Trimma 531 topp

Johangoan
24 september 2022 · 1 Inlägg

Hej.
Jag är hyfsat ny på att skruva då bil intresset väcktes för ungefär ett år sedan. vill lära mig mer om toppar. Har en 531 topp som har slagit sig och tänkte passa på att göra ett försök av att bygga trim topp av den. Då jag både lär mig mer om renovering av toppar, specifikationer av toppar och får öva att  skruva toppar praktiskt.

Mina planer är att plana bort cirka 1-2mm, om jag tar bort 2mm så får den ju högre komp men slår den sig igen så blir det jobbigt när man då behöver ta bort ännu mer och riskerar att kamremmen inte spänner sig. (har tillgång till fräs)

kam:
funderar jag på att slipa ner kammen (vx3)

Ventiler:
Antingen 46/38 ventiler vilket ska passa utan att utöka ventilhuset vad jag har förstått. Bör jag köra på dem eller gå för större ventiler och då göra utrymme för dem. i så fall fräser man ut ventilhuset eller slipar man ner det? om jag ska slipa kammen så kör jag på längre ventiler. Men mäter man ventiler i diameter, radie eller omkrets?

ventilfjädrar:
antar att mellan 40-49kg är optimalt för en trim topp. Det är ju ventilfjäderbrickorna som avgör hur mycket styrka av fjädern du utnyttjar.
Men bör man ha dubbla fjädrar och är de i så fall t.ex 45-49kg tillsammans eller 45-49kg per fjäder.

Övre brickor:
Bör man byta till aluminium Ventilfjäderbrickor också, dem ska ju vara lättare men stål brickorna håller väl bättre?

Nedre brickor:
antar att dem bör bytas till några som passar ventilfjädrarna och optimal höjd

Övrigt:
Ventilstyrningarna byter jag i samband med ventilerna, lashcaps är väl de som håller ihop allt under ventiltryckaren. tätningar byter jag också. Behöver jag shimsa?

Verktyg:
Har någon tips på en bra prisvärd ventilfjäderbåge för en hobby skruvare?
Ventilslippinne behövs
Pasta kör jag väl grov, sedan fin.

Något mer jag bör veta eller något jag missat?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang