånger. Funkar?

Nej. Nu sitter den ännu hårdare 😂

Inte en chans. Ta en stång och trä genom öglan. Ta tag med båda händerna och resolut dra upp stickan.

Öglan är sönder så det går inte heller.

Brådhis * Voff voff *
30 augusti 2022 · 10 280 Inlägg

Ta loss röret, knacka ut stickan. Se till att ha en ny sticka redo...

Alternativt åk till skroten och köp ett rör och en sticka.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
peteran
30 augusti 2022 · 36 Inlägg

Jag rekommenderar också att skruva loss hela röret med stickan och ha en ersättare redo. Det som troligast hänt är att oljestickan inte suttit fast och släppt smuts in. Har du tidigare fått ut oljestickan och hur har den då sett ut? Metallen ska vara i princip ren och o-ringen i bra skick. Ett alternativ är att när öglan varit sönder så har kanske o-ringen alls tätat som den ska.

peteran
30 augusti 2022 · 36 Inlägg

En bild på hur det som är kvar av öglan/stickan skulle hjälpa. Om det går att klämma fast en liten svetstvång så borde det gå att få ut den med våld.

peteran
30 augusti 2022 · 36 Inlägg

Men jag rekommenderar fortfarande att skruva loss hela röret. Om det är så mycket skit och rost i den så stickan fastnat, så är det inget du vill få in i motorn (såvida du inte tänkt byta olja i princip direkt).

HylzaN
30 augusti 2022 · 8 Inlägg

Tacksam för alla svar!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang