Volvo v70 D4 2014 sotar vit rök

Linusjoo
4 november 2022 · 50 Inlägg

Mossan1 skrev:
Felkod på turbon????
Den är en mekanisk detalj.
Inga felkoder möjligt där inte.

Du kan däremot få felkoder på tryck, lägen på spjäll, osv, men det är något annat det.
Vad var felkoden exakt? (Inkl siffer/bokstavskod)

Jo det är sant men kan skicka dem!

P029900 turboaggregatet 'A' undertryck, generell felinformation.

P226B00 turboaggregatet laddningstryck för högt mekaniskt, generell felinformation.

Men känns som det kommer upp pågrund av typ egr om det igensotat eller kan ha fel men tacksam för tips?
Samt så ska den vara steg 2 optimerad om det påverkar felkoderna??

Brådhis * Voff voff *
4 november 2022 · 10 280 Inlägg

Varför tar man egentligen bort EGR:en på en trimmad bil?

Den stjäl ingen effekt, den sotar inte igen om man använder trimmet så att säga och den sparar bränsle...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Linusjoo
4 november 2022 · 50 Inlägg

Brådhis skrev:
Varför tar man egentligen bort EGR:en på en trimmad bil?

Den stjäl ingen effekt, den sotar inte igen om man använder trimmet så att säga och den sparar bränsle...

Har ingen aning men saken är att jag vet inte om den är borttagen de jag menade var att han sa att den var det samt bortprogramerad, men egr:en samt kylen till den och metallrören sitter på motorn så känns som ja har blivit lurad? Och att det är igensotat....
Eller kan egr:en va urplockad ur boxen på något sätt?

Är ny på diesel somsagt hmm
Men tänkte att jag ska först o främst se om turbofelkoderna återstår för de kan ju va gamla felkoder har ingen aning eller om det har med optimeringen att göra samt igensotat egr? Kan ju även vara så att partikelfiltret är kvar och han bara ljugit om det och det kan väll vara igensotat också om det är kvar så att säga? Men den går ju bra de det som gör mig osäker

Linusjoo
5 november 2022 · 50 Inlägg

Mossan1 skrev:

Linusjoo skrev:

Mossan1 skrev:
Som sagt så är modifierade fordon alltid ett elände att felsöka.

Men att läsa ut felkoder är en bra början. Det kan finnas utan lysande motorlampa. Även med modifierad mjukvara.

Sant tack!

Så klart kan det vara hårdvarufel också som dålig turbo, mm.
Men det skulle inte luka diesel.

Är den sen också modifierad med tex öppet luftfilter speciellt om det är inoljade typen så är LMM snart död. Eller rent av felet nu. Symptomen stämmer faktiskt....

Med orginal luftburk och därtill anpassat filter av valfritt fabrikat är en LMM otroligt sällan paj.

Nu är det inte nödvändigtvis annat än orginal på denna vilen, men just luftfiltret/luftburk är en av dom vanligaste och lustigt nog också SÄMSTA modifiering man kan göra på sin moderna bil.
Högre ljud, INGEN effektökning och som att beställa trasig LMM.

LMM= LuftMängdMätare
MAF Mass AirFlow sensor/meter (samma grej på engelska)

Drog ut lmm och bilen dog inte den höll samma varv och fläktarna gick bara igång.... så då är den väll sönder?
För fläktarna gick igång när jag stannade efter kört längre sträcka igår...
Då kan den väll ge felkoderna på turbon då den inte vet hur mycket luft den får in?

Jesper328
5 november 2022 · 2 374 Inlägg

Främsta uppgiften för LMM i en diesel är att vara en input för styrningen av EGR.
Har givetsvis fler användningsområden, men oavsett så skulle en defekt LMM inte vara anledningen till att det vitryker.

Vit rök beror på att föjande förbränns;
Kylarvätska
Olja - ger vit/gråblå rök

Hade du haft fel på EGR så hade motorn betett sig lustigt.

Felkoderna på laddtrycket KAN ha med LMM att göra, men med tanke på röken så är det mer sannolikt att felet ligger i själva turboaggregatet.

Up the RA
Linusjoo
5 november 2022 · 50 Inlägg

Jesper328 skrev:
Främsta uppgiften för LMM i en diesel är att vara en input för styrningen av EGR.
Har givetsvis fler användningsområden, men oavsett så skulle en defekt LMM inte vara anledningen till att det vitryker.

Vit rök beror på att föjande förbränns;
Kylarvätska
Olja - ger vit/gråblå rök

Hade du haft fel på EGR så hade motorn betett sig lustigt.

Felkoderna på laddtrycket KAN ha med LMM att göra, men med tanke på röken så är det mer sannolikt att felet ligger i själva turboaggregatet.

Förstår och tack för svar!
Men tänker att jag köper ny lmm och luftbox o monterar sen raderar felkoder och ser därefter hur den går...
Men kylarvätska drar den ingen och oljan håller samma nivå... konstigt
Men kan aggregatet vara dåligt fast bilen gå bra? Då den ej ryker vitt vid motorvägskörning bara under 60 typ

majorend
3 mars · 1 Inlägg

Linusjoo skrev:
Hej, skulle behöva tips om vad som kan ha hänt med min volvo v70 D4 från 2014.
Den har borttaget partikelfilter samt egr och ska va borttprogramerat enligt tidigare ägare.

Men igår när jag hade kört bara kortare sträckor och stängt av o på bilen, så började den sota vitt rök samtidigt som den var på reservtank.
Efter det så tankade jag fullt men det fortsatte idag nu när jag kört, men har kört ca 23mil nu idag utan stopp och då efter ett tag på gaspådrag så slutade men sen kom det nyligen tillbaka.

Sotar som mest i låg hastighet!
Och oljan är som den ska samma med kylarvätskan!

Den går bra som den ska men vid halvgas ibland så tappar den lite kraft!

Tacksam för svar! Mvh Linus

Fick du rätt på bilen? Min gör samma sak.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang