Tickande ljud från motor

Karim22
30 oktober 2022 · 43 Inlägg

Hej, ska köpa en mitsubishi lancer 2.0l från 2006, men bilen har ett tickande ljud från motorn och ljudet följer med varvtalen, nån som vet vad detta kan va?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 oktober 2022 · 17 478 Inlägg

Ja, de brukar låta så på tomgång. Direktinsprutad motor. Den ska tankas med 98 oktan!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Robban_F Avstängd
30 oktober 2022 · 301 Inlägg

Ventillyftarna. En Peugeot jag hade lät så när den var kall men efter någon minut så tystnade det.
1. Låter det så även när motorn är varm?
2. Låter det tickande ljudet mjukt eller hårt?

Senast redigerat av Robban_F (30 oktober 2022)

Karim22
30 oktober 2022 · 43 Inlägg

https://youtube.com/shorts/6kDBgy4bc6I?feature=share
Här har ja lagt ut en video på hur de låter

Robban_F Avstängd
30 oktober 2022 · 301 Inlägg

Det låter väldigt hårt och absolut inte förtroendeingivande. Finns säkert någon expert här som kan tala om vad det är.

Senast redigerat av Robban_F (30 oktober 2022)

Karim22
30 oktober 2022 · 43 Inlägg

Behöver svar ganska snabbt då bilen ska hämtas snart, nån du vet som kan svara på va det kan va?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 oktober 2022 · 17 478 Inlägg

Det där kan inte vara sprutet bara. Köp inte den om det nu inte är löjligt lite pengar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Robban_F Avstängd
30 oktober 2022 · 301 Inlägg

Sprutet? Det är ju ventilerna!

Karim22
30 oktober 2022 · 43 Inlägg

Är du säker på att det är ventilerna, liksom själv så kan ja inte tänka att det är något annat, på videon så var det kallstart, har inte hört hur den låter när den är varm

torsen
30 oktober 2022 · 7 238 Inlägg

Konstigt oljud!
Låter varken som lyftare, ventilspel, kolvbultar, vevlager eller kamtransmission.
Något löst på motorn = generator, servopump, AC-pump etc?
Jag skulle avstå köp om det inte finns en vettig förklaring till ett fel som är lätt/billigt att åtgärda.

doktorduett
30 oktober 2022 · 353 Inlägg

är du det minsta osäker, köp inte.
beg bilar finns det got om

Karim22
30 oktober 2022 · 43 Inlägg

Bilen kostar 3 tusen och är bessad ett år fram

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 oktober 2022 · 17 478 Inlägg

Karim22 skrev:
Bilen kostar 3 tusen och är bessad ett år fram

Tja, den kan ju rulla ett bra tag till så varför inte. Du får igen pengarna på skroten annars.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Karim22
30 oktober 2022 · 43 Inlägg

Ja jag tänker ju de, de första ja ska göra är att köra den 25 mil hem, så får se om ja tar mig hem😅

MisterAxl
30 oktober 2022 · 103 Inlägg

Njaa.
Jag hade undvikt att köpa den här bilen, baserat på det oljudet. Kan finnas många dolda ting som gömmer sig på andra platser som dyker upp när du minst anar det. Och är du inte kunnig i bilar och kan själv reparera det mesta, alternativt har en vän som kan ställa upp, så hade jag definitivt inte köpt den.
Det finns andra begagnade bilar där ute som du kan köpa, även om den här var billig och ett år kvar på besiktning.

Karim22
30 oktober 2022 · 43 Inlägg

Så det finns inte någon som har nån blekaste anning om vad de möjligen kan vara?

MisterAxl
30 oktober 2022 · 103 Inlägg

Gissningsvis är det något med ventilerna men det kan vara flera andra saker också. Valvsätena försluter inte intags- och utsläppsventilerna mot motorn, kanske. Jag skulle börja med ventilerna och allt däromkring i alla fall och se hur det ser ut med alla komponenter.

Vet ej om denna video är särskilt relevant eller om personerna bakom den är experter inom ämnet, men den kanske kan leda dig i rätt riktning:
https://www.youtube.com/watch?v=q5U8Hm57x-k

Oavsett vilket så hade jag inte köpt bilen i det skicket, jag hade istället fortsatt leta efter något annat. Mest för att jag är rädd för vad som kan vara trasigt utöver vad det är som orsakar oljudet i motorn.

Karim22
30 oktober 2022 · 43 Inlägg

Ägaren påstår att bilen vart regelbundet servad osv, tänkte egentligen ha bilen som en vinterslaktare så ljudet skrämmer mig inte så mycke, men tänkte ba kolla upp om de va nå tydligt fel eller lättfix då den är bessad ett år fram, hör av mig här sen om hur det går med den👍

Robban_F Avstängd
30 oktober 2022 · 301 Inlägg

Självklart kommer Karim att köpa bilen eftersom Hybrid skrev

Hybrid_ skrev:
Ja, de brukar låta så på tomgång. Direktinsprutad motor. Den ska tankas med 98 oktan!

!!!!!! sad

Sedan kommer Karim att  tokbyta allt när den stannar och lägga ner 25 000:- på reservdelar inklusive att byta bensintank för en avsedd för 98 oktan!

Smart!

Senast redigerat av Robban_F (30 oktober 2022)

Robban_F Avstängd
30 oktober 2022 · 301 Inlägg

Karim22 skrev:
Ägaren påstår att bilen vart regelbundet servad osv, tänkte egentligen ha bilen som en vinterslaktare så ljudet skrämmer mig inte så mycke, men tänkte ba kolla upp om de va nå tydligt fel eller lättfix då den är bessad ett år fram, hör av mig här sen om hur det går med den👍

Ja, om ägaren påstår det måste det ju vara sant! Eller hur?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang