[Köpråd] Ny kombi

Niklas_J
31 december 2022 · 152 Inlägg

Väntar på att min nuvarande bil kommer bli inlöst så har börjat spana efter ny bil.
Har nu en subaru forester idag och är nöjd överlag.
Hade dock varit trevligt med en lite större kombi.

Körning: 1500 mil per år
80-100 motorväg till jobbet och motorväg till familjen.
Vilket är majoriteten av körningen.
2 vuxna och ett barn.
Vill kunna sätta ditt taktält och åka iväg och campa.

Fördel:  kunna dra 2000 kg på B96 körkort (dra hobbybil vid tillfälle).

Är inne på outback med rätt motoralternativ.

Har inga problem att skruva själv (har renoverat motorer osv) men det vore trevligt om den är driftsäker

Vore trevligt om den dricker mindre än 1l milen.

Budget runt 120 000 kan gå upp lite.

Alternativ till outback?

Presidento Of World
31 december 2022 · 3 322 Inlägg

Någon honda suv är väl enorm, C-rv eller H-rv? Kan inte dom men bra betyg på driftsäkerhet.

Toyota brukar sällan krångla och för 120k så kanske du får en fin Rav4

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Noobnisse
1 januari 2023 · 181 Inlägg

https://www.blocket.se/annons/stockholm … /104109473

Jag tycker du ska åtminstone provköra en Insignia, tokmycket bil för pengarna om du frågar mig. Har du några tankar kring drivmedel? Outback är fina bilar, Volvo XC70 är lite dyrare men tycker själv att de är bekvämare och trevligare än Subaru/andra liknande bilar.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 januari 2023 · 17 455 Inlägg

Tänkte föreslå en KIA Sorento 2.2 diesel (200HK) cirka 2013 men skatten på 5500:- är ju inte så kul?
Annars är det en stor bil med tillräckligt med mos i pannrummet.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
spillolja
1 januari 2023 · 4 020 Inlägg

Rent sporadiskt:
Renault Talisman de flesta ligger tyvärr över 200.000:-
VW Passat i intervallet 90-120 TKK  de flesta automatare

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Niklas_J
1 januari 2023 · 152 Inlägg

Noobnisse skrev:
https://www.blocket.se/annons/stockholm/opel_insignia_country_tourer_2_0_cdti_163hk_4x4_aut_dragkrok/104109473

Jag tycker du ska åtminstone provköra en Insignia, tokmycket bil för pengarna om du frågar mig. Har du några tankar kring drivmedel? Outback är fina bilar, Volvo XC70 är lite dyrare men tycker själv att de är bekvämare och trevligare än Subaru/andra liknande bilar.

Den faller lite på dragvikten men ska provköra. Har åkt i en men vet inte vilken årsmodell det var.
Har haft en Opel och den bara gick och gick.

Edit: kan åka både bensin och diesel. Men diesel känns lite vanskligt. Priserna som varit och snack om förbud men det är bara en känsla.

Senast redigerat av Niklas_J (1 januari 2023)

Niklas_J
1 januari 2023 · 152 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Tänkte föreslå en KIA Sorento 2.2 diesel (200HK) cirka 2013 men skatten på 5500:- är ju inte så kul?
Annars är det en stor bil med tillräckligt med mos i pannrummet.

Såg ju lite trevligare ut än de tidiga Sorento.
Nej den skatten var stygg. Ska nog kika då mitt minne av dessa var nog från den första modellen.

Niklas_J
1 januari 2023 · 152 Inlägg

Presidento skrev:
Någon honda suv är väl enorm, C-rv eller H-rv? Kan inte dom men bra betyg på driftsäkerhet.

Toyota brukar sällan krångla och för 120k så kanske du får en fin Rav4

Honda såg inte så vacker ut men kanske håller bättre än vad den är snygg.
RAV4 skulle kunna vara ett alternativ.
Har inte tänkt en SUV(ish) bil men kan funka.

Niklas_J
1 januari 2023 · 152 Inlägg

spillolja skrev:
Rent sporadiskt:
Renault Talisman de flesta ligger tyvärr över 200.000:-
VW Passat i intervallet 90-120 TKK  de flesta automatare

Passat kommer jag nog hoppa. Har lite svårt för just den koncernen.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
1 januari 2023 · 13 732 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Tänkte föreslå en KIA Sorento 2.2 diesel (200HK) cirka 2013 men skatten på 5500:- är ju inte så kul?
Annars är det en stor bil med tillräckligt med mos i pannrummet.

Euro 1eller?   min 2005:Ans 407sw sport  ligger under det..fast den är 8år äldre... förvisso dpf och Eloys men iaf

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 januari 2023 · 17 455 Inlägg

Growe skrev:

Hybrid_ skrev:
Tänkte föreslå en KIA Sorento 2.2 diesel (200HK) cirka 2013 men skatten på 5500:- är ju inte så kul?
Annars är det en stor bil med tillräckligt med mos i pannrummet.

Euro 1eller?   min 2005:Ans 407sw sport  ligger under det..fast den är 8år äldre... förvisso dpf och Eloys men iaf

Vet inte, kollade bara en bil från en annons. Trevliga bilar annars. Vi en på jobbet som får slita.
Jo, föräldrarnas 508 diesel ligger ju på 1136:- /år.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hipezi Holy Smoke Performance
4 januari 2023 · 36 Inlägg

Sitter i samma båt. Jag kör något mer än dig men i stort sett samma vanor i övrigt.

Diesel eller bensin är ju en fråga i sig. Jag kollar nu nästan bara på bensin. Jag har en stark magkänsla som säger att andrahandsvärdet kommer att rasa på samtliga dieselbilar i takt med att världens omställning framförallt kommer att döda dieselmotorn först av allt. Hela världen, framförallt Norden är ju ganska tydliga med sin inställning mot dieselfordon. Om inte minst bruksbilar.

Jag har tittat lite på Subaru också. De verkar schyssta. Jag antar att Levorg blir för liten för din del? Annars verkar den schysst bortsett från CVT-lådan. Tyvärr har ju (nästan) alla japsare också CVT, det så gott som dödar ju alla möjligheter att dra ett tungt släp. Om ens ett släp över huvudtaget... Det kan vara en bra sak att ha i åtanke smile

Mazda 6?
Mazda CX-5?
Hyundai/KIA?
Audi A4/A6 Quattro eller Tiguan 4Motion? (Jo VAG, jag vet...)

Holy Smoke Performance
Noobnisse
5 januari 2023 · 181 Inlägg

Hipezi skrev:
Sitter i samma båt. Jag kör något mer än dig men i stort sett samma vanor i övrigt.

Diesel eller bensin är ju en fråga i sig. Jag kollar nu nästan bara på bensin. Jag har en stark magkänsla som säger att andrahandsvärdet kommer att rasa på samtliga dieselbilar i takt med att världens omställning framförallt kommer att döda dieselmotorn först av allt. Hela världen, framförallt Norden är ju ganska tydliga med sin inställning mot dieselfordon. Om inte minst bruksbilar.

Jag har tittat lite på Subaru också. De verkar schyssta. Jag antar att Levorg blir för liten för din del? Annars verkar den schysst bortsett från CVT-lådan. Tyvärr har ju (nästan) alla japsare också CVT, det så gott som dödar ju alla möjligheter att dra ett tungt släp. Om ens ett släp över huvudtaget... Det kan vara en bra sak att ha i åtanke smile

Mazda 6?
Mazda CX-5?
Hyundai/KIA?
Audi A4/A6 Quattro eller Tiguan 4Motion? (Jo VAG, jag vet...)

Är Levorg så liten? Måste vara större än både RAV4 och Tiguan åtminstone.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 januari 2023 · 17 455 Inlägg

KIA/Hyundai har "vanliga" 6-petade robotlådor som fungerar ok. CVT är helt ok tycker jag. Om det är rätt låda. De där som ska tvinga bilen i olika fasta lägen verkar fungera sådär. Vi har både robotlåda och CVT i vår ägo.

Hurvida artikeln är korrekt vågar jag inte kommentera men faktum kvarstår att Nissan har problem med sina.
https://www.hotcars.com/heres-the-terri … ll-nissan/

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang