Bilen har börjat tjuta, och efter lite span här å på youtube etc så låter det precis som att fläktremmen behöver bytas. Men.. jag hittar inte vars den sitter. Jag hittar bara remmen till generatorn.
Vad som är lite mer underligt är att jag hittar såna hjul som ser ut som det ska gå rem på, men utan att det är någon rem där. Är det något som redan gått av?
Det ena (lilla) av de två hjulen som inte har någon rem. Det större hjulet får jag inte fatt på foto, det sitter längre in.
Brådhis skrev: En generattorrem kan tjuta precis som vilken (fläkt-)rem som helst. Så den kan det absolut vara.
Lite svårt att se på bilden, men det tomma hjulet skulle kunna vara din AC-kompressor. Har bilen AC, och om ja, funkar den?
Hej, tackar för svaret!
Bilen är inte utrustad med AC nej, skulle det vara den ändå menar du?
Kan jag testa ifall det är generatorremmen på något sätt? Den är ju nästan ny :_
Jag tycker iaf att det ser ut som en AC-kompressor på första bilden...
Du kan ju alltid testa att slå på en massa förbrukare (helljus, stolsvärme och elbakrutan tex) och se om den gnisslar mer när belastningen ökar. Gör den det så är det ju den remmen...
The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan... Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare): https://www.instagram.com/rov_sweden/
Brådhis skrev: Du kan ju alltid testa att slå på en massa förbrukare (helljus, stolsvärme och elbakrutan tex) och se om den gnisslar mer när belastningen ökar. Gör den det så är det ju den remmen...
men gud va smart! jag var ute å provade nu. Den största skillnaden var när jag gasade, då kom gnisslet. Annars var det svårt att avgöra om något gjorde till eller från.
"Fläktrem" är en gammal benämning när absoluta majoriteten av alla motorer hade en remdriven kylfläkt. Samma rem drog då generator, mm. Numera är det ovanligt med remdriven fläkt så den driver bara allt annat.
Korrekta benämningen är "Multirem".
Det ser verkligen ut som en AC pump. Sannolikt bortkopplad och ersatt av kortare rem som inte löper över den remskivan. Så ska multiremmen bytas kan du nog sannolikt INTE beställa en orginal efter regnummer. Detta ska kollas upp av någon kunnig som ser bilen i verkligheten så det blir rätt. På foto över forum är lätt att missförstå.
Mossan1 skrev: "Fläktrem" är en gammal benämning när absoluta majoriteten av alla motorer hade en remdriven kylfläkt. Samma rem drog då generator, mm. Numera är det ovanligt med remdriven fläkt så den driver bara allt annat.
Korrekta benämningen är "Multirem".
Det ser verkligen ut som en AC pump. Sannolikt bortkopplad och ersatt av kortare rem som inte löper över den remskivan. Så ska multiremmen bytas kan du nog sannolikt INTE beställa en orginal efter regnummer. Detta ska kollas upp av någon kunnig som ser bilen i verkligheten så det blir rätt. På foto över forum är lätt att missförstå.
ah, bra info! tackar!
Efter att batteriet dött å jag laddade upp det igen så testade jag att dra på alla förbrukare jag kunde komma på å visst gnällde den markant högre då även vid tomgång, så blir nog till att byta eller spänna remen. Men på verkstad blir det troligen.