Volvo v70 D4 2014 sotar vit rök

Linusjoo
3 november 2022 · 50 Inlägg

Hej, skulle behöva tips om vad som kan ha hänt med min volvo v70 D4 från 2014.
Den har borttaget partikelfilter samt egr och ska va borttprogramerat enligt tidigare ägare.

Men igår när jag hade kört bara kortare sträckor och stängt av o på bilen, så började den sota vitt rök samtidigt som den var på reservtank.
Efter det så tankade jag fullt men det fortsatte idag nu när jag kört, men har kört ca 23mil nu idag utan stopp och då efter ett tag på gaspådrag så slutade men sen kom det nyligen tillbaka.

Sotar som mest i låg hastighet!
Och oljan är som den ska samma med kylarvätskan!

Den går bra som den ska men vid halvgas ibland så tappar den lite kraft!

Tacksam för svar! Mvh Linus

Senast redigerat av Linusjoo (3 november 2022)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 november 2022 · 17 486 Inlägg

Den ommappningen ger jag inte mycket för. Den kanske inte varnar för att saker fattas men bilen mår ju inte bra... Går väl snart i LIMP. Du måste läsa ut felkoder.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Linusjoo
3 november 2022 · 50 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Den ommappningen ger jag inte mycket för. Den kanske inte varnar för att saker fattas men bilen mår ju inte bra... Går väl snart i LIMP. Du måste läsa ut felkoder.

Okej förstår sen ska den vara steg 2 optimerad och automatlådan optimerad, men han sa att efter partikelfiltret samt egr togs bort så omprogramerades det bort. Men får väll försöka göra det!

Men somsagt sotar mest vitt och luktar diesel vid lägre hastighet på motorväg försvinner det!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 november 2022 · 17 486 Inlägg

Linusjoo skrev:

Hybrid_ skrev:
Den ommappningen ger jag inte mycket för. Den kanske inte varnar för att saker fattas men bilen mår ju inte bra... Går väl snart i LIMP. Du måste läsa ut felkoder.

Okej förstår sen ska den vara steg 2 optimerad och automatlådan optimerad, men han sa att efter partikelfiltret samt egr togs bort så omprogramerades det bort. Men får väll försöka göra det!

Men somsagt sotar mest vitt och luktar diesel vid lägre hastighet på motorväg försvinner det!

Automatlådan optimerad? För vad? True manual? Nja, luktar förutom diesel som att du blivit blåst. Måste finnas papper på optimering.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Linusjoo
3 november 2022 · 50 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Linusjoo skrev:

Hybrid_ skrev:
Den ommappningen ger jag inte mycket för. Den kanske inte varnar för att saker fattas men bilen mår ju inte bra... Går väl snart i LIMP. Du måste läsa ut felkoder.

Okej förstår sen ska den vara steg 2 optimerad och automatlådan optimerad, men han sa att efter partikelfiltret samt egr togs bort så omprogramerades det bort. Men får väll försöka göra det!

Men somsagt sotar mest vitt och luktar diesel vid lägre hastighet på motorväg försvinner det!

Automatlådan optimerad? För vad? True manual? Nja, luktar förutom diesel som att du blivit blåst. Måste finnas papper på optimering.

Förstår men haru någon ide vad som kan orsaka det? Jo känns lurt

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 november 2022 · 17 486 Inlägg

Linusjoo skrev:

Hybrid_ skrev:

Linusjoo skrev:
Okej förstår sen ska den vara steg 2 optimerad och automatlådan optimerad, men han sa att efter partikelfiltret samt egr togs bort så omprogramerades det bort. Men får väll försöka göra det!

Men somsagt sotar mest vitt och luktar diesel vid lägre hastighet på motorväg försvinner det!

Automatlådan optimerad? För vad? True manual? Nja, luktar förutom diesel som att du blivit blåst. Måste finnas papper på optimering.

Förstår men haru någon ide vad som kan orsaka det? Jo känns lurt

Nej, tyvärr. Har nu någon varit inne och rört i mappningen så kan vad som helst hända. Jag kan väl höja turbotrycket på din bil så den blir sjukt pigg. Men sidoeffekter blir då oklara.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Linusjoo
3 november 2022 · 50 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Linusjoo skrev:

Hybrid_ skrev:

Automatlådan optimerad? För vad? True manual? Nja, luktar förutom diesel som att du blivit blåst. Måste finnas papper på optimering.

Förstår men haru någon ide vad som kan orsaka det? Jo känns lurt

Nej, tyvärr. Har nu någon varit inne och rört i mappningen så kan vad som helst hända. Jag kan väl höja turbotrycket på din bil så den blir sjukt pigg. Men sidoeffekter blir då oklara.

Förstår får kolla lite och se om någon mer har någon ide! Men tack

Jesper328
3 november 2022 · 2 374 Inlägg

Som sagt;
Felkoder.
Börja i den änden.

Har du ingen sådan läsare så kan du se över turbon tills du får tag i en.

Up the RA
Linusjoo
3 november 2022 · 50 Inlägg

Jesper328 skrev:
Som sagt;
Felkoder.
Börja i den änden.

Har du ingen sådan läsare så kan du se över turbon tills du får tag i en.

Yes tack! Ska göra det, men den går bra vid full gas oså men sotar i lägre hastighet

Mossan1
4 november 2022 · 2 828 Inlägg

Som sagt så är modifierade fordon alltid ett elände att felsöka.

Men att läsa ut felkoder är en bra början. Det kan finnas utan lysande motorlampa. Även med modifierad mjukvara.

Linusjoo
4 november 2022 · 50 Inlägg

Mossan1 skrev:
Som sagt så är modifierade fordon alltid ett elände att felsöka.

Men att läsa ut felkoder är en bra början. Det kan finnas utan lysande motorlampa. Även med modifierad mjukvara.

Sant tack!

Mossan1
4 november 2022 · 2 828 Inlägg

Linusjoo skrev:

Mossan1 skrev:
Som sagt så är modifierade fordon alltid ett elände att felsöka.

Men att läsa ut felkoder är en bra början. Det kan finnas utan lysande motorlampa. Även med modifierad mjukvara.

Sant tack!

Så klart kan det vara hårdvarufel också som dålig turbo, mm.
Men det skulle inte luka diesel.

Är den sen också modifierad med tex öppet luftfilter speciellt om det är inoljade typen så är LMM snart död. Eller rent av felet nu. Symptomen stämmer faktiskt....

Med orginal luftburk och därtill anpassat filter av valfritt fabrikat är en LMM otroligt sällan paj.

Nu är det inte nödvändigtvis annat än orginal på denna vilen, men just luftfiltret/luftburk är en av dom vanligaste och lustigt nog också SÄMSTA modifiering man kan göra på sin moderna bil.
Högre ljud, INGEN effektökning och som att beställa trasig LMM.

LMM= LuftMängdMätare
MAF Mass AirFlow sensor/meter (samma grej på engelska)

Senast redigerat av Mossan1 (4 november 2022)

Linusjoo
4 november 2022 · 50 Inlägg

Mossan1 skrev:

Linusjoo skrev:

Mossan1 skrev:
Som sagt så är modifierade fordon alltid ett elände att felsöka.

Men att läsa ut felkoder är en bra början. Det kan finnas utan lysande motorlampa. Även med modifierad mjukvara.

Sant tack!

Så klart kan det vara hårdvarufel också som dålig turbo, mm.
Men det skulle inte luka diesel.

Är den sen också modifierad med tex öppet luftfilter speciellt om det är inoljade typen så är LMM snart död. Eller rent av felet nu. Symptomen stämmer faktiskt....

Med orginal luftburk och därtill anpassat filter av valfritt fabrikat är en LMM otroligt sällan paj.

Nu är det inte nödvändigtvis annat än orginal på denna vilen, men just luftfiltret/luftburk är en av dom vanligaste och lustigt nog också SÄMSTA modifiering man kan göra på sin moderna bil.
Högre ljud, INGEN effektökning och som att beställa trasig LMM.

LMM= LuftMängdMätare
MAF Mass AirFlow sensor/meter (samma grej på engelska)

Yes tack, jo den har ju sportluftfiltret som förra ägaren satte dit så kan ju stämma att luftmassemätaren är paj, luftbox är ju bättre att ha! Får försöka lösa så ja kan kolla felkoder

Men kan det sota vitt vid lägre hastigheter pågrund av trasig lmm? Och lulta diesel såsom om den ej vet hur mycket luft/bränsle den ska blanda?

Senast redigerat av Linusjoo (4 november 2022)

Brådhis * Voff voff *
4 november 2022 · 10 280 Inlägg

Jag tror du menar ryka och inte sota... Sot kan inte vara vitt. Vitt är som regel vattenånga. smile

Frågan är hur din turbo mår?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Linusjoo
4 november 2022 · 50 Inlägg

Brådhis skrev:
Jag tror du menar ryka och inte sota... Sot kan inte vara vitt. Vitt är som regel vattenånga. smile

Frågan är hur din turbo mår?

Ja jo precis ryker vit, ja jo funderat på den med hmm

Christian S
4 november 2022 · 4 816 Inlägg

vilken motor har du?
den 5 cylindriga I5D motorn på 2,4liter eller den 4 cylindriga VED motor på 2liter (som många felaktig kallar VEA då det är samlingsnamnet på bensin och dieselmotorerna, VEP=bensin VED=diesel)

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Linusjoo
4 november 2022 · 50 Inlägg

Christian S skrev:
vilken motor har du?
den 5 cylindriga I5D motorn på 2,4liter eller den 4 cylindriga VED motor på 2liter (som många felaktig kallar VEA då det är samlingsnamnet på bensin och dieselmotorerna, VEP=bensin VED=diesel)

Jag har 4cylindriga 2 liters motorn,
Men lyssnade när jag stängde av den idag o låter som egr typ kärvar eller försöker stängas/öppnas. Kan de va att den sotat igen och göra så den blandar diesel/luft dåligt så den ryker vit/ljusgrått....
killen jag köpte den av sa att den va borttagen o bortprogramerad för det ska "låta bra"

Men fick upp felkod på turbon men tvivlar på att de är de  som strular för den drar ingen olja, samt turbon går bra när jag accelererar och ryker inget då? Endast typ under 60km/h ryker det...

Mossan1
4 november 2022 · 2 828 Inlägg

Felkod på turbon????
Den är en mekanisk detalj.
Inga felkoder möjligt där inte.

Du kan däremot få felkoder på tryck, lägen på spjäll, osv, men det är något annat det.
Vad var felkoden exakt? (Inkl siffer/bokstavskod)

Brådhis * Voff voff *
4 november 2022 · 10 280 Inlägg

Mossan1 skrev:
Felkod på turbon????
Den är en mekanisk detalj.
Inga felkoder möjligt där inte.

Du kan däremot få felkoder på tryck, lägen på spjäll, osv, men det är något annat det.
Vad var felkoden exakt? (Inkl siffer/bokstavskod)

Troligen felkod på aktuatorn (eller vad den nu ska kallas på svenska) på turbon. Inte helt ovanligt...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 november 2022 · 17 486 Inlägg

Linusjoo skrev:

Christian S skrev:
vilken motor har du?
den 5 cylindriga I5D motorn på 2,4liter eller den 4 cylindriga VED motor på 2liter (som många felaktig kallar VEA då det är samlingsnamnet på bensin och dieselmotorerna, VEP=bensin VED=diesel)

Jag har 4cylindriga 2 liters motorn,
Men lyssnade när jag stängde av den idag o låter som egr typ kärvar eller försöker stängas/öppnas. Kan de va att den sotat igen och göra så den blandar diesel/luft dåligt så den ryker vit/ljusgrått....
killen jag köpte den av sa att den va borttagen o bortprogramerad för det ska "låta bra"

Men fick upp felkod på turbon men tvivlar på att de är de  som strular för den drar ingen olja, samt turbon går bra när jag accelererar och ryker inget då? Endast typ under 60km/h ryker det...

Hoppsan. Låter som du blev blåst där. Sen är ju sportluftfilter inte bra alls.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang