Försäkring vid stulen katalysator täcker inte ljudämpare

Lars1595
19 oktober 2022 · 4 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/244/243998/243998-dd2f344b8597d9b1b47cac709498b176.jpg
Fick katalysator stulen på min Toyota Prius 2008 jävligt tråkigt blev 4000 kr i självrisk och verkstan ringde idag och sa att det kommer kosta 4000kr extra att fixa ljuddämpare Då den var skadad från för. Tackade nej då jag menar att den inte var skadad från för och nu när jag hämtade upp bilen låter den helt för jävligt och luktar avgas i bilen. Jag menar att skadan på ljuddämparen kommit vid stölden. Men enligt verkstan och försäkringsbolaget så täcker inte försäkringen då den skadan skett tidigare.
Men bilen funkade super bra innan stölden och nu går det inte att åka i. Kan man på nått viss överklaga försäkringsbolaget bedömning.

Bifogar Bild på skadan på ljuddämparen

Senast redigerat av Lars1595 (19 oktober 2022)

Hilmer
19 oktober 2022 · 1 789 Inlägg

Jag anser att det syns tydligt på bilden att det är rosten som är orsaken till att det gått av, det har så klart rubbats när dom stulit kat och vid rep, men rosten är ju grundproblemet här vilket gör att dom har helt rätt för sig.
Men sen ska det inte behöva kosta 4000:- att fixa skadan på röret, där kan du spara en hel del pengar på att fråga runt och få några kostnadsförslag. Om nu resten av avgassystemet är i skick att det är värt att reparera enbart röret.

Mossan1
20 oktober 2022 · 2 827 Inlägg

Tycker också det ser ut som rostskada.
Var säkert så skört att det sprack när patrasket slet bort katten. Eller sprack mer.

Men sol föregående menar så kan man sätta universella rörbitar och ersätta dåligt rör för ganska låg materialkostnad, MEN, det är bara en långsiktig lösning om röret och dämpare är friskt i övrigt.

Det händer att rör kan vara dåliga på ett område bara. Annars måste det bytas helt. Kan vara så.

krambriw
20 oktober 2022 · 427 Inlägg

Japanskt stål, inget rostfritt där

Lars1595
20 oktober 2022 · 4 Inlägg

Ja den är rostigt och har nu bokat tid nu hos en biligare mekaniker men när jag tittar på bilden tycker jag mer det ser ut som de har sågat med en vinkel slip.

uhlin
20 oktober 2022 · 2 834 Inlägg

Lars1595 skrev:
Ja den är rostigt och har nu bokat tid nu hos en biligare mekaniker men när jag tittar på bilden tycker jag mer det ser ut som de har sågat med en vinkel slip.

Nej, absolut ingen vinkelslip. Det har helt enkelt brutits av då de tagit katalysatorn.  Detta hade gått av ändå inom en väldigt snar framtid.

torsen
20 oktober 2022 · 7 238 Inlägg

Spelar väl ingen roll om avgasröret var ytrostskadat vid katalysatortillgreppet eller ej.
Bilen fungerade och avgasröret hade säkert hängt med flera tusen mil till utan att haverera.
Bilen ska återställas till det skick den var i FÖRE katalysatorstölden med vidhängande ytterligare skada.

Finns någon försäkringsförening dit man kan överklaga beslut/handläggning/reparation man inte är nöjd med.

Att gå vidare till Allmänna Reklamations Nämnden, ARN, tror jag inte är en väg att gå.
Har själv hållit på och tjafsat ett drygt halvår om en felaktigt reparerad slutväxel, på bil med maskinskadegaranti, hos ARN.
Dom har inte handläggare som är kunniga i tekniska frågor - men unga lovade karriärjurister - som inte kan se om ett spett är rakt eller böjt.
Ej heller tolka ett A4-foto där detaljer framgår, om man inte är det minsta tekniskt begåvad.

Klart försäkringsbolaget ska ta sitt fulla ansvar och ersätta HELA skadan = även följdskadan!

Vilket försäkringsbolag?

johanbrolin
20 oktober 2022 · 108 Inlägg

Håller med torsen. Tanken med en försäkring är väll att du ska gå, mer eller mindre, opåverkad ifrån detta. Stå på!

Senast redigerat av johanbrolin (20 oktober 2022)

Stora fötter - Stora skor
krambriw
20 oktober 2022 · 427 Inlägg

Om du har en rostig framskärm och någon kör in i din bil - så får du förmodligen både ny skärm och lack och det kommer bekostas av motpartens försäkringsbolag om densamme bedöms som vållande - då kommer det inte tjafsas om ev rost

torsen
21 oktober 2022 · 7 238 Inlägg

krambriw skrev:
Japanskt stål, inget rostfritt där

Jaha, och vad vill du ha sagt med det?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 oktober 2022 · 13 742 Inlägg

torsen skrev:

krambriw skrev:
Japanskt stål, inget rostfritt där

Jaha, och vad vill du ha sagt med det?

förstå vad förvånad han blir när han kollar på något  premium märke och inser att ingen bil har rosttfritt från fabrik.. det är en ren kostnadsfråga smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
spillolja
21 oktober 2022 · 4 025 Inlägg

japanska bilar har ju mer eller mindre varit ökända rostburkar

big_smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
spillolja
21 oktober 2022 · 4 025 Inlägg

torsen skrev:
Att gå vidare till Allmänna Reklamations Nämnden, ARN, tror jag inte är en väg att gå.
Har själv hållit på och tjafsat ett drygt halvår om en felaktigt reparerad slutväxel, på bil med maskinskadegaranti, hos ARN.
Dom har inte handläggare som är kunniga i tekniska frågor - men unga lovade karriärjurister - som inte kan se om ett spett är rakt eller böjt.
Ej heller tolka ett A4-foto där detaljer framgår, om man inte är det minsta tekniskt begåvad.

För att få till något hos ARN behöver man ett oberoende utlåtande från tex. en besiktningstation
man kan inte åka till en vanlig bilverkstad för utlåtande då det är en vinstdrivade verksamhet

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 oktober 2022 · 13 742 Inlägg

spillolja skrev:

torsen skrev:
Att gå vidare till Allmänna Reklamations Nämnden, ARN, tror jag inte är en väg att gå.
Har själv hållit på och tjafsat ett drygt halvår om en felaktigt reparerad slutväxel, på bil med maskinskadegaranti, hos ARN.
Dom har inte handläggare som är kunniga i tekniska frågor - men unga lovade karriärjurister - som inte kan se om ett spett är rakt eller böjt.
Ej heller tolka ett A4-foto där detaljer framgår, om man inte är det minsta tekniskt begåvad.

För att få till något hos ARN behöver man ett oberoende utlåtande från tex. en besiktningstation
man kan inte åka till en vanlig bilverkstad för utlåtande då det är en vinstdrivade verksamhet

bes idag är ju vinstdrivande verksamhet oxå idag smile


vet att vi gjort värderingar åt försäkringsbolaget i en märkesklubb jag varit med om att starta upp.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
spillolja
21 oktober 2022 · 4 025 Inlägg

Growe skrev:
bes idag är ju vinstdrivande verksamhet oxå idag smile

vet att vi gjort värderingar åt försäkringsbolaget i en märkesklubb jag varit med om att starta upp.

Skillnaden är att en besiktningstation inte/ska inte bedriva någon annan verksamhet än just besiktningar och evt. konsultation

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
torsen
21 oktober 2022 · 7 238 Inlägg

spillolja skrev:

torsen skrev:
Att gå vidare till Allmänna Reklamations Nämnden, ARN, tror jag inte är en väg att gå.
Har själv hållit på och tjafsat ett drygt halvår om en felaktigt reparerad slutväxel, på bil med maskinskadegaranti, hos ARN.
Dom har inte handläggare som är kunniga i tekniska frågor - men unga lovade karriärjurister - som inte kan se om ett spett är rakt eller böjt.
Ej heller tolka ett A4-foto där detaljer framgår, om man inte är det minsta tekniskt begåvad.

För att få till något hos ARN behöver man ett oberoende utlåtande från tex. en besiktningstation
man kan inte åka till en vanlig bilverkstad för utlåtande då det är en vinstdrivade verksamhet

Hjälper inte med skriftligt intyg från ackrediterad bilprovningsanläggning då varken ARN och bilverkstaden, en Mekonomenverkstad, vill ta del av handlingar.
Har du haft med Mekonomen eller ARN att göra?

spillolja
21 oktober 2022 · 4 025 Inlägg

torsen skrev:

torsen skrev:
Har själv hållit på och tjafsat ett drygt halvår om en felaktigt reparerad slutväxel, på bil med maskinskadegaranti, hos ARN.
Dom har inte handläggare som är kunniga i tekniska frågor - men unga lovade karriärjurister - som inte kan se om ett spett är rakt eller böjt.
Ej heller tolka ett A4-foto där detaljer framgår, om man inte är det minsta tekniskt begåvad.

Var var felet på slutväxeln för och efter "reparation"   ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
krambriw
21 oktober 2022 · 427 Inlägg

Growe skrev:

torsen skrev:

krambriw skrev:
Japanskt stål, inget rostfritt där

Jaha, och vad vill du ha sagt med det?

förstå vad förvånad han blir när han kollar på något  premium märke och inser att ingen bil har rosttfritt från fabrik.. det är en ren kostnadsfråga smile

Mitt avgassystem är rostfritt, inget fel på det o snart 10 år

torsen
22 oktober 2022 · 7 238 Inlägg

spillolja skrev:

torsen skrev:

torsen skrev:
Har själv hållit på och tjafsat ett drygt halvår om en felaktigt reparerad slutväxel, på bil med maskinskadegaranti, hos ARN.
Dom har inte handläggare som är kunniga i tekniska frågor - men unga lovade karriärjurister - som inte kan se om ett spett är rakt eller böjt.
Ej heller tolka ett A4-foto där detaljer framgår, om man inte är det minsta tekniskt begåvad.

Var var felet på slutväxeln för och efter "reparation"   ?

Bilen lämnades, efter instruktion till bärgaren från försäkringsbolaget till närmaste bilverkstad, vilken råkade vara en Mekonomenverkstad.
Felet var att satellitdreven spruckit och delarna hamnat mellan kronhjul och pinjong.
Pinjongen drev kronhjulet - men i diffen var det rent på kugghjul = ingen kraft ut till drivaxlarna.
Således bara att byta en komplett bakaxelväxel.
Ett jobb som normalt på en så ny bil där inget är fastrostat bör gå på ett par timmar på lyft.
Har själv bytt bakaxelväxel(diff) - utan pinjongbyte - på 1 timma på liknade konstruktion(man lossar hela diffen framåt) när jag monterat Lock-Right och Torsen.

spillolja
22 oktober 2022 · 4 025 Inlägg

alltå samma fel som innan eller kalle anka rep ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang