Köpt BMW E90 330i, vad bör göras?

Affeb03
30 oktober 2022 · 11 Inlägg

Tjena!

Jag har nyligen köpt min första bil, en BMW E90 330i, 3.0L motorstorlek med sugmotor. Jag har tänkt ta bort ljuddämpare och  sätta dit ett rör istället, jag undrar vilken ljuddämpare jag bör ta bort, eller ifall jag bör ta bort både.

Sen vill jag gärna ha förslag på vad som kan göras för att få ett bättre ljud och kanske t.o.m högre effekt. Ljudet är det jag vill förbättra mest, skulle extraktorgrenrör hjälpa? Och bör jag sätta Y-rör istället?

Samt vart jag kan köpa delar för att bygga om till en snyggare exteriör, t.e.x diffuser m.m

Ursäkta ifall något låter konstigt, är somsagt ny bil ägare och inte extremt insatt i hur man kan förbättra den, var god och rätta mig i de fel jag har. Tack på förhand!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 oktober 2022 · 17 478 Inlägg

Att öppna upp avgassystemet så den låter mer kan betyda att den blir lite slöare. Sportluftfilter rekommenderas inte heller. När blev det rejäl service sist? Kolla det.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torsen
30 oktober 2022 · 7 238 Inlägg

Ska du bygga om till A-traktor?
Tänk i s f på att det kan bli föräldrarna/vårdnadshavarna som får böterna vid för hög bullernivå - om du torskar!

Jesper328
30 oktober 2022 · 2 371 Inlägg

Turbokonvertering är svaret på allt som har med sugmotorer att göra

Up the RA
Affeb03
31 oktober 2022 · 11 Inlägg

torsen skrev:
Ska du bygga om till A-traktor?
Tänk i s f på att det kan bli föräldrarna/vårdnadshavarna som får böterna vid för hög bullernivå - om du torskar!

Haha nepp inte A-traktor utan vill bara ha en jävla massa go ljud ur den tongue lite tråkigt med sugmotor då de knappt blir några ”pops and bangs”, måste undersöka ifall man kan öka de på annat vis.

Affeb03
31 oktober 2022 · 11 Inlägg

Jesper328 skrev:
Turbokonvertering är svaret på allt som har med sugmotorer att göra

Vad skulle turbokonvertering kosta om de ens är möjligt på en 2006:a?

Affeb03
31 oktober 2022 · 11 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Att öppna upp avgassystemet så den låter mer kan betyda att den blir lite slöare. Sportluftfilter rekommenderas inte heller. När blev det rejäl service sist? Kolla det.

Blir de någon märkbar skillnad i effekt tror du? Bör jag köra öppet filter eller bara låta de vara? Jag återkommer imorgon med när den blev ordentligt servad sist för har inte hundra koll på de men jag vet att den är bra skick både utvändigt och motor osv då min kompis som är bmw-mekaniker har kollat över bilen riktigt ordentligt. Vad tänkte du på annars med att den blivit servad?

Jesper328
31 oktober 2022 · 2 371 Inlägg

Affeb03 skrev:

Jesper328 skrev:
Turbokonvertering är svaret på allt som har med sugmotorer att göra

Vad skulle turbokonvertering kosta om de ens är möjligt på en 2006:a?

Kostar nog mer än mellanskillnaden mot en 335i. smile

Up the RA
Growe Fri fart för ett fritt folk!
31 oktober 2022 · 13 742 Inlägg

bara googla efter ett avgassystem till en 330   betala och montera.  och klart..smile

när det gäller sugmotorer så gör det mesta väldigt liten skillnad på effekten.. fram till man monterar lustgas eller turbo på den....  men det är ju inte bara att kasta i något och tro att det ska fungera utan kräver en hel del kunskaper och pengar

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Affeb03
1 november 2022 · 11 Inlägg

Jesper328 skrev:

Affeb03 skrev:

Jesper328 skrev:
Turbokonvertering är svaret på allt som har med sugmotorer att göra

Vad skulle turbokonvertering kosta om de ens är möjligt på en 2006:a?

Kostar nog mer än mellanskillnaden mot en 335i. smile

Bara turbon lär väl landa på 10 000-20 000kr och grenrör lär hamna på några tusen om inte jag svetsar ihop ett själv vilket jag inte har kunskap till. Intercooler typ en tusenlapp och sen en jävla massa smågrejer också, kan likaväl betala av bilen och köpa en 335i om ett halvår😂

Affeb03
1 november 2022 · 11 Inlägg

Growe skrev:
bara googla efter ett avgassystem till en 330   betala och montera.  och klart..smile

när det gäller sugmotorer så gör det mesta väldigt liten skillnad på effekten.. fram till man monterar lustgas eller turbo på den....  men det är ju inte bara att kasta i något och tro att det ska fungera utan kräver en hel del kunskaper och pengar

Vad rekommenderar du för avgassystem? Eisenmann låter rätt gött.

Jag frågade min kompis som är bmw-mekaniker om att göra turbo konvertering på 330i och han sa nej rätt av haha, inte värt de, bättre att köpa en 335i n55 istället, så lär göra de om några månader när jag betalat av bilen helt och sparat in kontantinsats så kan jag byta in min mot en finare med turbo tongue Dåligt köp från min sida men fortf en väldigt go första bil big_smile

Low
1 november 2022 · 3 311 Inlägg

Affeb03 skrev:

Growe skrev:
bara googla efter ett avgassystem till en 330   betala och montera.  och klart..smile

när det gäller sugmotorer så gör det mesta väldigt liten skillnad på effekten.. fram till man monterar lustgas eller turbo på den....  men det är ju inte bara att kasta i något och tro att det ska fungera utan kräver en hel del kunskaper och pengar

Vad rekommenderar du för avgassystem? Eisenmann låter rätt gött.

Jag frågade min kompis som är bmw-mekaniker om att göra turbo konvertering på 330i och han sa nej rätt av haha, inte värt de, bättre att köpa en 335i n55 istället, så lär göra de om några månader när jag betalat av bilen helt och sparat in kontantinsats så kan jag byta in min mot en finare med turbo tongue Dåligt köp från min sida men fortf en väldigt go första bil big_smile

Ny taget körkort?

Affeb03
1 november 2022 · 11 Inlägg

Low skrev:

Affeb03 skrev:

Growe skrev:
bara googla efter ett avgassystem till en 330   betala och montera.  och klart..smile

när det gäller sugmotorer så gör det mesta väldigt liten skillnad på effekten.. fram till man monterar lustgas eller turbo på den....  men det är ju inte bara att kasta i något och tro att det ska fungera utan kräver en hel del kunskaper och pengar

Vad rekommenderar du för avgassystem? Eisenmann låter rätt gött.

Jag frågade min kompis som är bmw-mekaniker om att göra turbo konvertering på 330i och han sa nej rätt av haha, inte värt de, bättre att köpa en 335i n55 istället, så lär göra de om några månader när jag betalat av bilen helt och sparat in kontantinsats så kan jag byta in min mot en finare med turbo tongue Dåligt köp från min sida men fortf en väldigt go första bil big_smile

Ny taget körkort?

Yep nytaget körkort och min första bil big_smile

Jesper328
1 november 2022 · 2 371 Inlägg

En 330i i sig är ingen dålig första bil, så du har inte gjort ett dumt köp.
Du har snarare gjort ett bra köp.
230(?)hk räcker gott och väl när man är ung, samt att E90 har ett stabilt chassi.

Däremot så är ju som sagt sugtrim väldigt dyrt, och vad gäller avgassystem så hade jag hellre kapat bort en dämpare än köpt ett dyrt system.
Tröttnar du så har du kvar ljuddämparn, och köper bara en skarvmuff på Biltema för 54kr så att du kan återmontera. smile

Kanske ett tråkigt svar, men best bang for the buck är ju turbokonvertering.
Och det känns ju som sagt inte riktigt värt det när 335or existerar.

Up the RA
Affeb03
1 november 2022 · 11 Inlägg

Jesper328 skrev:
En 330i i sig är ingen dålig första bil, så du har inte gjort ett dumt köp.
Du har snarare gjort ett bra köp.
230(?)hk räcker gott och väl när man är ung, samt att E90 har ett stabilt chassi.

Däremot så är ju som sagt sugtrim väldigt dyrt, och vad gäller avgassystem så hade jag hellre kapat bort en dämpare än köpt ett dyrt system.
Tröttnar du så har du kvar ljuddämparn, och köper bara en skarvmuff på Biltema för 54kr så att du kan återmontera. smile

Kanske ett tråkigt svar, men best bang for the buck är ju turbokonvertering.
Och det känns ju som sagt inte riktigt värt det när 335or existerar.

260 hk, vilket absolut räcker för mig i nuläget, samt att kostnaden redan nu (1-1.5L / mil) är hyfsat stor för mig. Jag hade tänkt kapa av dämpare och göra lite uppgradering på exteriör, har ett par sprillans nya 19” fälgar redan nu som jag fick på köpet.

Och turbokonvertering kommer jag inte göra eftersom som du säger så känns de onödigt när jag kan köpa en 335i som nästa bil istället med twinturbo.

Vilka dämpare rekommenderar du att jag tar bort för bästa ljud? Har hört att bakre dämpare kan orsaka skramligt ljud ifall man tar bort den? Och vet du vilket rör som passar att sätta därpå? De är väl 3”? Eller är de 2,5”? Och de går väl att köpa på biltema

MrHyde
1 november 2022 · 654 Inlägg

Affeb03 skrev:
260 hk, vilket absolut räcker för mig i nuläget, samt att kostnaden redan nu (1-1.5L / mil) är hyfsat stor för mig.

Ligger du på 1-1.5L/mil på en 330?! Då bör du starkt fundera om 1. Det är nåt fel på bilen, eller 2. Om du har en väldigt extrem körstil som du bör ändra på.
Jag har kört 300-350hk bilar som legat lägre än så, du bör landa väl under litern om du oftast kör som folk, den deklarerade förbrukningen är 0.87 blandad körning på din och det brukar gå att komma under den deklarerade förbrukningen på många BMW.

Live long, and prosper.
Low
1 november 2022 · 3 311 Inlägg

Affeb03 skrev:

Low skrev:

Affeb03 skrev:

Vad rekommenderar du för avgassystem? Eisenmann låter rätt gött.

Jag frågade min kompis som är bmw-mekaniker om att göra turbo konvertering på 330i och han sa nej rätt av haha, inte värt de, bättre att köpa en 335i n55 istället, så lär göra de om några månader när jag betalat av bilen helt och sparat in kontantinsats så kan jag byta in min mot en finare med turbo tongue Dåligt köp från min sida men fortf en väldigt go första bil big_smile

Ny taget körkort?

Yep nytaget körkort och min första bil big_smile

Fick den känslan. Ska inte låta som en forums polis men kör lungt, finns andra på vägarna med både djur och barn i bilen.

Men kör så in i helvete på en bana! Måste vara roliga bilar. Mina första bilar var bmws. Roliga bilar smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 november 2022 · 17 478 Inlägg

Affeb03 skrev:

Jesper328 skrev:
En 330i i sig är ingen dålig första bil, så du har inte gjort ett dumt köp.
Du har snarare gjort ett bra köp.
230(?)hk räcker gott och väl när man är ung, samt att E90 har ett stabilt chassi.

Däremot så är ju som sagt sugtrim väldigt dyrt, och vad gäller avgassystem så hade jag hellre kapat bort en dämpare än köpt ett dyrt system.
Tröttnar du så har du kvar ljuddämparn, och köper bara en skarvmuff på Biltema för 54kr så att du kan återmontera. smile

Kanske ett tråkigt svar, men best bang for the buck är ju turbokonvertering.
Och det känns ju som sagt inte riktigt värt det när 335or existerar.

260 hk, vilket absolut räcker för mig i nuläget, samt att kostnaden redan nu (1-1.5L / mil) är hyfsat stor för mig. Jag hade tänkt kapa av dämpare och göra lite uppgradering på exteriör, har ett par sprillans nya 19” fälgar redan nu som jag fick på köpet.

Och turbokonvertering kommer jag inte göra eftersom som du säger så känns de onödigt när jag kan köpa en 335i som nästa bil istället med twinturbo.

Vilka dämpare rekommenderar du att jag tar bort för bästa ljud? Har hört att bakre dämpare kan orsaka skramligt ljud ifall man tar bort den? Och vet du vilket rör som passar att sätta därpå? De är väl 3”? Eller är de 2,5”? Och de går väl att köpa på biltema

Jösses. Jag kör ibland USA-pickisar med V8. Förvisso nya men de ska köras in och "straffas in i absurdum" några mil och de drar runt 1,25 l/mil...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Brådhis * Voff voff *
1 november 2022 · 10 279 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Affeb03 skrev:

Jesper328 skrev:
En 330i i sig är ingen dålig första bil, så du har inte gjort ett dumt köp.
Du har snarare gjort ett bra köp.
230(?)hk räcker gott och väl när man är ung, samt att E90 har ett stabilt chassi.

Däremot så är ju som sagt sugtrim väldigt dyrt, och vad gäller avgassystem så hade jag hellre kapat bort en dämpare än köpt ett dyrt system.
Tröttnar du så har du kvar ljuddämparn, och köper bara en skarvmuff på Biltema för 54kr så att du kan återmontera. smile

Kanske ett tråkigt svar, men best bang for the buck är ju turbokonvertering.
Och det känns ju som sagt inte riktigt värt det när 335or existerar.

260 hk, vilket absolut räcker för mig i nuläget, samt att kostnaden redan nu (1-1.5L / mil) är hyfsat stor för mig. Jag hade tänkt kapa av dämpare och göra lite uppgradering på exteriör, har ett par sprillans nya 19” fälgar redan nu som jag fick på köpet.

Och turbokonvertering kommer jag inte göra eftersom som du säger så känns de onödigt när jag kan köpa en 335i som nästa bil istället med twinturbo.

Vilka dämpare rekommenderar du att jag tar bort för bästa ljud? Har hört att bakre dämpare kan orsaka skramligt ljud ifall man tar bort den? Och vet du vilket rör som passar att sätta därpå? De är väl 3”? Eller är de 2,5”? Och de går väl att köpa på biltema

Jösses. Jag kör ibland USA-pickisar med V8. Förvisso nya men de ska köras in och "straffas in i absurdum" några mil och de drar runt 1,25 l/mil...

Måste ha hänt lite då med dom senaste åren. Jag lånade en kollegas Dodge RAM nå´nting från 2016 med bensin-V8 och några 1,25 var jag aldrig i närheten av. Inte ens på landsväg...

1,25 är ju vad min XC70 tar ibland. Jag fick ju tillochmed min V70 D3 jag hade att dra 1,44, fast den gick att köra på 0,67. Min V70 T5 jag hade drog 1,1-1,2...

Så att en 330i skulle dra 1-1,5 tycker jag låter rätt normalt. Alla bor inte på landet med landsvägar utan rödljus... wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Jesper328
2 november 2022 · 2 371 Inlägg

Affeb03 skrev:
260 hk, vilket absolut räcker för mig i nuläget, samt att kostnaden redan nu (1-1.5L / mil) är hyfsat stor för mig. Jag hade tänkt kapa av dämpare och göra lite uppgradering på exteriör, har ett par sprillans nya 19” fälgar redan nu som jag fick på köpet.

Och turbokonvertering kommer jag inte göra eftersom som du säger så känns de onödigt när jag kan köpa en 335i som nästa bil istället med twinturbo.

Vilka dämpare rekommenderar du att jag tar bort för bästa ljud? Har hört att bakre dämpare kan orsaka skramligt ljud ifall man tar bort den? Och vet du vilket rör som passar att sätta därpå? De är väl 3”? Eller är de 2,5”? Och de går väl att köpa på biltema

Sitter väl bara en stor ljuddämpare på e90?
Plus en resonator då.

Kommer nog bröla duktigt utan ljuddämparen, men tar du väck resonatorn så får du en annan karaktär på ljudet.
Dock så finns risken att du får ett jobbigt drönande ljud vid ex. motorvägskörning.

Up the RA
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang