Hjälp med A-traktor

Dsh
5 januari 2023 · 58 Inlägg

Hybrid_ skrev:
På tal om lampor i allmänhet och kontrollampor i synnerhet så nästa bil du kollar på:

- Kolla att Airbag, ABS, Ev. ESP och motorlampan tänds på tändningsläget. Vilka lampor beror ju på bil så klart.

Tack för tips. Kollar det på nästa objekt.

Dsh
6 januari 2023 · 58 Inlägg

Ja då har jag kollat på en Hyundai Santa Fe. Den har gått 24 300 mil. Fullservad tidigare tjänstebil med en ägare där dottern tagit över bilen och kört den som a-traktor. Allt fungerade och den klippte mjukt i h-reg.
Negativt:
1: kom in lite lukt av diesel i kupén. Det här kan ju bero på många faktorer….
2: Körde på grusväg med tvättbräda, kom lite oljud från stötdämparna. Kan vara lite trötta?

Men stor skillnad mot pickisen jag körde tidigare. Hyundaien kändes som en vanlig bil men som klippte fint i 30 km/h. Inget hoppande/skuttande..
Ja vad säger ni?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 januari 2023 · 17 470 Inlägg

En diesel? Jodå. Maskin håller. Koppling är lite känslig på dessa men inga problem vid normal körning utan det är för som man ska dra upp båten eller liknande som aktsamhet ska tillämpas. Slammer i framvagn brukar vara krängningshämmare på dessa.

Det är klart om flexröret mellan motor och övriga avgassystemet läcker så kostar det en slant att byta. Annars behöver det inte vara så kostsamt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Dsh
6 januari 2023 · 58 Inlägg

Hej igen,
vi släpper nog Hyundaien. Jag tycker den är bra men sonen vill nog ha en pickis…

Vad tror ni om denna? Den har legat ute tidigare.
Tycker nog priset är för högt. Ska bara vara yttost på balkarna.

https://www.blocket.se/annons/stockholm … /105577720

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 januari 2023 · 17 470 Inlägg

Tja, fräck är den ju! Antar att sonen har kopplat på charmen och kraftigt överväger att plocka ur diskmaskinen med? big_smile
Allmänskicket och plånboken får väl avgöra. 1500 varv i 30 km/h låter precis mitt i prick med.

Har kollat den och inga problem. Hade en anmärkning på slitna vindrutetorkare sista bes...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Dsh
6 januari 2023 · 58 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Tja, fräck är den ju! Antar att sonen har kopplat på charmen och kraftigt överväger att plocka ur diskmaskinen med? big_smile
Allmänskicket och plånboken får väl avgöra. 1500 varv i 30 km/h låter precis mitt i prick med.

Har kollat den och inga problem. Hade en anmärkning på slitna vindrutetorkare sista bes...

Haha ja du det var det enda som saknades. Men den är såld nu 🥵
Jakten går vidare.

Senast redigerat av Dsh (6 januari 2023)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 januari 2023 · 17 470 Inlägg

Hittar du något annat som verkar vettigt då? Pojken vill ha en pickis - Visst. Men det ska ju vara ett vettigt fordon som inte är sönderskruvat med.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Dsh
6 januari 2023 · 58 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Hittar du något annat som verkar vettigt då? Pojken vill ha en pickis - Visst. Men det ska ju vara ett vettigt fordon som inte är sönderskruvad med.

Exakt  svårt att hitta en a-traktor som inte är sönderskruvad - jag letar vitt å brett nu. Jag är nästan inne på att köpa en vanlig pickis - sedan skicka in den för ombyggnad till a-traktor.

Tänkte kolla på den här:

https://www.blocket.se/annons/stockholm … /105947108

Men så är det tonåringen själv som byggt den. Sedan är priset på tok för mycket.

Men jag är öppen för förslag. Minst en SUV är det som sonen vill ha.

Senast redigerat av Dsh (6 januari 2023)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 januari 2023 · 17 470 Inlägg

Jag jobbar bara med att bygga om/regga fabriksnya USA-bilar. Kan fixa en körklar traktor men 1 miljon kronor kanske är lite i överkant?

En SUV minst? Ja.... Har sonen fått sin behörighet för att framföra en A-traktor? Ju längre tid det tar ju mer samarbetsvillig blir han nog.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Dsh
6 januari 2023 · 58 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Jag jobbar bara med att bygga om/regga fabriksnya USA-bilar. Kan fixa en körklar traktor men 1 miljon kronor kanske är lite i överkant?

En SUV minst? Ja.... Har sonen fått sin behörighet för att framföra en A-traktor? Ju längre tid det tar ju mer samarbetsvillig blir han nog.

Han pluggar till kortet nu. Jag har tänkt mej en budget runt 50’.
Finns fina V70s som jag tycker han borde gilla men han lär nog märka vad som gäller.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 januari 2023 · 17 470 Inlägg

Dsh skrev:

Hybrid_ skrev:
Jag jobbar bara med att bygga om/regga fabriksnya USA-bilar. Kan fixa en körklar traktor men 1 miljon kronor kanske är lite i överkant?

En SUV minst? Ja.... Har sonen fått sin behörighet för att framföra en A-traktor? Ju längre tid det tar ju mer samarbetsvillig blir han nog.

Han pluggar till kortet nu. Jag har tänkt mej en budget runt 50’.
Finns fina V70s som jag tycker han borde gilla men han lär nog märka vad som gäller.

Ja, en fint byggd och rätt spärrad Volvo V70/S60 D5 duger väl gott? Lägga ett skambud på Santa Fe kanske?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Dsh
6 januari 2023 · 58 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Dsh skrev:

Hybrid_ skrev:
Jag jobbar bara med att bygga om/regga fabriksnya USA-bilar. Kan fixa en körklar traktor men 1 miljon kronor kanske är lite i överkant?

En SUV minst? Ja.... Har sonen fått sin behörighet för att framföra en A-traktor? Ju längre tid det tar ju mer samarbetsvillig blir han nog.

Han pluggar till kortet nu. Jag har tänkt mej en budget runt 50’.
Finns fina V70s som jag tycker han borde gilla men han lär nog märka vad som gäller.

Ja, en fint byggd och rätt spärrad Volvo V70/S60 D5 duger väl gott? Lägga ett skambud på Santa Fe kanske?

Ska kolla upp Volvon - Santa Fe luktade lite diesel i kupén. Annars hade jag nog slagit till på den.

Dsh
7 januari 2023 · 58 Inlägg
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 januari 2023 · 17 470 Inlägg

Dsh skrev:
Ok vad säger ni om denna?
https://www.blocket.se/annons/stockholm … /105896723

Nu snackar vi! Ta en titt! Hyfsat pris! Dieselvärmare är bara för fint!

EDIT:

Kreditköp med återtaganderätt t o m 2025-12-31.
Kreditgivare: SANTANDER CONSUMER BANK AS NORGE SV

Där får man ta en extra koll. Krediten måste lösas i samband med köp.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Mack Forum- och sitemoderator
7 januari 2023 · 26 136 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Dsh skrev:
Ok vad säger ni om denna?
https://www.blocket.se/annons/stockholm … /105896723

Nu snackar vi! Ta en titt! Hyfsat pris! Dieselvärmare är bara för fint!

För den okunnige som mig; blir det någon skillnad i skatten när det är en A-traktor?
En gammal XC90 ligger annars ganska högt i årsskatt.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 januari 2023 · 17 470 Inlägg

Mack skrev:

Hybrid_ skrev:

Dsh skrev:
Ok vad säger ni om denna?
https://www.blocket.se/annons/stockholm … /105896723

Nu snackar vi! Ta en titt! Hyfsat pris! Dieselvärmare är bara för fint!

För den okunnige som mig; blir det någon skillnad i skatten när det är en A-traktor?
En gammal XC90 ligger annars ganska högt i årsskatt.

920:- per år på denna. 843:- kvar på skatten. Påställd.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Mack Forum- och sitemoderator
7 januari 2023 · 26 136 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Mack skrev:

Hybrid_ skrev:

Nu snackar vi! Ta en titt! Hyfsat pris! Dieselvärmare är bara för fint!

För den okunnige som mig; blir det någon skillnad i skatten när det är en A-traktor?
En gammal XC90 ligger annars ganska högt i årsskatt.

920:- per år på denna. 843:- kvar på skatten. Påställd.

Då förstår jag att de registreras om..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Dsh
7 januari 2023 · 58 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Dsh skrev:
Ok vad säger ni om denna?
https://www.blocket.se/annons/stockholm … /105896723

Nu snackar vi! Ta en titt! Hyfsat pris! Dieselvärmare är bara för fint!

EDIT:

Kreditköp med återtaganderätt t o m 2025-12-31.
Kreditgivare: SANTANDER CONSUMER BANK AS NORGE SV

Där får man ta en extra koll. Krediten måste lösas i samband med köp.

Ahaa ok 👍🏻 miss av mej! Tack för koll 👍🏻

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 januari 2023 · 17 470 Inlägg

Dsh skrev:

Hybrid_ skrev:

Dsh skrev:
Ok vad säger ni om denna?
https://www.blocket.se/annons/stockholm … /105896723

Nu snackar vi! Ta en titt! Hyfsat pris! Dieselvärmare är bara för fint!

EDIT:

Kreditköp med återtaganderätt t o m 2025-12-31.
Kreditgivare: SANTANDER CONSUMER BANK AS NORGE SV

Där får man ta en extra koll. Krediten måste lösas i samband med köp.

Ahaa ok 👍🏻 miss av mej! Tack för koll 👍🏻

Inga problem. Vill ni köpa den så fråga säljaren lite helt "på tal om ingenting" om det finns kreditspärr på bilen. Kan vara så att säljaren inte förstår hur det fungerar. Detta går givetvis att lösa.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 januari 2023 · 13 736 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Dsh skrev:
Ok vad säger ni om denna?
https://www.blocket.se/annons/stockholm … /105896723

Nu snackar vi! Ta en titt! Hyfsat pris! Dieselvärmare är bara för fint!

EDIT:

Kreditköp med återtaganderätt t o m 2025-12-31.
Kreditgivare: SANTANDER CONSUMER BANK AS NORGE SV

Där får man ta en extra koll. Krediten måste lösas i samband med köp.

banklån på en a-traktor wtf...      inget dålig avbetalningstid oxå....  allt för att det ska vara fint på tomten..haha

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang